Startpagina > Wandelen > Tour du Brabant Wallon
Overzichtskaart
> Waver is bereikbaar per trein vanuit Brussel. Tourinnes-la-Grosse is te bereiken via het treinstation van Leuven. Neem naast het treinstation van Leuven TEC Bus 18. Deze passeert door het centrum van Tourinnes-la-Grosse. Om per bus van Waver naar Tourinnes-la-Grosse te reizen wissel je van bus in Hamme-Mille.
> Winkels en cafés in Grez-Doiceau en Waver. De toeristische dienst van Waver en de Brabantse Ardennen is gelegen in de voormalige kloosterkerk die nu stadhuis is. Vanuit Waver vertrekken ook de GR 121 (naar Boulogne-sur-Mer) en een gemarkeerde aanlooproute (vanuit Basse-Wavre) naar GR 579.
> De laatste 2 à 3 km loopt de TBW anders dan in de topogids aangegeven. Je loopt nu een tijdje naast de N 243 richting Waver.
> Het einddoel, de Johannes-de-Doperkerk en de Place du Cardinal Mercier liggen voor mij in de verte. Afdalen dus, door de verkeersvrije winkelstraat van Waver en het Cardinal Mercierplein op. We zijn na 217 km weer in het land van Soeur Sourire en Maurice Carême. De billen van de Maca hebben geen strijkje meer nodig. Alles is vlot verlopen. Einde!
> Meer Tour du Brabant Wallon? Doe dan ook La Diagonale en La Variante!
> Ons pad loopt rechtdoor en daalt naar een drukke asfaltweg, de N243 (Chaussée de Huy). Bij deze weg is het oorspronkelijk traject van de TBW grondig gewijzigd (helaas!). DE TBW steekt de N243 NIET over maar vervolgt rechts langs deze weg om zo de vierbaans expressweg Waver-Nijvel via een hoge brug over te steken.
> De TBW volgt over zowat 1 km verder deze weg, langs een nieuwe woonwijk en ook bij een rondpunt volg je nog rechtdoor. Pas als van rechts een parallelle weg stijgend bij de N243 komt ga je rechts een woonwijk in. Het pad zigzagt door deze woonwijk en neemt tot 2 X een buurtpad-wandelweg tot je aan de verbindingsweg tussen de N25 en Waver komt. Deze drukke weg oversteken en aan de andere kant een sterk stijgend pad nemen dat je in de Waverse binnenstad brengt. Kort na elkaar rechts-rechts en dan is het in feite steeds maar rechtdoor.
> Steeds maar rechtdoor, op bos af, het Bois de Neulettes. Ook in het bos loop je rechtdoor. Al snel kom je bij een grote kapel voor OLV van Lourdes in een bos met een nogal zanderige bodem. Dit is het allerlaatste leuke stukje van de TBW. Tijd om nog even na te genieten op een bank. In de verte hoor je al het autolawaai.
> Aan de kapel neemt de TBW licht rechts een kasseiweg, die in een zachte bocht naar rechts de N91 Leuven - Namur nadert. Deze drukke weg over om te vervolgen over een veldweg. Bij een splitsing van paden, waar geen markeermogelijkheid is, negeert de TBW eerst een afsplitsing links en dan een afsplitsing rechtsvoor om over de middelste weg door te lopen naar een bosrand.
> Het pad loopt na een tijdje dan toch het bos van Beausart binnen. Even opletten hier om niet het verkeerde pad te volgen nu. GR 579 (Brussel - Luik) kruist hier immers de TBW. Een heel tijdje door bos nu. Plots is het schrikken. Een paard zonder ruiter racet mij hier voorbij! Ik moet zelfs opzij springen. Hier klopt iets niet. Het paard draaft in volle vaart verder door het bos.
> In keramieksteen tegen de kapelwand wordt het verhaal vertelt van de kleine Marie-Thérèse Gosin. Haar ouders, die op de vlakbij gelegen boerderij van Agbiermont woonden, beloofden een kapel op te richten als ze toch maar een gezond kind ter wereld konden brengen. De vrouw beviel van Marie-Thérèse in 1831 maar ze overleefde de bevalling slechts kort. Ook de vader zou niet veel later sterven.
