Startpagina > Wandelen > GR 571
> De stilte van de Hoge Ardennen is immens aanwezig tijdens deze etappe. Het eerste deel loopt licht golvend over hoogplateau met een hoogte tot iets boven 500 meter, eerst agrarisch gebied (weiden), dan bos en verder veenachtige vegetatie.
> Het tweede deel is meer afwisselend: Aan de rand van het hoogplateau en het Plateau des Tailles komen we bij Hébronval in het brongebied van de 3de rivier waarrond de lange wandelroute GR 571 is opgebouwd: De Lienne.
> We lopen hier over stukken van de opgeheven route GR 578. De Lienne is hier een snelstromend beekje, we volgen haar grillige loop door naaldbos en stille groene dalen om dan na een grote bocht aan te komen op de eindbestemming van de dag: Lierneux.
> Geen Plopsakabouters onderweg of andere attrakties, alles straalt rust en eenzaamheid uit langs deze etappe.
> GR571 draait nu weer een tijdje door bos. Onderweg een korte links-rechts afslag om verderop dan de Ruisseau de Bihain over te steken via de brug van Bièvre (Bièvre is een verbastering van pierre, de ‘stenen brug’ dus).
> Hier bereikt het pad even asfalt en loopt verder tot even voorbij een hoogspanningslijn. Links hier over een kiezelweg die door een open landschap stijgt naar het hoogstgelegen deel van de hele GR 571. We zijn nu 100 km ver over GR 571.
> We wandelen hier op een hoogte rond 570 meter, het op de Hoge Venen na hoogste deel van Wallonië en tevens groot veengebied - het plateau des Tailles - ligt op maar 3 kilometer in vogelvlucht (westelijk).
> Het pad bereikt een plaats die op topokaarten vermeld staat als ‘Au Coral’ en gaat daar links en kort daarna rechts over een kiezelweg om de weg Bihain- Hébronval te bereiken.
> De keuze om op die bewuste 8 september in Halconreux te proberen is eigenlijk niet zo verrassend. Er werden immers bij voorkeur plaatsen gekozen die wat gecamoufleerd lagen en verder moest er enkel een stuk vlak terrein zijn omdat de raket precies waterpas moest staan voor de lancering, een vlak stuk weg volstond. Dus waarom niet gewoon op de weg Gouvy - Sterpigny in het Bois de Beuleu.
> Een eerste lancering die morgen is mislukt, een tweede rond 11 u was wel succesvol voor de Nazi's. De bom, die gericht was op het centrum van Parijs, stortte 5 minuten later neer in de periferie van Parijs te Maisons-Alfort (langs GR 14) met verscheidene doden en tientallen gewonden als gevolg. Een nieuw tijdperk in oorlogvoering was aangebroken met de middellangeafstandsraket.
> De volgende maanden lanceerden de Nazi's zo'n 3000 V2's op Engeland en ondermeer de haven van Antwerpen, met duizenden doden als gevolg. Er bestond geen afdoend verweermiddel tegen.
> Bij de spoorwegbrug van Gouvy ontmoeten GR 571 en GR 57 (Ourthe) elkaar om al dadelijk weer te splitsen bij een ijzerwinkel. Op de achterkant van een elektriciteitspaal daar bevindt zich nog een oud bordje met GR 572 /GR 578 op, vergeten door de padmarkeerders die alle sporen van die opgeheven nummers moeten wissen. Eerst een tijdje langs een oude spoorwegbedding lopen.
