Startpagina > Wandelen > La Grande Traversée de la Forêt du Pays de Chimay
> Vanaf de bivakplaats Froidchapelle (1,5 km na het oude treinstation van Rance) loopt La Grande Traversée de la Forêt du Pays de Chimay verder over de oude bedding van spoorlijn 109. Dat betekent wandelen op verharding, want de spoorlijnbedding heeft sinds enkele jaren een betonlaag gekregen ten voordele van de fietsers. Verder is het aangenaam rustig wandelen door het Bois d'Hernoy. We komen langs een paar oude spoorgebouwtjes van onderhoudspersoneel en spoorwachters.
> Ter hoogte van het kerkhof van Virelles komen we weer op de kruising tussen de GR 125-hoofdroute en de variant naar Chimay en Macquenoise. Beide routes maken deel uit van La Grande Traversée. Voilà, rest nog enkel om dat wat oninteressant verhard stuk via het centrum van Virelles verder door naar Chimay nog eens te wandelen om in Chimay neer te ploffen op een terras.
> De hele Grande Traversée de la Forêt du Pays de Chimay zit er immers op. Daar hoort gepaste drank bij, trappist Chimay dus.
> Einde.
> De Ferme de la Bouloye is eigenlijk een uitvalsbasis voor bosexploitatie, niet toevallig kort bij de spoorlijn gelegen. We draaien daar links mee tot we weer bij de RAVeL komen. Naar links pikken we opnieuw een stuk RAVeL mee. Het valt toch op hoe weinig deze verharde fietsroute toch wel wordt gebruikt, recreatief fietsen is duidelijk nog niet populair bij de Walen, ondanks de hoge investeringen in verharde spoorbeddingen de afgelopen jaren. Als het op fietsen aankomt verkiest de Waal of de mountainbike of de koersfiets. Ook de vele rust- en picknickbanken staan er in deze stille uithoek van Henegouwen weinig gebruikt bij.
> Tijd om de automatische piloot af te zetten want het is uitkijken naar een pad dat links aftakt. Dat komt er aan net voor de RAVeL weer naar links begint te bochten. Links dus, een aangenaam graspad op. Het loopt recht in lijn over bijna anderhalve kilometer en kruist onderweg twee keer een beekvalleitje en een steenslagpiste. Helemaal op het einde komen we bij een (nieuwe) vijver op een T-kruising. Daar kiezen we rechts de steenslagweg en op het einde nogmaals rechts, naar de Ferme de la Bouloye. In deze omgeving bakent half mei sterk ruikende daslook het pad af.
> Op de voormalige stationssite van Froidchapelle is nog een café. Hier ook splitsen GR 125 en de variant Val Joly - Froidchapelle (waar we nu sinds het kasteel van La Bruyère over liepen). Vanaf nu volgt La Grande Traversée dus weer het hoofdtracé van de GR 125. We lopen een tijd parallel met een verkeersweg, de spoorbedding graaft zich in en loopt wat verder weer hoog over een talud in het landschap. Na een tijdje gaat het spoortracé weer bos in, het uitgestrekte Bois Robert ditmaal. Sinds 1907 is dit woud eigendom van de overheid, eerst de Belgische, nu de Waalse. Voordien was het ondermeer eigendom van grootgrondbezitters, zoals de Prinsen van Chimay. De RAVeL loopt aanvankelijk kaarsrecht en maakt verderop in het bos een trage bocht naar rechts.
> We blijven die meer dan 2 km volgen, er zijn onderweg heel wat aftakkingen maar eigenlijk blijven we steeds op het hoofdpad. De weg degradeert gaandeweg wat naar een kapotgereden en modderige bosweg, verderop betert het weer. Ter hoogte van een plek met de naam Les Monts, maken we een paar scherpere bochten en links kijken we uit op een half open landschap. De steenslagweg loopt zowat de hele tijd vlak of licht dalend ondanks de dicht op elkaar gelegen hoogtelijnen op de topografische kaart. We arriveren uiteindelijk op een verkeersweg tussen Virelles en de N53 en gaan daar links die weg over enkele honderden meters volgen.