> De piepjonge Marie-Thérèse zou als weeskind toch nog de belofte van haar moeder in vervulling brengen door hier een kapel te bouwen in 1837. Het verhaal wordt nog eens in de kapel verteld door Max van der Linden en dat uiteraard in keramiek (foto onder).
Kapel Gosin
> De kapel van Gosin of Notre Dame de Bon Secours is een pareltje. Niet enkel is ze mooi gelegen tussen bosrand en open veld, binnenin is ze aangekleed met keramiekwerk van Max van der Linden. Als je maar één kapel wil bekijken van de misschien wel 200 die de Tour du Brabant Wallon passeert, laat het dan deze zijn.
> Het kleurrijke keramiekwerk is dus van Max van der Linden (1922 -1999). Hij versierde tientallen kerken in België met zijn meestal religieuze bas-reliëfs in keramiek. Hier in Nodebais woonde van der Linden, zijn atelier bevond zich in een deel van de Ferme d'Agbiermont.
> Al meer dan 40 jaar vindt in Tourinnes-la-Grosse in november een druk bijgewoond kunstevenement met exposities van allerlei artiesten plaats. Het was van der Linden die dat jaarlijkse gebeuren opstartte. Op latere leeftijd kreeg hij de titel van baron. Behalve in de kapel hier kan je van hem ook nog werk zien in de kerk van Tourinnes-la-Grosse en in de Ferme d'Agbiermont waar zijn atelier was.
> Even later komt ook de ruiter af, te voet, en op zoek naar zijn op hol geslagen paard. Wat verder draai ik ook het bos uit om over een fijngrindweg in open veld te wandelen. Een stuntvliegtuigje draait oefenrondjes op lage hoogte boven mij, zonder twijfel afkomstig van het militair vliegveld van Beauvechain.
> Het rechte pad komt uit in een woonwijk van Grez-Doiceau, waar je de eerste asfaltweg links moet nemen. Door het centrum van deze gemeente, die bestaat uit de dorpen Grez-Doiceau, Néthen, Bossut-Gottechain, Biez en Archennes, wandelen we dus niet.
> Zo kom je even later uit op de N 240. Deze weg steek je over om een weg te volgen die snel bocht (opletten voor het autoverkeer hier. Gelukkig verlaat de TBW al vlug deze weg door voor het kasteel van Gréz-Doiceau (privédomein) een weg rechts te nemen. Deze brengt je wat verder over een riviertje dat 'Train' heet en een belangrijk bijriviertje van de Dijle is.
> Aan de rechterkant ligt het domein Agbiermont, ooit nog bewoond door kunstenaar Max van der Linden. In dit domein staan ook een aantal prachtige oude bomen. 'Agbiermont' zou een verbastering zijn van 'Dagobert Mont' wat duidt op een erg oude oorsprong, merovingisch. Het gekasseid wegje stijgt langs dit domeinbos tot bij een kruispunt van veldwegen de prachtige kapel van Gosin opdoemt.
> We vertrekken voor deze laatste etappe bij de stoere kerk van Tourinnes-la-Grosse. Achter het oorlogsmonument (nabij de kerktoren) neemt de TBW een dalend trappenpad van kasseien. Zo kom je weer op de weg Beauvechain - Hamme-Mille. Kort links en dadelijk rechts. Aanvankelijk is dit een wijkweg, maar voorbij een bronnetje krijg je een prachtige holle weg.
> In een vrij rechte lijn loop je zo door weide- en akkerland recht naar Dion-le-Val. Bij de eerste huizen van dit dorp krijg je weer verharding onder de voeten en bij een T naar rechts, over kassei langs een muurkapelletje. Het pad loopt na dat kleine kapelletje wat naar links en begint te klimmen door de velden.
