Startpagina > Wandelen > GRP 571
> Je moet wel echt een Ardennenhater zijn om deze etappe niet leuk te vinden. GRP 571 loopt tussen Lierneux en het gehucht Neufmoulins over pastorale veldwegen, oude paden en boswegels door een onvervalst stukje 'Ardenne profonde'.
> Het moet sinds de troepenbewegingen van het Ardennenoffensief (1944) geleden zijn dat er hier nog enige verstoring is geweest in de stille landschappen. Karaktervolle boerengaten zoals Hierlot, Bra-sur-Lienne en Trou-de-Bra passen harmonisch in een sterk heuvelend landschap van groene weiden, dichte bossen en open ruigten.
> Opnieuw een erg rustige en afgelegen wandelomgeving met af en toe schitterende panoramische zichten. De Lienne groeit van een kabbelend beekje uit tot een snel stromende rivier naarmate je meer kilometers verteert van deze mooie etappe.
> Voorbij de kerk rechts dan. Ik hoop in de buurt een bron te vinden, want ik ben mijn drinkfles vergeten, maar wat ik vind is een vervallen en opgedroogde stenen waterbak.
> Hogerop links over een draaiend wegje met links mooie uitzichten over de dorpskern van Bra. Een mooi pad, het passeert langs een bron (eindelijk water) en nog iets hogerop komt het aan een kapel voor Sint-Donatius.
> Over de Pont de Chailles rechts. Langs dit aangename wandelpad ligt het natuurreservaat 'Les prés de la Lienne' ('de weiden van de Lienne').
> Geen café's onderweg, shopping in Lierneux. Onderweg enkel een winkeltje in Les Villettes bij de kerk en op eindpunt Neufmoulin is beperkte mogelijkheid bij het tankstation aan de N66 + café.
> Gezien de lage bevolkingsdichtheid is er weinig busvervoer, maar het is mogelijk om tussen begin- en eindpunt van deze etappe een bus te nemen: 65b is het magische busnummer. Beperkte dienst en geen service op zondag. Stopt ook in Bra-sur-Lienne en Trou-de-Bra. Controleer uren zeker op voorhand. Bus 65b rijdt tot Aywaille waar er een treinstation is en bussen die naar de oostelijke arm van GRP 571 rijden.
> Geen campings onderweg.
> Draag waterdicht schoeisel. Paden kunnen onderwater staan en de vele graspaden zorgen bij regen anders snel voor natte voeten.
> De grote weg over en dan over de Lienne. Een tijdje over een asfaltweg stijgen door een beekvallei. Hogerop even rechtdoor dalen en voor een woning links een met struikgewas afgezoomd pad volgen. Ik heb wel geluk met de jachtdata, ik lijk vandaag telkens een dag voor of na de het geknal te passeren.
> Het pad stijgt door bos en draait hogerop 2 X links om dan rechts te dalen naar Grand Heid. Even over wat asfalt door het dorp en dan links de lagere weg nemen en dalen in de Liennevallei. Kort bij de rivier rechts meevolgen en 10 minuten later bereik je zo de grote weg Werbomont – Trois-Ponts.
Pad naar Hierlot, geen shoppingmogelijkheid onderweg, maar verhongeren zal je wel niet verhongeren.
Oude vakwerkhoeve te Lansival
GRP571 langs de psychiatrische instelling van Lierneux
> Bij een bunker rechts volgen en wat stijgen. Ook hier weer mooie uitzichten. Het pad draait dan naar links en daalt sterker na een tijdje, de vallei van de Lienne in.
> Uiteindelijk kom je op de asfaltweg Lierneux - Targnon. Even links door de vallei om bijna dadelijk rechts via de Pont de Chailles de Lienne over te steken (rustbank).
> Late start vandaag, pas vertrokken om 11u15, dat wordt wat doorstappen. 26 km te gaan tot Neufmoulin! Het pad loopt door Lierneux langs de oude stationsgebouwen en de VVV. Bij een doorgaande weg even links en dadelijk rechts over een wegje dat al stijgend snel overgaat in een prettige grasweg. Het loopt langs de psychiatrische instelling van Lierneux. Het zelfde pad blijven volgen, onderweg een mooi panorama.
Monumentale eik

