Startpagina > Wandelen > Tour du Brabant Wallon
Overzichtskaart
> Villers-la-Ville is bereikbaar per trein (lijn Ottignies - Ménage). Het eindpunt van deze etappe ligt langs de N29 (Tienen - Geldenaken - Gembloers). Een wat verloren plek zonder bewoning in de buurt maar wel met een bushalte in de buurt (Halte Thorembais-Saint-Trond Bois de Buis) daar waar de Tour du Brabant Wallon de weg kruist. Bus 148a (Landen - Gembloers) passeert hier. Zowel in Landen als in Gembloers is een treinstation. Overigens is het traject van bus 148a erg handig. Ze passeert langs veel meer plaatsen die ook de volgende 2 etappes langs onze tocht liggen. Ook om tussen Thorembais-Saint-Trond en Villers-la-Ville te reizen kan je ze gebruiken: Eerst met bus 148a in minder dan een kwartier naar het treinstation van Gembloux. Daar neem je de trein richting Ottignies om onderweg af te stappen in Villers-la-Ville, meteen op het traject van de TBW.
> Cafés en winkels onderweg in Villers-la-Ville, Chastre, Blanmont en Walhain.
> Opgelet voor de padmarkering onderweg, niet steeds evident in open veld. Let in het bijzonder op in de buurt van Gentinnes, waar de witrode markering van GR 126 voor verwarring kan zorgen. Volg goed het traject op de topokaarten mee, zodat je steeds weet waar je precies bent. De Tour du Brabant Wallon passeert helaas niet langs enkele bezienswaardigheden onderweg. Hou dus rekening met extra tijd en kilometers als je van de route wil afwijken. De abdijruïnes van Villers-la-Ville liggen op 1,5 km van ons wandeltraject. Het Kongolo-Memoriaal in Gentinnes ligt op 1,6 km van de TBW (staat aangeduid in het centrum van Gentinnes). Het geografisch middelpunt van België te Nil-Saint-Vincent ligt op 900 meter van de TBW.
> De veldweg neemt na een tijdje een pad rechts. Volg bij het ontbreken van onvoldoende padmarkering de houten bordjes voor Mellery. 2 km na Villers verandert het pad van richting: we lopen nu zuidoostelijk. Neem niet de eerste veldweg op de linkerkant maar daal even tot een kruispunt van veldwegen. Hier links een betonnen veldweg op die noordoostelijk loopt.
> Zo kom je op een vijfsprong bij de brede kasseibaan tussen de abdij van Villers en Mellery. Er staat een oud veldkapelletje met zitbank. Hier schuinrechts over een erg mooie oude weg van ruwe boerenkassei. Die veldweg bereikt een wijk van Mellery, maar passeert niet door de dorpskern zelf.
> De stortplaats heeft uiteindelijk een miljoenen euro's kostend saneringsprogramma ondergaan. De verantwoordelijken zijn voor de rechter gebracht maar de rechtsprocedures zijn eindeloos gerokken en de manier waarop het Belgische gerecht heeft gewerkt was al even schandaalvol. Uiteindelijk zijn de verantwoordelijken voor de misdaad niet alleen in 2003 vrijgesproken door verjaring maar hebben ze ook nog eens voor het Europees hof in 2008 een schadevergoeding bedongen van 30.000 € omwille van de veel te lange rechtsprocedure!
> Toch werd er ook een les getrokken uit Mellery. Voor de Waalse overheid was het een keerpunt in hun afval- en saneringsbeleid of zelfs ruimer, in hun milieubeleid. Er wordt in dat verband dan ook wel eens gesproken van voor en na Mellery.
> Je volgt deze betonweg nu over enkele kilometers, zijwegen negerend. Langs een bosje waar de gevaarlijke grote berenklauw bloeit 's zomers om verderop de eerste huizen van Walhain te bereiken. Even links- rechts om een kasseiweg op te lopen die leidt naar een grote hoeve. Zelfde richting volgen langs deze gerestaureerde hoeve en meedraaien om 400 meter verder mee te draaien in noordelijke richting. Links zie je de ruïnes van het vervallen kasteel van Walhain.
Mellery - gifstort
> Bij oudere wandelaars zal de naam 'Mellery' wellicht een belletje doen rinkelen. Het dorp zorgde eind jaren '80, begin jaren '90 vele dagen voor schandaalnieuws dat zijn weg vond tot ver buiten de Belgische grenzen. Jarenlang werden in een oude zandgroeve de meest giftige chemische stoffen gedumpt. In die tijd kon in Wallonië blijkbaar erg veel. Stortuitbater Joseph Heremans liet de meest giftige rommel dumpen in de oude zandgroeve. Om de politiek aan zijn kant te houden financierde het stortbedrijf hun verkiezingscampagnes. Mellery was ook de perfecte vuilbak voor Nederlands en Duits afval dat ze in eigen land niet kwijt konden.
