Startpagina > Wandelen > GRP 577
> Een lange etappe van GRP 577 - Tour de la Famenne maar de paden schuiven vlot vooruit onder de wandelschoenen. Aanvankelijk volgen we de ZW-NO-richting waarin het reliëf van schistruggen op is georiënteerd hier op de grens van Condroz en Famenne. Vrij rechte paden eigenlijk. Onderweg liggen slechts een paar boerendorpen en -gehuchten op het traject, zoals Nettinne, Moressée. Over een panoramisch pad lopen we een tijd hoog boven de Ourthevallei om dan toch flink dalend de rivier op te zoeken en over te steken ter hoogte van Petit-Han. Het toeristische stadje Durbuy laten we links liggen om via de gehuchten Rome en Biron weer een zuidelijk te volgen over bosrijke paden. Opnieuw dalen we op het einde af naar de Ourthe, tot in het mooie stadje Hotton.
> We zijn nu 140 km ver over GRP 577 sinds we vertrokken uit Marche-en-Famenne. Hier heb ik een middagbreak genomen op een rustbank. Oorspronkelijk dacht ik hier vrij te kamperen maar bij nader toezicht blijkt de plek helemaal niet geschikt te zijn om zomaar vrij te kamperen. Genoten van de nazomerse oktoberzon. Voor mij spreidt zich een panorama uit met in de verte het kasteel van Grand Han. De 36 km lange tocht verloopt vlot, al zowat 17 km afgelegd, nog 19 te gaan.
> We lopen naar een bosrand, duiken dan het bos in over 100 meter en bij de andere zijde van deze uitgerekte bosstrook verlaten we de asfaltweg naar rechts. Tot 2010 was hier nog een GRP 577-kruispunt. De hoofdroute liep toen nog rechtdoor om via Scy richting Pessoux te lopen (pagina oude trajecten). Dat stuk werd er uit geknipt omwille van veel asfalt en een gevaarlijke N4-kruising. Wat nog overblijft op deze plaats met de naam 'Le Fourneau' ('de oven', verwijzend wellicht naar een oude smidse die aan de Dansin-beek was gelegen) is de GR-wandelpaal.
> We vervolgen dus rechts over een prettig graspad tussen de bosrand en een lange weide die met houten palen is afgebakend. Aan de overkant van de Dansinvallei liggen grotten en holen verscholen in een bosje.
> Een tijdje over een grassig pad tussen weidepaaltjes en genieten maar van de ochtendkleuren in de kilte van een late oktoberdag. Het pad wordt een veedrijfweg en bereikt een eerste boerderij. Nettinne, een echt boerendorp. Hier en daar enkele oude vakwerkhuizen.
> De Rue du Bois Midi komt uit op de N929 die je even naar links neemt om dan links verder het dorp in te trekken over de Rue du Monty tot bij de kerk van Nettinne. Je komt onderweg langs een vakantiehuis waar je een gastenboek van GRP 577 kan tekenen maar aan het vergeelde bord te zien is dat nu wellicht niet meer het geval. Het is trouwens nog te vroeg om er nu al binnen te vallen.
> Het pad verbreedt verderop en bereikt de spoorlijn Luik - Melreux bij het voormalige station van Biron. Kort daarna kruis je ook de N86 (Barvaux - Hotton). GRP 577 stijgt kort om dan af te dalen over een breed bospad. Na die heuvel kom je langs een oud 'Croix d'Occis' op je rechterzijde dat pastoor Lahet herdenkt, hier om een duistere reden gestorven in 1732.
Nettinne
> Een dorpje dat zoals zovelen is gegroeid rond een kasteel van landelijke adel. Uit sporen van een gallische versterking en merovingische graven blijkt dat de omgeving echer al veel langer bewoond werd. Volgens een toeristische brochure zou Ambiorix er nog hebben geschuild...klinkt goed om toeristen te lokken. Het huidige kasteel werd gebouwd in 1847 en is sinds 1975 eigendom van de gemeente Watermaal-Bosvoorde (!) Het wordt gebruikt voor bosklassen. In 2013 wou de Brusselse gemeente er van af. Een Brits koppel kocht het kasteeldomein op in 2016 voor 775.000 € om er een privé-verblijf van te maken.