> Af en toe is de weg verhard met steenslag en wordt even hol. Het fijne aan wandelen in september is dat overal de vruchten rijp aan bomen en struiken hangen. Hier is een notelaar druk bezig met zijn noten af te werpen. Geen kat die hier komt blijkbaar, er liggen massa's noten zomaar voor het rapen.
> Zowat 500 meter verder ga je rechts in een bosdreef die nogal modderig kan zijn verderop. Bij een kruising van bospaden ga je rechts. Het bospad begint geleidelijk te dalen, de bodem wordt erg zanderig en ook de samenstelling van het bomenbestand verandert: In dit lager gedeelte vinden we vooral denaanplant. Dit pad draait langzaam rechts het bos uit en zal nu in tegenwijzerzin rond het akkergebied lopen dat links van je ligt.
> Langs het kerkhof van Doiceau dus en ter hoogte van de kerk weer naar links over een veldweg die al snel hol wordt. Opletten om een stijgend paadje rechts niet te missen. Dit paadje loopt in zigzag rond een muur om op een redelijk drukke weg te komen. Rechtdoor hier tussen 2 boerderijen om bij de tweesprong die dadelijk volgt links te gaan. Deze grassige veldweg loopt parallel met de asfaltweg die we net overstaken en met de Pisseletbeek.
> Bij de zitbanken hier kan je eventueel rechts naar Gréz voor inkopen of om als wandelclubber de nodige stempel te halen. De TBW zelf loopt echter rechtdoor en met een bocht naar rechts. Bij een kapel, kort na het kerkhof, ga je links over een stijgende weg om wat hoger weer links te gaan. Er komt nu sterkere golving in het landschap.
> We zijn na mee dan 200 km weer in de Brabantse Ardennen. De TBW daalt over een veldweg om vanuit het laagste punt vrij scherp te stijgen naar een asfaltweg in een verkaveling met nieuwe huizen. Even rechts hier en bij een grotere weg scherp links langs een wijk met aan de ene kant nogal luxueuze huizen en aan de rechterkant een privébos.
> We zijn nu 200 km ver over de Tour du Brabant Wallon. Ook hier wordt deze holle weg helaas al eens gebruikt om sluikafval te kappen. De diep ingesneden beboste holle weg stijgt naar een kruispunt van holle wegen. Hier rechts. Even later heb je op je rechterkant nog een mooi uitzicht over de dorpskern van Tourinnnes. De TBW neemt het eerste pad links en stijgt over meer kasseien naar een alleenstaande hoeve met fruitplantage van laagstamappelbomen.
Deze etappe begint met een trappenpad
> De laatste etappe van de Tour du Brabant Wallon brengt ons na de Haspengouwse velden weer in de Brabantse Ardennen. Het Gosin-kapelletje te Nodebais is mooi gelegen en heeft een schitterend 'keramiek'-interieur. Eindelijk lopen we nog eens door enkele bossen en het gaat af en toe ook steviger op en af. We draaien rond Grez-Doiceau, passeren het rivierdalletje van de Train en naderen ten slotte de verstedelijkte omgeving rond Waver. Daar eindigt onze 217 lange tocht. Wil je nog meer TBW dan kan je ook nog La Diagonale (26 km) en La Variante (21 km) wandelen.
De omgeving rond de kapel Gosin
Langs de bosrand van het Bois de Linsmeau
Onderweg naar de kapel Gosin
Het Kasteel van Piétrebais-en-Grez gaat terug tot de 10de eeuw. De oudste resten zijn ongetwijfeld die van de brede natuurstenen vierkante donjon. De andere gebouwen gaan gedeeltelijk terug tot de 17de /18de eeuw. De opvallende ronde toren is eigenlijk een duivertoren geweest. Enkel lieden van adellijke oorsprong hadden eeuwenlang het voorrecht om een duiventoren te mogen bezitten.
Kruising met de Nethen
Pad door het Bois de Beausart
Pad op 5 km van het einde,
in de omgeving van Dion-le-Val
Intrede in Waver
De TBW wordt onderweg opgefleurd met velden van luzerne
Hol wegje in de buurt van Dion-le-Val