Likya Yolu Lycian Way (509 km)

Olympos - Tahtali Dag (Berg Olympos)
Ik heb hier traject 22b gevolgd via Ulupinar.
> De metalen Likya Yolu-wegwijzer van de Garanti-bank staat aan de verkeerde plaats in Çirali. Hij had moeten worden geplaatst aan de splitsing van alternatieven 22a en 22b. Hij staat echter aan de brug van Çirali. Gevolg : Als je de richting “Ulupinar 9km” volgt ga je over de asfaltweg naar Ulupinar en passeer je niet aan de gasvlammen van Chimæra. Om alternatief 22b te volgen moet je dus kiezen voor de richting “Tekirova” (22a !). Het was één van de winkeliers hier die me van deze vergissing opmerkzaam maakte. Vergeet deze metalen wegwijzer en volg gewoon de gele toeristenwegwijzers voor Chimæra.
> Er moet nu toegangsgeld worden betaald om Chimæra te bezoeken (voor het gasverbruik?). De ticketkiosk is aan de autoparking en er is daar ook een café. Hoewel de ticketverkoper in de buurt was vroeg hij me niet om te betalen.

> Het is een mooie wandeling naar Ulupinar, langs de vlammen van Chimæra, door een redelijk wild riviertje (water net boven kniehoogte) en met als achtergrond de schitterende Olymposberg. Ulupinar is een cool dorp. Ik ben er het eerste resto binnengewandeld, restaurant Degirmen. De tafels staan daar gewoon tussen watervallen en stromende bronnen vol forel. Ik betaalde € 7 voor een forelmaaltijd met alles erop en eraan.

> Daarna volgt flink wat asfalt tot je voorbij de weg Kas-Antalya in een gekapt gebied komt met wat versperringen. De omschrijving was echter goed en zonder problemen bereikte ik de eerste huizen van Beycik. Dit dorp is over vele kilometers uitgespreid en er wordt hier druk verder gebouwd, vooral in het hogere gedeelte van het dorp. Er is nu een volledig uitgeruste winkel (annex café) nabij de grote plataanbomen en langs de Lycian Way. Na de noodzakelijke shopping hier, verder naar omhoog .

Chimæra, eeuwige vlammen
Tahtali Dagi , de berg Olympos (2366 m)
> Vanaf nu blijft het verder onophoudelijk klimmen. Op een moment kwam ik tot de vaststelling dat ik niet meer wit/rood aan het volgen was, maar een pad dat door steenmannetjes en rode stippen was aangeduid. Hierdoor miste ik de yayla en het laatste waterpunt. Nog hogerop kwam ik weer op wit/rood. Eens boven op de col vond ik een kampeerplek in één van de grassige uithollingen. Overal waren nog flinke sneeuwvelden.
Startpagina > Wandelen > Likya Yolu > Wandelinfo / Etappes

Fethiye-Ölüdeniz / Ölüdeniz-Faralya / Faralya-Kabak / Kabak-Sidyma / Sidyma-Xanthos / Xanthos-Akbel / Akbel-Patara / Patara-Yaliburun / Akbel-Tartali / Tartali-Cukurbag / Cukurbag-Kas / Kas-Apollonia / Apollonia-Üçagiz / Üçagiz-Myra / Myra-Kirk Merdiven / Kirk Merdiven-Finike / Finike-Kaap Gelidonia / Kaap Gelidonia-Upper Olympos / Upper Olympos-Olympos / Olympos-Tahtali Dag / Tahtali Dag-Asar Tepe / Asar Tepe-Göynük