Grotten van Sinsin en Somme-Leuze
> Je verwacht het eigenlijk niet in dit landschap maar Sinsin is bij speleologen zeker bekend omwille van zijn karstige ondergrond en grottenstelsels, zoals Trou de Renard (Vossenhol) en Trou de la Louve (Wolvinnnenhol). De interessantste liggen in het bosje tegenover de weide, vlakbij dus (maar onzichtbaar vanop GRP 577). De 'Abîme du Fourneau'. Er werd hier in de jaren '50 en '60 uitvoerig speleologisch onderzoek verricht en gekarteerd. Daaruit blijkt dat het complex van l'Abîme du Fournau' uit meer dan 1,3 kilometer gangen bestaat. Helaas heeft de kwaaie boer op wiens eigendom de ingang zich bevindt, de ingang in de jaren '90 met rotsblokken afgesloten. Tot grote teleurstelling van speleologen. Wandel je richting Le Fourneau dan zou je na het kruisen van de Dansin-beek rechts een veldwegje kunnen nemen naar de grotten maar zelfs die weg is met een verbodsbord en draad afgesloten, hoewel het wellicht om een publieke weg gaat.
> De huidige kerk in natuursteen werd opgetrokken rond 1776 en vergroot begin 20ste eeuw met oa een neoromaanse toren. Ter hoogte van de kerk kom je langs boerderij Pétry. Er is een winkel met produkten uit de boerderij (vooral varkensvlees) en streekprodukten. Je kan er ook gewoon iets drinken tijdens een degustatie. De Ferme de Pétry heeft wel beperkte openingsuren.
> Wat een mooi landschap zo vroeg in de morgen! Nevelslierten over de weiden, rijm op het gras en de herfstbladeren en een rozige hemel met een nog even verborgen zon onder de horizon. Ondanks de frisse start belooft de volledig wolkenloze hemel een schitterende nazomerse late oktoberdag. Wandel je hier in de late lente dan zal je de weg afgeboord zien met een massa slangenkruid en wouw.
> GRP 577 loopt nog even verder in dezelfde richting over asfalt om in een bocht een onverhard pad te nemen dat op bos afloopt. Aan de bosrand rechts de 'gemeentelijkweg' (sic) nemen. De padbodem is soms flink oneffen en met modderstroken. Verderop begin je uiteindelijk te dalen naar de vallei van de Ourthe. Langs een aantal chalets en vakantiehuizen waarvan het éne nog lelijker is dan het volgende.
> Je steekt de Ourthe over om aan de andere kant op het wegenkruispunt 'Barrière de Petit-Han' te arriveren. Hier zijn 2 café-restaurants. Tijd voor een koffie onder de zon op het terras. Je kan hier ook per kayak de Ourthe afvaren.
> Als het pad begint uit te vlakken loop je door gevarieerd bos van oa eik. Je kruist een asfaltweg en verder door bos loop je langs jachttorens naar een meer open plateau. Langs een vervallen Sint-Rochuskapel daal je kort daarna af naar de N63 die je alweer via een tunnel onderloopt. Wat verder over de N953 om de grens tussen de provincies Namen en Luxemburg weer te bereiken, gevormd door een 'crête'. Langs het Bois d'Eneille en het Bois Favereau, je volgt vele kilometers steeds maar een ONO-koers op de crête, tot je uiteindelijk het gehucht Chêne-à-Han bereikt bij 'Les Deux tilleuls' (twee linden). Deze oude knarren zijn al beschermd sinds 1944.