>Hier in het gehucht Sur-les-Thiers staat een prachtige eik die in aanmerking komt als mooiste eik van heel België. Zijn stamomtrek is ongeveer 6 meter. Hij zou 600 jaren oud zijn. Ondanks zijn leeftijd ziet hij er nog kerngezond uit en heeft hij nog een mooie kruin. De eik krijgt hier ook volop de ruimte om zijn takken te spreiden. Hij is beschermd sinds 2001 en vormt tesamen met de bebloemde hoeve vlakbij een prachtig geheel.
> GRP 571 loopt even links de weg op over 200 meter om dan rechts een sterk stijgend paadje te nemen. Uit het bos rechts afslaan tot je een klein asfaltwegje bereikt. Links hier om zo Bra-sur-Lienne binnen te lopen.
> Rechts bij deze kapel en kort daarna weer rechts, het bos in. Verderop in dat bos houdt het pad links aan, daarbij ongeveer dezelfde richting volgend. Het daalt naar de snelstromende beek Chavanne (of Xhavant). Hier een brugje over en stijgen over een modderige bosweg.
> Wat verder loopt een mooi pad door de vallei van de Chavanne. Voor Trous-de-Bra links sterk omhoog langs het gehuchtje Sur-les-Thiers.
Pad ter hoogte van Ruisseau de Falhi
Bittere boleet
Langs de oever van de Lienne ter hoogte van het natuurreservaat 'Prés de la Lienne'.
Pad naar Lansival
Dalen in de vallei van de Lienne
Bron
> De huidige kapel dateert uit 1807 en verving een oudere kapel die oorspronkelijk aan Sint-Rochus was gewijd. Sint-Rochus werd ondermeer aanroepen tegen de pest. Met het verdwijnen van deze ziekte na de 17de eeuw moet Sint-Rochus uit de mode zijn geraakt. De nieuwe beschermheilige hier werd Sint-Donaat, ter bescherming van de boeren en hun velden tegen storm, hagel en blikseminslag. Lokaal droeg de kapel de naam Chapelle de la Sutwèrdrèye. Achter de kapel vond lang geleden ook driejaarlijks een markt plaats.
Trou-de-Bra

> In Trou-de-Bra zijn ze de korte passage van hun Vlaamse pastoor Frans van Wesemael niet vergeten. Van Wesemael deed zijn intrede in de parochie in volle oorlogstijd. Hij liet er dadelijk de kerk en de Lourdesgrot restaureren. In september 1944 ging de pastoor voor zijn parochianen een per parachute gedropte zak levensmiddelen ophalen. Hij zou echter niet meer in Trou-de-Bra geraken. Onderweg werd hij onderschept door de Duitsers en gefusilleerd. Er is een gedenksteen voor hem in de kerk en jaarlijks vindt er nog een herdenkingsmis plaats.
> De zon komt zowaar even piepen. Het pad komt op een steenslagweg en vervolgt in dezelfde richting. Zo bereik je bos en loop je daar een hele tijd door. Een beekvallei over en licht stijgen naar de huizen van Les Villettes.
> GRP 571 stijgt wat door een holle weg naar het gehucht Hierlot. Daar aangekomen links en links verder stijgen in een zigzag. Al snel wordt het asfalt weer omgeruild voor onverharde ondergrond, ditmaal een paadje dat ook wordt gebruikt om vee naar en van de wei te drijven. Het ligt er dan ook wat kapot getrapt en zeer modderig bij. Verder stijgen maar.
> Het graspad gaat uiteindelijk dalen en wordt wat ingesneden naar Lansival toe, waar het een asfaltweg bereikt. Links hier, een brugje over een beek over (rustbank), even omhoog en rechts een erf op langs een typische oude woning met vakwerkgevel. Achter het erf gaat het pad over in een stenige grasweg.
> Een paar snelle padwissels volgen elkaar op en zo kom je op de N651 Manhay – Trois-Ponts. Een 100 meter links deze weg op en het eerste asfaltwegje rechts omhoog. Een prachtig pad volgt verderop met mooie uitzichten. Dit pad slingert langs een helling, kruist een beek (Falhi) en slingert omhoog. Een volgende bospassage verder arriveert het pad weer in de vallei van de Lienne bij een brugje (rustbank), gelegen vlakbij de grote weg door de vallei.
> Een zeer mooi pad volgt nu, het loopt door de Liennevallei met aan de oevers het natuurgebied. Na 500 meter passeer je op de rechterkant nog een brugje (glad bij regen) dat je eventueel kan oversteken om van korterbij een kijkje te nemen in het natuurgebied.
> GRP571 blijft echter gewoon rechtdoor lopen. Het pad ligt er erg nat bij, maar gelukkig is het nu wel gestopt met regenen. De wandelstok heb ik vandaag ingeruild voor een paraplu.
Pont de Chailles