> Behalve alle horeca in Gouvy-Gare en Lierneux is er onderweg enkel een café-taverne te Hébronval (km 16). Inkopen enkel in de supermarkten van Gouvy en Lierneux, geen bevoorrading onderweg. VVV-kantoren aan het station van Gouvy en in Lierneux in het gerestaureerde tramdepôt.
> Gouvy en Lierneux zijn niet rechtstreeks verbonden per bus. Wissel in Vielsalm of Salmchâteau. Gezien de lage bevolkingsdichtheid in de gehuchten onderweg is er maar schaars busvervoer en geen tijdens het weekend. Vermijd dus best in je planning een bus te nemen tussenin. De weinige bussen door de gehuchten (Langlire, Hébronval, Verleumont) passeren vnl op de schooluren en hebben een ingewikkeld schema. Check busnrs 14, 14/5, 18/3. Gouvy ligt op de treinlijn naar Vielsalm en Trois-Ponts, voor Lierneux neem je een bus vanuit Vielsalm-station.
> Campings in Gouvy waar GR 57 weer afsplitst van GR 571) op 500 meter (Lac de Chérapont) en in Lierneux (maar niet kort bij GR 571). Hotels te Courtil (St.Martin) en Hébronval (Val d'Hébron) en gastenkamers vormen een alternatief.
> Niks beter om deze wandeldag te starten met een croissant en koffie bij bakkerij Willemet. Na het tekenen van het GR-boek daar zijn we klaar om er in te vliegen. Update okt 10: Bakkerij is gesloten, nieuwe zaak, l'Epicure, opende bij de brug over de sporen. Delen van dit dagtraject komen niet onbekend voor, een jaartje eerder heb ik de omgeving al met vriend Ludo geëxploreerd. Het is vooral stilte die regeert op dit deel van GR571, je zal geen of amper andere wandelaars ontmoeten. Urenlang over stille paden in een erg eenzaam en afgelegen kader van bossen, hooggelegen groene weiden en wilde heidegebieden.
> Sinds eind 2011 is het traject van GR 571 voorbij Gouvy ingrijpend veranderd. tussen de spoorbrug van Gouvy-station tot 1km voor de ingang van FEDASIL Bovigny vervalt het traject helemaal door de aanleg van een industriezone tussen Gouvy en Halconreux. Het nieuwe traject is 7,7 km ipv 5,5 km en volgt 2,2 km GR 57 en dan 5,5 km nieuw traject tot FEDASIL Bovigny. De bewegwijzering is aangepast op het terrein maar de topogids volgt nog het oude traject. Op de website van SGR kan je ook een kaartje en beschrijving vinden van dit nieuwe deel. Hiernaast staat - doorstreept - het oude routeverloop. Hieronder volgen we het nieuwe traject.
> Bij de spoorwegbrug van Gouvy ontmoeten GR 571 en GR 57 (Ourthe) mekaar. We zullen nu iets meer dan 2 km in het spoor van GR 57 lopen. Dat gemeenschappelijke deel is volledig geasfalteerd. De spoorbrug dus oversteken en daarna aan een ijzerwinkel rechts. Niet nogmaals rechts nemen (oude traject) maar dadelijk links, met GR 57 dus. We volgen hier een hogergelegen wijkstraat langs verspreid staande huizen. Ter hoogte van de kerk dalen we naar het oude centrum van Gouvy, bij de kerk.
Spoor 163