> Zo'n half miljoen ton (voornamelijk chemisch) afval is hier gedumpt. Daarover werd klei gekapt die al snel begon te scheuren waardoor giftig gas vrij kwam. Het stort was ongelukkiglijk genoeg op amper 700 meer van de dorpskern gelegen. Aangezien de stortplaats hoger ligt dan het dorp zorgde dat na een tijd voor sterk vervuild grondwater. Er zijn aanwijzingen dat de stortingen niet enkel de natuur ziek maakte maar ook de dorpsbevolking. Het ging zover dat in kelders van huizen giftige gassen tot ontwikkeling kwamen.
Kongolo
> Het Kongolo - Memoriaal werd in 1964 gebouwd naar aanleiding van de afslachting van 20 katholieke paters van de Broeders spiritisten in Kongo. 9 van hen hadden in Gentinnes hun opleiding gekregen. Eigenlijk herdenkt dit memoriaal de honderden paters (katholiek of protestants) die tijdens hun werk in Kongo vermoord werden, met name in de nasleep van de woelige periode rond de Congolese onafhankelijkheid.
> Het kapelgebouw werd opgetrokken in een voor die tijd erg moderne stijl naar een ontwerp van architect Charles Jeandrain uit Gembloers. Het werd ingewijd in 1966. Op de muur zijn 217 namen aangebracht. Het zeer mooie beeld voor de kerk, dat treffend de nederige wilsbeschikking van een door geweld omgekomen pater tot uiting brengt is van de hand van de Genkse Raf Mailleux (1916 - 1996). Mailleux was ook de man die het munstukje van 25 centiemen ontwierp, dat in 1964 in omloop werd gebracht.
Chastre - roze hoeve
> De zogenaamde 'roze hoeve' of hoeve van Perbais is geklasseerd als monument. Ze is nu in gebruik voor de gemeentediensten, waaronder de toeristische dienst. Het loont de moeite om even onder de monumentale ingangspoort door te lopen en een kijkje te nemen op het binnenplein van deze geklasseerde hoeve. De gebouwen dateren uit de 17de eeuw, zoals de muurankers aan de schuurgevel (1679) en de woonvertrekken (1688) je vertellen.
> Het vlakbij gelegen klooster van de broeders komt mij zeker niet onbekend voor, ooit heb ik hier nog overnacht, onderweg naar Santiago de Compostela. Het is eigenlijk gebouwd of herbouwd op een veel oudere kasteelsite. Wellicht gaat de geschiedenis ervan terug tot minstens de middeleeuwen maar de huidige gebouwen zijn veel jonger. De laatste privéeigenaar schonk in 1900 het kasteel aan de paters die er sinds 1904 hun intrek namen. Ze richtten er ondermeer een jongenscollege en -internaat op (sluit in 1969). Daarna worden de ruimtes nog gebruikt voor school- en jeugdretraites.
> Ondertussen was het helemaal pikdonker geworden en het was al een tijdje beginnen regenen. Een goed idee dus dat ik ditmaal mijn paraplu had meegenomen in plaats van mijn wandelstok. Bij het centrum van Walhain even links-rechts een betonweg op die langs het voetbalveld van Walhain loopt.
> Bijna 1 km verder rechts een betonweg op die is afgezoomd met jonge bomen. Op de kaart staat blijkbaar een traject ingetekend dat over een verdwenen veldweg loopt. Doordat het helemaal donker was geworden heb ik dat niet echt kunnen uitzoeken, maar ik denk dus dat de TBW deze gebetonneerde veldweg neemt. Dit betonwegje daalt naar Sart-les-Walhain en bereikt een grotere weg bij een kapel. Even links hier, voorbij de kerk en aan een volgend kruispunt links naar een wijk. Op een T naar rechts om even langs wat huizen te lopen. De TBW loopt rechtdoor in een gekasseide dreef door het het Bois de Buis. En zo tot aan de drukke N29 (Gembloux - Tienen), bij de bushalte.
> Een asfaltweg kruisen en rechtdoor over meer Brabantse kassei door open veld. De TBW bereikt de weg Mellery - Gentinnes. Opletten hier, GR126 (Brussel- Membre-sur-Semois) passeert hier. Remember: Bij de TBW staat de rode kleur bovenaan en niet onderaan zoals bij een GR! Helaas mankeert hier markering van de TBW en verderop naar Gentinnes staat de TBW dan ook nog (verkeerd?) gemarkeerd. Volg dus goed je kaart.
> Als je Gentinnes en het Kongolo-memoriaal wil bezoeken dan kan je op dit punt GR 126 volgen naar rechts. Het traject loopt zowat rechtstreeks naar het memoriaal. Nog beter is om eerst op de kruising met de GR 126 de weg rechtdoor te nemen, die langs een vierkantshoeve naar het centrum van Gentinnes loopt. Daar volg je de wegwijzers naar het memoriaal en je komt na je bezoek dan terug over GR 126. Zo heb je een mini-circuit van 5 km extra.
> Terug op de Tour du Brabant Wallon. De TBW gaat op de asfaltweg naar Gentinnes bij een houten kruis naar links (rechtdoor) over 800 meter. Aan een kruising met een betonweg naar links (geen markering) door open veld. 1 km verder bereik je aan de Ruisseau de l'Houssière het gehucht Villeroux. Even links-rechts, een pad op dat onder een oude trambrug loopt en omhoog klimt uit de beekvallei van de Houssière. Dit paadje wordt hol hogerop, kruist een betonweg en blijft een onverharde veldweg.