> Honderden jaren is hier al een brugje over de Lienne. De Lienne, die een erg wisselend debiet heeft en vaak buiten haar bedding treedt zorgde er ongetwijfeld voor dat het brugje in het verleden wegspoelde. De huidige brug weerstaat overstroming. Dit type brug met grote dallen is van het midden van de 19de eeuw.
> De naam 'Chailles' is uit het Waals 'Chayes' afgeleid, het betekent zoiets als 'dikke bladen'. De lange platte monolietstenen uit schist komen uit een groeve in de buurt van Joubiéval.
> In oktober 1983 werd de brug van Chailles door een vandaal bewerkt, de stenen en pijlers werden uit elkaar gehaald. De gemeente Lierneux heeft de voetgangersbrug nadien weer hersteld. Kijk je onder de brug dan zie je dat de platte stenen tussen de pijlers geschraagd worden door metalen steunbalken.
Overstroomd pad onderweg naar Bra-sur-Lienne
De Ruisseau du Bois des Fagnes net voor
Les Villettes treedt nogal eens uit zijn bedding.
Kasteel van Bra
Kapel Sint-Donatius
Adderwortel
> De kerk is neo-Romaans, uit het begin van de 18de eeuw, de toren is mogelijk veel ouder. Bouwsteen is kalk- en kalkzandsteen.
> In Bra-sur-Lienne is ook een heliport gelegen die medische interventies verricht per helikopter. Het is een beetje de Waalse tegenhanger van een gelijkaardige heliport in Brugge. Dat die heliport hier gekomen is is niet toevallig gezien de geïsoleerdheid van de streek waar we door wandelen.
Trou-de-Bra, kapel
Trou-de-Bra
Brug over de Lienne te Neufmoulin
De Chavanne verandert bij regenval in een behoorlijk wild stromende beek,
ze vormt dan ook een aanzienlijke versterking van de Lienne kort voor Trou-de-Bra.
Kerk Bra-sur-Lienne
Natuurreservaat 'Les prés de la Lienne'

> De ‘weiden van de Lienne’ vormen hier een natuurreservaat van zowat 90 ha groot, gelegen langs beide oevers van de Lienne over een grillige strook van zowat 3 km. Het verval van de Lienne is hier groot, ze daalt aan een verschil van 1 meter over 100 meter loop. Het gebied bestaat uit een mix van venige stroken, gras- en hooiweide, nat elzenbos en ruigten met berk en eik. Er groeit een grote variatie aan planten, vooral het aantal verschillende grassoorten hier is opmerkelijk. Het vraagt al wat basisnatuurkennis om dit reservaat ten volle te kunnen appreciëren.
Neufmoulin

> Neufmoulin vormde een strategisch punt tijdens het Ardennenoffensief in december 1944. De Duitsers trachtten zo snel mogelijk door te breken naar de Maasvallei. De Amerikanen saboteerden zoveel mogelijk deze opmars, ondermeer door rivierbruggen op te blazen. Hier in Neufmoulin kon de brug over de Lienne luttele momenten voor de tanks van de Nazi’s er aan kwamen worden gedynamiteerd, nadat eerder al de bruggen van Trois-Ponts net op tijd werden opgeblazen. De Duitsers moesten zich hierdoor tijdelijk terug trekken in La Gleize. Er staat bij de brug een monument dat aan deze gebeurtenis herinnert.
> Einde van deze etappe. Links is er een tankstation met kleine winkel. Hier ook is een busstop van lijn 65b. Amper 30 km resten er nog tot Nonceveux.
Bra-sur-Lienne

> Wat verder langs GRP 571 passeer je voorbij een kasteel uit de 17de – 18de eeuw. Het wapenschild boven de monumentale toegangspoort is dat van de familie Bronckaert de Bra d’Izier.
> Een herdenkingsplaat aan de muur herinnert ook aan de aanwezigheid van de Amerikanen hier tijdens het Ardennenoffensief, ‘the battle of the bulge’ op het einde van WO II. Van 22 tot 24 december 1944 had generaal Gavin hier zijn hoofdkwartier. Hij organiseerde er een tijdelijke terugtrekking en hergroepering van zijn troepen op de lijn Trois-Ponts – Basse-Bodeux – Bra-sur-Lienne.
> Daarna achter de woning bij de eik dalen naar Trou-de-Bra.