>De spoorbedding is flink overgroeid en behoort tot lijn 163 (Sankt Vith - Gouvy - Bastogne - Libramont). De spoorlijn werd tussen Libramont en Gouvy aangelegd in verschillende fases tussen 1869 en 1885. Het deel waar we langs lopen is er een stuk later gekomen op initiatief van de Duitse bezetter. Dwangarbeiders trokken tijdens WO I lijn 163 toen door van Gouvy tot Sankt Vith. Bedoeling van de Duitsers was in de eerste plaats om zo snel mogelijk oorlogstuig en soldaten naar de fronten in Frankrijk te verschepen. Tot die snelle verbinding hoorde ook lijn 163A, waarover je elders op Trekkings.be een uitgebreid verslag vindt.
Gouvy

> Tot 150 jaar geleden was Gouvy nog een klen dorpje zoals de andere dorpen die we vandaag langs GR57 passeren. De komst van de trein veranderde dit. Het treinstation, zo kort bij de grens, werd een belangrijk rangeerstation. Met de trein verschoof het eigenlijke centrum van Gouvy van de kerk naar het station. Wat toerisme betreft is Gouvy door zijn ligging in een uithoek van WalloniŽ relatief onbekend. Voor wandelaars die de zomerse drukte rond La Roche of Houffalize willen vermijden ligt hier een paradijs. Een wandelkaart van Groot-Gouvy geeft inspiratie voor dagen lange stille wandelingen door ongerepte natuur.
> GR 571 en GR 57 kruisen kort bij de kerk van Gouvy de verkeersweg Houffalize - Gouvy en daarna vervolg je rechtdoor (Rue du Centre). Er volgen een paar snelle wegsplitsingen en even later klim je ter hoogte van een kruis Gouvy alweer uit over een sterk stijgend asfaltwegje, 'Les Ruelles'. Achteruitkijkend heb je een laatste zicht over het grensdorp. Hogerop komen we op een bredere maar rustige asfaltweg, waar een eenzame eik voluit zijn takken kan spreiden over een weide.
> De brede weg stijgt nog lichtjes verder maar voorbij de eenzame eik ga je links een smaller baantje op. Bijna 500 meter verder kom je op de splitsing van GR 57 en GR 571. GR 57 daalt naar links richting camping van Chérapont (bij de vijvers links in de vallei). GR 571 draait hier echter naar rechts en blijft dus op het plateau.
> Gedaan met asfalt eindelijk. Het pad wordt een veldweg en daalt even later tot bij een oud leistenen kruis, gelegen tussen 2 beuken. Op dit punt gaan we links over een steenslagweg die naar een perceel dennen loopt. Verderop volgen we een hele tijd rechtdoor, door meer dennenbos of langs de bosrand. Er wordt hier in dit gebied dat op detailkaarten als 'Devant Le Beuleu' staat vermeld, nogal aan bosbouw gedaan en de volgende kilometers kunnen delen van het GR-pad nogal omgewoeld zijn door de zware machines voor bosexploitatie. Aan een V-splitsing het hoofdpad blijven volgen en bij een kruispunt van bospaden even later gaan we rechts door meer dennenbos. Dit pad loopt naar de N827 (Houffalize - Gouvy).
> Op het punt waar we deze verkeersweg kruisen kan je overwegen om even GR 571 te verlaten door 350 meter naar links uit te wijken. Je komt dan bij het monument dat herinnert aan de lancering van de eerste V2-bom (maar eigenlijk valt er niks te zien).
> GR 571 kruist dus de weg Houffalize - Gouvy en vervolgt rechtdoor over een grassig pad langs de bosrand. Tijdens de stijging laat je een bospad links liggen en op het kruispunt van paden kort daarna vervolg je rechtdoor, nog steeds wat stijgend. We blijven op dit brede bospad in dennenbos, dat even later naar rechts draait en in een rechte lijn verder loopt.
> Je komt een tijd later op een meer open terrein waar je nogmaals een zicht krijgt op het windmolenpark van Halconreux. Op dit punt gaan we links een ander bospad op. We stijgen nog steeds licht en overschrijden zo de hoogtelijn van 500 meter. Bij een splitsing vervolg je linksvoor (eigenlijk ongeveer rechtdoor) langs jonge dennenpercelen.
> Nog een ietsje hoger tekent zich aan de horizon een lange lijn lindenbomen af. Dat is ons doel en eens we de geasfalteerde weg bereiken die door deze linden is afgelijnd, zijn we op het punt waar we weer aansluiten op het oude traject van GR 571. Er staat hier een rustbank en we vervolgen hier dus links over deze asfaltweg. We zijn hier kort bij het dorpje Courtil.