> Dit wandelpad bereikt al snel weer asfalt. Even rechts- links en over een stijgende betonweg langs een kerkhof uit de vallei van de Orne. Boven op het plateau bereik je een hoog punt (155 m), bij de Arbre de Blainmont (minibosje van bij elkaar geplante lindes). Hier heb je weidse uitzichten, bij klaar weer kan je de Leeuwheuvel van Waterloo zien.
> Kort daarna links over nog een betonweg die traag daalt en de redelijk drukke N273 bereikt. Rechts om wat verder de erg drukke N4 (Brussel - Namen) over te steken. Een verharde weg loopt langs een kapel weer de velden in. Bij nog een kapel, kort voor de eerste huizen van Nil-Saint-Vincent, neem je rechts de betonweg.
> De TBW vervolgt over een grindweg tegenover de ingang en gaat al snel over in een graspad. In 2007 startten hier in de vallei van de Orne belangrijke waterwerken. De aanleg van collectoren en leidingbuizen voor waterafvoer en -zuivering werden in 2009 voltooid. De TBW neemt een dorpspad dat parallel met de Orne loopt en bereikt Blanmont ter hoogte van een spoorwegbrug. Deze brug onder en dadelijk links een veldweg op die naar het centrum van Blanmont loopt.
> Op asfalt even links en aan een kasteel (privé) rechts langs de kerk. 100 meter verder weer rechts, voorbij een klein sportterrein en dan een buurtwegel rechts nemen (Promenade de l'Orne).
> Als je op het middelpunt van België wil staan dan moet je op dit punt de Tour du Brabant Wallon even verlaten.
Geografisch middelpunt van België.
> Ga op dit kruispunt links en 300 meter verder, op een vijfsprong neem je de 2de rechts (Allée de Vaux-en-Beaujolais). Je kruist verder een weg en vervolgt rechtdoor langs het kaatsterrein. Ietsje verder ligt de plek (afstand van de TBW = 900 meter).
> Tot de Eerste Wereldoorlog lag het geografisch middelpunt van België niet hier maar in Ittre. Het verschil na WO I was dat de Oostkantons bij België werden gevoegd, waardoor dus ook het middelpunt verschoof. Het duurde heel lang voor men door had dat in Nil-Saint-Vincent het nieuwe middelpunt lag.
> Op 22 augustus 1998 werd hier een monument ingehuldigd om de plek te markeren. De 3 pijlers stellen de 3 Belgische gewesten voor. Coördinaten: 50° 38' 28'' N / 04° 40' 05'' E. Vanaf het geografisch middelpunt spot je aan de horizon de mooie Tiège-windmolen uit 1834.
> We zijn nu 120 km ver over de Tour du Brabant Wallon. Langs een enorm aardappelveld loopt de TBW verder in noordoostelijke richting tot een paar kilometer verder Chastre wordt bereikt. De kerk is 18de eeuws. Over een kerkwegel langs de kerk van Chastre en door een lindendreef tot een kruispunt. De TBW loopt naar de ingang van een groot hoevegebouw.
Arbre de Blanmont
> Het was al laat in de namiddag toen ik deze etappe aanving. Stevig de stap erin om toch nog zoveel mogelijk van het daglicht te genieten. De TBW steekt bij het station van Villers-la-Ville de treinsporen over en loopt langs een pleintje met een supermarkt. Rechtdoor hier over de Rue de Mellery, een gekasseide weg die verderop scherp draait. De TBW volgt die draai niet maar loopt gewoon rechtdoor langs nog enkele huizen. De asfaltweg gaat over in een veldweg.
> Er is sinds de treinhalte hier weinig padmarkering, dat heeft gedeeltelijk te maken met de plaatsing van nieuwe electriciteitspalen (op de oude plakten wellicht de roodblauwe stickers), maar de padmarkeerders zijn hier blijkbaar al lang niet meer gepasseerd.
> Een etappe zonder speciale bezienswaardigheden. Het lijkt of de Tour du Brabant ze wat omzeilt: De abdijruïnes van Villes-la-Ville, het Kongolo-memoriaal van Gentinnes en het middelpunt van België te Nil-Saint-Vincent. Je krijgt er een erg rustige wandelomgeving voor in de plaats. Langere tijd lopen we door velden over oude in onbruik geraakte verbindings-wegen en veldwegen, ook nu weer soms met een laagje boerenkassei bedekt. De enige dorpen die we passeren zijn Chastre, Blanmont en Walhain. Een etappe dus voor wie houdt van immense rust, landelijkheid en weidse landschappen.
Het kasteel van de paters spiritisten
De TBW loopt niet langs het gifstort, dat zuidelijk van Mellery ligt.
Tour du Brabant Wallon in de buurt van Mellery
Veldkapel lang de TBW in de buurt van Mellery
Bermbloemen langs het pad
Van Chastre naar Blanmont
Oude kasseiweg in de omgeving van Gentinnes