Likya Yolu Lycian Way (509 km)

Startpagina > Wandelen > Likya Yolu > Wandelinfo / Etappes

Fethiye-Ölüdeniz / Ölüdeniz-Faralya / Faralya-Kabak / Kabak-Sidyma / Sidyma-Xanthos / Xanthos-Akbel / Akbel-Patara / Patara-Yaliburun / Akbel-Tartali / Tartali-Cukurbag / Cukurbag-Kas / Kas-Apollonia / Apollonia-Üçagiz / Üçagiz-Myra / Myra-Kirk Merdiven / Kirk Merdiven-Finike / Finike-Kaap Gelidonia / Kaap Gelidonia-Upper Olympos / Upper Olympos-Olympos / Olympos-Tahtali Dag / Tahtali Dag-Asar Tepe / Asar Tepe-Göynük

Kirk Merdiven - Finike
> Met nieuwe energie en na een grondige studie van tekst, kaart en kompas besloot ik verder te gaan langs de verkeerde kant van de bergrichel, omdat de andere kant te steil was. Verderop kon ik dan de kam weer over en begon ik verticaal af te zakken door het cederwoud, zorgvuldig mijn kompas volgend. Ik hoopte de Lycian Way zo te kruisen. En inderdaad, na een klein uur kwam ik op een weinig belopen pad dat de Lycian Way bleek te zijn die, traag verder klimmend, door een cederwoud liep. Wat verder nabij de samenkomst met het einde van een bospiste vond ik ook nog een waterput. Gered.

> Ook de volgende uren is het wat opletten voor de tekens en vaak moest ik even teruggaan. Een heel stuk verder net voor het pad op een piste komt moet je een nieuwe prikkeldraad rond. Volgens de laatste update moet je in tegenwijzerzin rond deze afspanning. Ik ging echter in wijzerzin en gebruikte een rotsige, droge rivierbedding ipv het tractorpad. Ik vermeld dit omdat ik zo toevallig terechtkwam in een gebied waar wilde (rode) tulpen in bloei stonden. (De tulp komt uit Turkije).

Onder de top Karliöz Tepe op 1760 m,
hoogste punt op de Likya Yolu
Wilde tulpen
> Vanaf de bospiste is het pad weer even verwarrend. Je gaat langs een vijftal (nieuwe) waterputten (en niet 2) vooraleer je de piste verlaat voor een pad. Na ongeveer 45 min over een traag dalend pad op een beboste helling draait het pad plots naar links. Deze afslag is slecht aangeduid. Een half uur verder volgt eenzelfde scenario.
> Belos is erg geïsoleerd gelegen ; mooie ruïnes. Het pad verder naar Belen is plezierig wandelen evenals de wandeling die er op volgt en over een bospiste loopt en over een oude weg. Aan het einde van deze weg kom je aan een boerderij tussen oude graven. De hond daar was zo agressief dat ik daardoor de afslag miste om in de diepe vallei af te dalen. Ik ben in de kloof geraakt over een ander pad. Daarna is de richting duidelijk: Afdalen tot je uiteindelijk Finike binnenloopt.
> In Finike zijn geen toeristpensions, maar wel 3 hotels die in elkaars buurt zijn gelegen. Ik verbleef in het Sedir Hotel (€ 9 incl ontbijt en TV). De eigenaar spreekt goed Frans.