ICI A DECEDEE UNE PAUVRE
FAMME (sic) LE 6 DEC DE L AN 1774
DISSE POUR SON AME UNE
PATER
AVE
RIP
AMEN

> Vertaling:

HIER IS EEN ARME VROUW GESTORVEN
DE 6DE DEC VAN HET JAAR 1774
ZEG VOOR HAAR ZIEL EEN
ONZEVADER
AVE
RIP
AMEN
Omgeving Langlire >
Over het landbouwplateau rond Gouvy
Viola Tricolora
> Een kleine kilometer verder links wegdraaien van de spoorweg over een brede kiezelweg tussen weiden. Bij een kruispunt van veldwegen aan een schuur rechts en zo een hele tijd rechtdoor over een gelijkaardige kiezelweg. Bij het bereiken van bos dan weer links aanhouden.
> Op deze plek kruisen 2 wegen die vroeger veel gebruikte verkeersaders waren: De oude weg Gouvy – Vielsalm (waarover we nu een stukje hebben gewandeld) en een weg die doorloopt tot het Veengebied Plateau des Tailles (Baraque de Fraiture) en waarvan we de loop de volgende uren voor een deel zullen volgen.
> Ook hier splitsten tot voor enkele jaren de GR-paden 572 (Salm) en 578 (Lienne). 572 vervolgde rechtdoor naar de Salmvallei terwijl we
nu 578 volgen. Mogelijk merk je de bevestiging daar nog van op één van de bomen kort na de splitsing (G.R. Li.).
> Links dus op dit kruispunt en steeds maar rechtdoor nu, voorbij een containerpark tot je de N892 Courtil – Halconreux bereikt. Aan dit stille kruispunt liggen 2 merkwaardigheden: De 3 kruisen en dwars door een weide een dubbele rij betonnen palen.
Update augustus 10 (Frank Marissens):
Tussen het punt dat op de NGI-kaart wordt aangeduid als "ChÓmonti" en het kleine containerpark nabij de N892 Courtil-Halconreux is over ongeveer 1 km het oorspronkelijke pad verdwenen. Het heeft plaatsgemaakt voor een brede betonweg. Er is momenteel een grote werfzone met veel bedrijvigheid. Er wordt nl. een groot complex gebouwd met als kern een industriŽle zagerij. Tot nu toe is er enkel een betonweg aangelegd met twee rotondes. Het naburige terrein is afgegraven en lijkt klaar om de bouwwerken een aanvang te laten nemen. Alhoewel de werfzone aan de kant van de N892 is afgesloten met een ijzeren hek en een verbodsbord, is het voor wandelaars nog steeds mogelijk om deze afsluiting te omzeilen.
Oude traject
Fedasil Bovigny

> Dit centrum maakt sinds 2001 deel uit van het Federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers (Fedasil). De oorspronkelijke opvangcapaciteit was voor 200 vluchtelingen, met plannen voor uitbreiding tot opvang voor 600 vluchtelingen. Die uitbreiding is er niet gekomen door een terugloop van het aantal asielvragen in België. Het centrum kan momenteel 215 asielzoekers opvangen.
> Het feit dat dit centrum zo afgelegen ligt, haast verstopt, in de Ardense bossen heeft natuurlijk te maken met het feit dat dit een voormalige kazerne is. Aanvankelijk werd gedacht om van de kazerne een opslagplaats te maken voor laag radioactief afval.
> Voordien werd de militaire basis van Bovigny gebruikt door de Duitse Bundeswehr, in het kader van NATO-samenwerking, vooral als materiaalopslagplaats.
> GR571 steekt de verbindingsweg over en vervolgt aan de overkant. Aan een hoogspanningslijn links over een asfaltwegje dat naar een opvangcentrum voor vluchtelingen leidt.
> Rechts even deze weg volgen om dan 2 X links af te dalen naar Hébronval. In dit kleine dorp, dat als een bijna 2 km lang lint uitgespreid ligt langs de weg tussen Baraque de Fraiture en Vielsalm is een café-restaurant-hotel. Dit is de enige plaats tussen Gouvy en Lierneux waar je even van horecadiensten gebruik kan maken.
> In Hébronval ligt ook nog de bedding van een oude tramlijn die van Lierneux naar Vielsalm liep en tussen 1904 en 1959 in gebruik was (L499). Het oude traject van deze lijn vormt het thema voor een prettige wandeling van enkele kilometers, vooral het deel tussen Lierneux en Hébronval is aangenaam wandelen. In het dorp kan je nog een oud tramhaltebord zien.
> GR571 steekt de redelijk drukke N89 over. In het dorp zie je een soort afgesloten weide, een captatiegebied voor water. Hier rond Hébronval komt het bronwater immers op talloze plaatsen zomaar opborrelen, dit is dan ook het brongebied van de Lienne, na de Amblève en de Salm de derde rivier waarrond het padverloop van GR571 is opgebouwd. We zullen de jonge Lienne straks voor de eerste maal kruisen.
Bruine bekerzwammen >
Asgrauwe koraalzwam
Les Trois Croix
Landbouwplateau boven Gouvy. Voorbij de eenzame boom links vervolgen.
Veldkruis tussen beuken
Bosviooltje
Onderweg naar met linden afgelijnde weg bij Courtil
Gouvy verlatend
Croix Molhan
Anoniem wegkruis
> Voor je de kerk bereikt wandel je verder door scherp links een kiezelweg te nemen, een weg die over het oude tramtraject tussen Lierneux en Hébronval loopt. Deze weg vormt tesamen met het massief van Colanhan net buiten Hébronval ook de grens tussen de provincies Luxemburg en Luik.
> Een goeie kilometer verder verlaat GR571 de (onherkenbare) trambedding om rechts (provincie Luik) af te dalen naar de Lienne. De Lienne was hier een sterk bruingekleurd riviertje, wat wellicht meer te maken heeft
Anti-tankmuur