> De RAVeL gaat na een kilometer weer naar rechts bochten en op dat punt ongeveer gaan we links over een graspad dat even later - als we uit bos komen - door mooi open landschap loopt. We misten het al even na de lange bospassages! Op een T-kruising naar rechts, we stijgen naar de grote verkeersweg tussen Chimay en Charleroi ter hoogte van Robechies. Die bereiken we op een plaats waar een oude, verlaten bocht van die weg nu dienst doet als parking met rustbanken. Er is een brasserie-restaurant aan de andere kant van de weg. We gaan links toch een 200 meter langs die N53 lopen om dan voorbij een bushalte (bussen naar Rance, Sivry, Chimay en Charleroi) links een steenslagweg te nemen.
RAVeL 109
Bosweg naar Virelles
Door het Bois Robert
Oud spoorhuisje bij Froidchapelle
Onderweg naar de Ferme de Bouloye
RAVeL 109
La Grande Traversée de la Forêt du Pays de Chimay doet hier weer zijn naam alle eer aan. Ook tijdens deze laatste etappe wandelen we immers volop door bossen. Dat verloopt voor een aantal kilometers over de verharding van een RAVeL (ex-spoorlijn). Eens in Virelles is het nog maar een paar kilometer om eindpunt Chimay te bereiken.
> Vanuit de bivakzone van Froidchapelle kom je al snel een café tegen in de buurt van de voormalige stationssite van Froidchapelle. Ook ter hoogte van de N53 bij Robechies is een brasserie-restaurant, evenals in het dorpscentrum van Virelles. Alle bevoorrading, horeca enz... heb je in en rond eindpunt Chimay.
> Behalve de bivakplaats van Froidchapelle (ligt eigenlijk korter bij Rance) heb je richting Virelles en Chimay geen andere bivakplaatsen onderweg. Is Chimay niet je eindpunt, dan kan je een bivakzone vinden richting Nismes (2 km na Virelles) ofwel richting Macquenoise, 3 km na Chimay. Zie bivakzone.be voor meer informatie. Er is ook een gemeentelijke camping gelegen in het centrum van Chimay.
> Rance is verbonden met Chimay of Charleroi per TEC-bus 109a. Al deze bussen stoppen onderweg te Rance, ook de directe bussen naar Charleroi. In Rance wandel je 300 meter naar het oude treinstation waar je kan aanpikken op La Grande Traversee. Chimay zelf heeft geen treinstation meer.
Spoorlijn 109
> Deze Henegouwse spoorlijn werd aangelegd in verschillende fases tussen 1868 en 1882 en vormde verbindingen met een pak andere spoorlijnen in het toen sterk industrieel ontwikkelde Henegouwen. Deze spoorlijn verbond Chimay via Froidchapelle, Beaumont en Lobbes met de regio rond Mons (de Borinage). Al sinds 1965 is er geen reizigersverkeer meer tussen Lobbes en Chimay, het goederenverkeer stopte een jaar of 5 later. Over de jaren heen werd het spoor opgebroken, grote delen van de treinbedding werden gebruikt door wandelaars, moto's of ruiters.
> Half jaren '90 werd de lijn ingeschreven op de lijst van te realiseren RAVeL's. Er gingen nog heel wat jaren over voor het zover was maar sinds 2009 is het mogelijk om praktisch de hele spoorlijn af te fietsen. Inmiddels is in het groenste deel van de provincie Henegouwen ook een heel net aan zulke RAVeLs ontwikkeld. Zo kan je vanuit Chimay ook naar Momignies fietsen over een oude spoorlijn, je kan rond de meren van Eau d'Heure fietsen of de verbinding fietsen naar het Franse Val Joly. Niet te vergeten ook de fietpaden die langs de Samber lopen, enz... Toch nog een randbemerking, door jacht is er op sommige dagen een fietsverbod op een deel van de RAVeL waar we nu wandelen. Zelfs fietsers moeten dus wijken voor jagers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La Grande Traversée (178 km)