> Het is niet zo eenvoudig om combinaties te maken met openbaar vervoer op dit noordelijke deel van GRP 577. Vraagt wat uitzoeken. Geen treinstations onmiddellijk langs GRP 577. Hotton wordt bediend via het treinstation van Melreux, 2 km ten noorden van Hotton. In Petit-Han zou je een bus kunnen nemen die langs het treinstation van Barvaux komt maar de uurregeling van passerende bussen te Petit-Han (Barrière) is afgesteld op schooltijden, dus ook geen weekend- of vakantiedienst. Sinsin wordt aan de halte bij de N4 enkele malen per dag bediend door TEC-expresbus 88 Namen - Bastogne. Tijdens het weekend is er enkel een zondagavondbus. Als er een expresbus rijdt dan zijn er enkele combinaties mogelijk vanuit Hotton (treinstation Melreux) via trein- en busstation Marche-en-Famenne met aansluiting op expresbus 88 tot Sinsin. Vergeet op de expresbus niet op tijd te bellen om af te stappen, de volgende bushalte ligt pas vele kilometers verder.
> Bevoorrading onderweg: Sinsin-dorp: Niks, enkel een 'fritbus' aan de overzijde van de N4. In Nettinne streekproduktenwinkel / hoevewinkel met beperkte openingsuren. Niks in Moressée. In Grand-Han Barrière heb je enkele café-restaurants langs GRP 577 bij de Ourthe. Meer restauratie verderop bij Durbuy Adventure in het toerististisch seizoen. Biron, cafetaria camping in het seizoen. In Hotton heb je alle winkels en horeca.
> Campings te Biron en Hotton (zie wandelinfopagina), de camping van Sinsin is definitief gesloten. Meer overnachtingsmogelijkheden in Durbuy (op 1,5 km) of Hotton. Gilbert's List heeft nogal wat mogelijkheden in de regio Durbuy en Hotton.
> Het is wel efkes fris om 's morgens uit de tent te kruipen als het aan de grond heeft gevroren. Bij het eerste licht er toch uit, want er wacht een lange etappe, bovendien met rugzak. Ik verliet dus de camping 'Le Luxembourg' (inmiddels definitief gesloten)al voor 8 uur. Rustige nacht gehad want ik was er de enige gast. Deze camping heeft ongetwijfeld lang geleden hoogdagen beleefd toen op de N4 nog massaal toeristenverkeer passeerde.
> In Sinsin verlaat GRP 577 de hoofdweg tussen Grande en Petite Sinsin ter hoogte van het oorlogsmonument. Daar neem je links een hol onverhard wegje dat overgaat in een oud wegje van kalksteen. Hogerop kom je op een T-kruising bij een wegkruis in slechte staat. Hier moet je links. Dit asfalstreepje blijf je nu een tijd volgen. Je negeert links de weg naar camping Le Luxembourg (op 500 meter) en steekt wat verder bij een wegkruis voor een verkeersslachtoffer de snelle N929 over.
> GRP 577 houdt ter hoogte van de kerk en de boerderij Pétry een linkse richting aan over een geasfalteerde veldweg. Onderweg naar een kapel kom je voorbij wat in de verte leek op een aantal chaletjes. Het zijn de varkenshokken van boerderij Pétry, de dieren lopen hier vrij door de weiden. Een blik over de schouder voor een laatste zicht over Nettinne. Wat verder langs hetzelfde pad kom je bij een kruispunt met de naam 'Le Poteau'. Rechts hier over asfalt en na 80 meter weer links. Ben hier wat verkeerd gelopen door rechtdoor te wandelen, de padmarkering was nochtans duidelijk.
> We zijn nu 130 km ver sinds we Marche-en-Famenne uit wandelden. Een hele tijd rechtdoor nu over deze met steenslag bedekte veldweg. Na open veld loopt deze rechte weg door een strook bos met aan de éne kant esdoorn en aan de andere kant den.