> De aanwezigheid van een lange dubbele rij dikke palen van gewapend beton oogt wat onwezenlijk. Blijkbaar moeten ze gekaderd hebben in een militair afweringssysteem om de opmars van tanks te stuiten. Het zijn er 174, in variabele staat van verrotting verkerend. Ze zijn hier blijkbaar geplaatst in de aanloop naar WO II. Vraag is natuurlijk wat de zin daarvan was. Was het de bedoeling een kilometerslange palenmuur te bouwen en werd het project al na 100 meter gestopt? Wat overgebleven is is een merkwaardig restant van een ogenschijnlijk nutteloze verdedigingsmuur.
Croix Molhan

> Let even op, links van de weg passeer je een prachtig Sinte-Barbarakruis, opgetrokken in de schiefersteen van de streek. Ook hier is de tekst op het kruis moeilijk leesbaar:


AN 1857 AMEN
SAINTE
BARBE VIERGE
ET MARTYRE
PRIEZ POUR NOUS
ILUSTRE VICTIME DE LA FOI
PATTRONNE DES OUVRIERS MINEURS

CETTE CROIX A ETE VOUEE PAR
JH MOLHAN DE BIHAIN

Dat het kruis wordt opgedragen aan Sinte-Barbara is eenvoudig te verklaren gezien hier in de streek intensief aan mijnbouw werd gedaan en Sinte-Barbara patroonheilige is van de mijnwerkers.

> GR571 loopt over die toegangsweg die met kiezel is bezaaid. Zo’n 30 meter over deze weg staat links een oud kruis. De tekst op dit kruis is maar met veel moeite leesbaar: Onder het doodshoofd staat het volgende:
> GR571 draait in wijzerzin rond het grote domein, waarbij je vrij lang tussen de afspanning van het terrein en bos loopt. Na meer dan een kilometer langs de hoge afspanning draait het pad links het bos in.
> GR571 vervolgt in dezelfde richting bij de overkant van de N892. Na even over kiezel te hebben gewandeld loopt het pad rechtdoor over gras om dan bij een afpaling rechts op een weg toe te stappen die afgezoomd is met een bomenrij. Eens die asfaltweg bereikt links het asfalt op. In de buurt ligt het dorp Courtil waarvan je de rand bereikt bij de weg N878 (Courtil – Cherain).
> De toegangsweg bereikt de weg Montleban- Langlire en kruist deze. Aan de overkant van de weg is een bron waarvan het water overvloedig uit een buis spuit. GR 571 vervolgt in dezelfde richting en loopt aan de splitsing voor het kerkhof van Langlire links verder.
> Een hele tijd loop je nu door een hooggelegen eenzaam gebied van half open heide en bosaanplant. Bij nat weer kan het pad soms over delen wat onderwater staan en moet je even hogerop de berm opzoeken. In feite loop je hier tussen enkele kleine veengebieden van de Fagne de Gayet. Onderweg ook enkele vijvers.
> Verderop als het pad in een brede bocht wat meer noordelijk gaat lopen trek je bij een hoogte tot 560 meter door het Bois de Ronce, licht dalend nu. Bij de uitgang van het bos staat op de rechterkant een eenzame witte villa.
Eerste V2 -bom

