Likya Yolu Lycian Way (509 km)

Apollonia - Üçagiz
> Na mijn speurtocht terug naar het palmstrand om mijn fototoestel op te pikken, wandelde ik van de Apollonia-heuvel verder tot de Lycian Way even op asfalt komt. Er is daar ook een waterput maar weer vond ik geen emmer. Opgelet, mis de afslag naar rechts niet even na deze put. 10 min verder is alweer een waterput en ditmaal was er wel een emmer. Het water was diep oranjebruin gekleurd maar ik heb er toch onmiddellijk een liter van gedronken en ik werd er niet ziek van. De donkere kleur is gewoon afkomstig van de grond die hier roodachtig is.

> Een man met 3 beladen kamelen kruiste mijn pad wat verder. Net voor de ruïnes van Aperlae zijn de tekens weer even moeilijk te vinden maar ik vond toch het juiste pad langs de graftombes naar beneden. Na een vlak stuk kom je aan de plaats die Kate beschrijft als “the little white house”. Dit huis was in april wel bewoond. Er blijkt zelfs een resto te zijn dat nog wel gesloten was in de lente. De vriendelijke vrouw van het witte huis gaf me proper water uit haar volle waterput achter het huis. Van dit huis volgde ik even rode tekens die blijkbaar door de restaurantuitbater zijn aangebracht en die uiteindelijk weer bij rood/wit komen. In het midden van het lange plateau (ova) dat wat verder volgt, verloor ik de tekens weer en liep ik nogal verkeerd. De tekens lopen hier lichtjes links over het plateau.

> Net voor je de zee bereikt mankeren enkele tekens, maar de Lycian Way loopt links van een baai langs de zee naar Üçagiz toe. Het is een “traag strompelpad” vol hindernissen naar Üçagiz. De bron die in zee uitmondt, smaakt erg zout. Aan het eerste huis van Üçagiz moet je eerst even wat struiken rond worstelen vooraleer je 100 meter verder aan het Ekin Pansiyon komt.

Kameelkaravaan tussen Apollonia en Aperlae
Afdalen naar Aperlae
tussen Lycische graven
Simena
> Dit pension is inderdaad excellent (€ 9 + € 1,8 ontbijt). De 2 broers van Ekin , Yussef en Ali zijn boeiende en praatgrage figuren. Ze hebben net een annex afgewerkt achter het oude pension en de kamers daar zijn haast van hotelstandaard, zeer ruim en met goed uitzicht. Deze zijn dan ook iets duurder.
> Ik ben in Üçagiz een dag blijven plakken. Het is een prettig dorpje. Er is een nieuwe supermarkt open op het centrale pleintje. Het is een aangename wandeling van 50 min naar Simena, dat met zijn kleurrijk haventje en fotogenieke graftombes best een bezoekje waard is. Je kan Simena ook bezoeken op doortocht langs de Lycian Way, dan is het een omweg van 15 min heen.
Startpagina > Wandelen > Likya Yolu > Wandelinfo / Etappes

Fethiye-Ölüdeniz / Ölüdeniz-Faralya / Faralya-Kabak / Kabak-Sidyma / Sidyma-Xanthos / Xanthos-Akbel / Akbel-Patara / Patara-Yaliburun / Akbel-Tartali / Tartali-Cukurbag / Cukurbag-Kas / Kas-Apollonia / Apollonia-Üçagiz / Üçagiz-Myra / Myra-Kirk Merdiven / Kirk Merdiven-Finike / Finike-Kaap Gelidonia / Kaap Gelidonia-Upper Olympos / Upper Olympos-Olympos / Olympos-Tahtali Dag / Tahtali Dag-Asar Tepe / Asar Tepe-Göynük