> Het vlakbij gelegen gehucht Halconreux heeft de twijfelachtige eer de geschiedenis in te gaan als de plaats die de wereld op een pijnlijke wijze liet kennis maken met het eerste geslaagde ruimtevaartexperiment. Het klinkt haast ongelooflijk, maar bij de bossen van dit boerengat lanceerden de Nazi's voor het eerst met succes een ballistische raket, beter bekend als de V2-bom. De veel meer geavanceerde opvolger van de V1 (of 'vliegende bom').
> Dat was op 8 september 1944. Dagen eerder waren de Nazi's in de omgeving al aan het experimenteren om een V2 te lanceren. Zo mislukte een poging in de buurt van Baraque de Fraiture. Omwille van veiligheidsredenen en geheimhouding moest snel worden gehandeld en kon men niet lang op eenzelfde site blijven. Lanceerplatform en bomraket werden aangevoerd via het station van Gouvy.
Fedasil Bovigny
< Paden onderweg naar Langlire >
Vorksplitsing voor het kerkhof van Langlire
Roodsteelfluweelboleet
Les Trois Croix (Creu so l'hî)

> Onder een dikke eik staan 3 betonnen kruisen. Ze herinneren aan een gruwelijk drama. Volgens de overlevering vonden hier 3 kinderen de dood toen ze - verdwaald - in een sneeuwstorm terecht kwamen. Hun bevroren lijkjes werden op deze plek terug gevonden. Wandelaars over de oude GR 578 konden hier eind jaren tachtig nog één van de oude houten kruisen zien, toen blijkbaar in zeer slechte staat. In 1960 stonden de houten kruisen er nog alle drie. Sinds 1991 staan er 3 eerder lelijke betonnen kruisen in de plaats. Op één van de verdwenen houten kruisen stond het jaar 1717 ingegrift, waarschijnlijk het jaar waarin het drama plaats vond. Update 1dec 11: Kruisen zijn opgeruimd met de grote zoning-werken!
> In vredestijd stond de V2 in de jaren '50 model voor de eerste raketlanceringen van satellieten. Misschien de laatste maal dat dit soort raketten het nieuws haalde was toen Saddam Hussein verouderde Russische scuds afvuurde op Israël.
> De meest onschuldige modeltoepassing van de V2 is zonder twijfel die van tekenaar Hergé. De roodwitte raket waarmee Kuifje naar de maan vliegt is gebaseerd op de V2.
> De verbinding functioneerde verder in vredestijd maar na WO II kwam de lijn - over decennia verspreid - in onbruik. De jongste delen werden eerst afgeschaft. De spoorlijn waar we hier langs wandelen is al sinds begin jaren '60 opgebroken, Bastogne - Libramont is pas sinds 1991 afgeschaft. Vanaf 2009 worden delen van de spoorlijn geschikt gemaakt voor RAVeL, maar het betreft wellicht niet dit traject van de spoorweg.
> Spoor 163 zorgde er mede voor dat Gouvy ooit een belangrijk rangeerstation werd. Het verklaart ook een beetje waarom de stationsruimte van Gouvy zo groot is, terwijl er vandaag amper 'beweging' is. Ooit moet het er behoorlijk druk zijn geweest, zo druk dat de handelskern van Gouvy helemaal verschoof van de oude dorpskern naar de stationsbuurt.
Twee opvallende stenen langs GR 571 kort voor Hébronval. Zwerfstenen of zijn dit megalithische overblijfselen?
Oude spoorbedding tramlijn L499
Oude steengroeve
Neoromaanse kerk van Hébronval
Prachtig dalletje met een sterk kronkelende jonge Lienne
Hoogste punt op GR 571 (571m)
Courtil

> Er is een hotel-restaurant in Courtil (St.Martin). De eigenaar maakt er streekprodukten zoals droge worsten van varkensvlees met bosbessen of worsten van wildvlees.
> Nog in Courtil is sinds 2004 een spin-off brouwerijtje van Achouffe gevestigd. Er wordt een witbiertje gebrouwd met de naam 'Fourquette', verder wordt er ook geëxperimenteerd met gelegenheidsbrouwsels. De kleine brouwerij is enkel te bezoeken na afspraak. Het bier kan je proeven in restaurant-brasserie 'Les Trois Fourquets'. Openingsuren zijn wat onduidelijk.
> Hier ook hou ik het voor bekeken voor vandaag na een vloed van regen op het einde. We hebben nu 111 km afgewandeld van GR 571, rest nog 55 km.
> Eeuwenlang is er hier al een heiligdom. De christelijke geschiedenis van Lierneux gaat terug tot de 7de eeuw. Voor die tijd zijn er ondermeer sporen van Germaanse en Keltische aanwezigheid. In de middeleeuwen was Lierneux vaak een speelbal van grootgrondbezitters en veroveraars. Zo waren de gemeente en de toen al afhankelijke gehuchten zoals Arbrefontaine, Baneux en Bra, een tijd lang bezit van de machtige abdij van Stavelot.
> Tegenwoordig heeft de gemeente (incl de gehuchten) ongeveer 3.500 inwoners, waarvan bijna de helft in Lierneux zelf woont. Daarmee behoort de gemeente tesamen met andere 'GR 571-gemeenten' Stoumont en Trois-Ponts tot de minst dicht bevolkte van de provincie Luik.
> Het pad loopt nog een kilometer recht door en daalt in een bocht naar een wed in de weg. Hier kruist het beekje Rolayi het pad. Enkele boomstammen helpen je over de beek. Dit is een zalige plek om bij warm weer even de verhitte wandelvoeten wat te laten afkoelen. (foto bovenaan deze pagina)
> Het water van de beek ziet wat bruin, wat niks te maken heeft met vervuiling. Dit is immers een afwaterend beekje uit het veengebied van Piserotte en Petite Chamfa, met zich meedragend de onverteerde plantresten van microscopisch veenmateriaal, vandaar de bruine kleur. Zoals nogal wat andere beken in de hoge Ardennen was ook dit beekje ooit het speelterrein van goudzoekers, getuige daarvan ziftheuveltjes stroomopwaarts langs de beek.
Aankomst in Lierneux onder lage regenwolken
> Hogerop loop je door meer gevarieerd bos waarin vooral sterk kronkelende eikentakken opvallen. Rechts passeer je een oude steengroeve.
> Het pad loopt naar Verleumont toe over een holle weg en draait bij de eerste huizen van Verleumont scherp links. Voor jou ligt een lieflijke vallei van groene weides, met daarin verspreid staand enkele eiken. Het riviertje dat hier in wilde kronkels door de weiden vloeit is de jonge Lienne, we zullen haar dadelijk over een brugje kruisen. Niet veel later kruist GR571 de duidelijk herkenbare oude bedding van de tramlijn van Lierneux naar Hébronval L499.
> Op deze plek is ook een schuilhokje. Stijgend door dennenbos klimt het pad redelijk stevig door om op een plateau te komen en rechts een veldweg te nemen. Onderweg over dit pad heb je langs alle kanten mooie uitzichten over de hele streek.
> In een brede bocht kom je op de asfaltweg Regné – Lierneux die je even links moet volgen om bij een bord ‘Ferme du Hautmont-Hill’ rechts af te slaan. GR571 loopt op deze grote veeboerderij af. De stijlloze gebouwen passen niet echt in dit mooie milieu, maar de boer laat hier wel de wandelaars over zijn erf passeren.
Onderweg naar Hébronval
> Nogmaals de weg Regné- Lierneux kruisen en over een andere grasweg tot een tweede asfaltweg wandelen. Hier verlaat GR14 alweer GR571 door rechtdoor te lopen (naar Arbrefontaine en Trois-Ponts).
> GR571 gaat hier links en draait zo Lierneux in. Rechts passeer je een prachtig oud huis, zowat volledig opgetrokken in lokale natuursteen. GR571 loopt aan het kruispunt (GB Contact) met de N882 nog even rechtdoor richting kerk om kort daarna rechts af te dalen naar de ‘Vicinale’. Hier vind je de toeristische dienst evenals een bushalte.
Lierneux

> De kerk van Lierneux ziet er schitterend uit met haar sierlijke klokkentoren waarvan de verhoogde top peervormig is, geflankeerd op de hoeken door 4 kleinere 'peertjes'. Toch is het gebouw niet zo oud. Tijdens het Ardennenoffensief (1944-1945) werd de Sint-Andreas en Sint-Semetriuskerk grondig verwoest. De huidige kerk is dan ook een replica die tussen 1950 en 1961 werd opgetrokken.
De Lienne in een geboortestadium, een samenvloeiing van veenbeken versterkt met opborrelend grondwater.
Voormalig tramdepôt van lijn 499; Huist oa de VVV van Lierneux
> Hier bij deze boerderij ontmoeten we de lange GR-route die dwars door de Ardennen loopt: GR14 (Sentier de l’Ardenne). We zullen de volgende kilometer tesamen met GR14 langs Lierneux lopen. Aan de boerderij van Hautmont-Hill rechts dus, langs de gebouwen, over het erf om via een hekje over een weide te lopen. Aan de andere kant kom je via een ander hekje op een graspad. Over dit graspad loop je wel op een erg leuke manier langs Lierneux. Links piekt de peervormige klokkentoren van Lierneux uit de diepte op.
> Het onderste deel van de tekst is bijna volledig weg geërodeerd zodat sommige bronnen ipv RIP ook GP schrijven (Gloria Patris). Hoe deze vrouw is gestorven en vooral wat haar naam was is wellicht voor altijd vergeten in de geschiedenis.
> Misschien was ze hier net zoals wij onderweg op een langere tocht (we zijn nog steeds op een oude weg van Baraque de Fraiture naar Gouvy) en kenden zelfs de inwoners van Langlire haar niet, anders was er toch een naam op het kruis vermeld?
> Bossen nemen zowat 45 % van het landareaal in. Een behoorlijke brok land van 32 ha rond het centrum van Lierneux wordt ingenomen door het 'centre hospitalier spécialise', of in meer gewone woorden: Een instelling voor volwassenen met een psychiatrische handicap. Daarmee is Lierneux sinds 1884 een beetje de Waalse tegenhanger voor Geel. Kort bij Lierneux ligt ook een skipiste (langs GR 14). In de uit het Keltisch (> Ledernao) afgeleide naam 'Lierneux' herkennen we ook de naam van het smalle riviertje dat door de gemeente loopt: De Lienne.
Kapel ND de la Salette
met doorstroming van bronwater door ijzerhoudende lagen dan met afstroming uit veengebied of met modder. Nochtans lijkt het riviertje hier niet altijd zo bruin te kleuren. Toen ik hier op een winterdag passeerde was het water vrij helder van kleur. Drie loopbrugjes vergemakkelijken de passage hier. GR571 stijgt wat door dicht dennenbos. Hogerop loop je door meer gevarieerd bos waarin vooral sterk kronkelende eikentakken opvallen.
Lierneux telt nog enkele mooie 17de eeuwse gebouwen waaronder
dit woonhuis uit 1627, opgetrokken in schist en kleurrijke arkosesteen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GR 571
Ardennen
166 km