> We zijn nu 150 km ver over GRP 577 sinds we Marche-en-Famenne verlieten. Aan een driesprong vervolg je rechtdoor in het spoor van de hoogspanningslijn. Een kwartiertje later loop je Biron binnen, een rustig dorpje.
> Ter hoogte van de kerk van Biron links over een onverhard pad dat rond het centrum van het dorpje draait. In wijzerzin vervolg je om bij een asfaltweg links te lopen. Verderop in Biron ontmoette ik een boer van een jaar of 80, die pas 2 was toen zijn ouders en 11 broers en zussen uit Wuustwezel naar hier verhuisden, weg uit het arme Vlaanderen. Hier in de Famenne was toen nog plaats en grond voor boeren.
> Ietsje verder rechts een pad op dat door een verkaveld stuk bos loopt en een tijd later weer de N86 kruist. In oktober worden de dagen al kort maar ik zit nog steeds mooi op schema, een kilometer of 3 te gaan tot Hotton.
> Nog even door bos en dan dalen over open landschap naar de vallei van de Ourthe. Weinig bewegwijzering mogelijk als je uit het bos komt, maar de richting is duidelijk. Over schiefer afdalen naar de grote vallei. De laatste kilometer is vlak en loopt langs voetbalvelden.
> Als ik de oever van de Ourthe bereik, is het nog even links tot het centrum van Hotton, waarover de zon nu is weg gezakt.
Voorbij Sinsin zet GRP 577 koers naar Nettinne
> Aan de bosrand rechts over een asfaltweg die wat later langs camping La Chenaie komt. Ook hier hoofdzakelijk stacaravans, maar de camping ontvangt ook passanten en heeft zelfs twee zeer eenvoudige trekkershutten (voor 2 personen) voor wie liever niet kampeert.
> Alle wegen leiden naar Rome en dat is in de Famenne niet anders: GRP 577 daalt in een paar bochten door een gehucht dat inderdaad Rome heet. De camping van Durbuy Adventure staat niet open voor wandelaars langs GRP 577, enkel voor zij die een package hebben geboekt bij deze commerciële organisatie.
> Verder over de asfaltweg die de N983 kruist en waarop je ook daarna nog een kilometer wandelt. Rechts dan en langs de linkerzijde het erf van een boerderij op. De hond 'verwelkomt' je hier mogelijk. Het pad loopt dichte bosaanplant door, af en toe is het wat dichtgegroeid. Hier vond ik een waar paddenstoelenparadijs, met een grote variëteit en met fantastisch grote vliegenzwammen.
> GRP 577 vervolgt richting Durbuy langs de Ourthe over een fiets- en wandelpad. Een aantal rustbanken verder passeer je een stacaravanpark (geen camping) en de gebouwen van het outdoorcentrum Durbuy Adventure.
> Een eindje verder ga je bij een GR-wegwijzer (als die er nog staat?) rechts een paar trappen op, dan de drukke weg over om te vervolgen over een stijgend pad aan de andere kant. (Wil je echter richting Durbuy dan blijf je het wandelpad door de Ourthevallei volgen.) Het pad kan hogerop wat kapot zijn gereden door klanten van Durbuy Adventure maar verandert na een brede bocht in een oud bospaadje door het Bois de Chapli.
> Voorbij die strook bos rechts meedraaien en na 200 meter links naar het gehucht Moressee. Voor je dit gehucht bereikt, draai je links omhoog, langs een afgelegen villaatje om dan over een prachtig schieferpad verder te klimmen. Ook hier weer mooie uitzichten.
GRP 577 volgt te Nettinne even de N929
Oud stenig pad voorbij Grande Sinsin
Wegje naar Le Fourneau
Eén van de opvallendste en mooiste vlindersoorten die ik langs GRP 577 tegen kwam is deze grote vos. In tegenstelling tot zijn algemeen voorkomende soortgenoot de kleine vos (inzetfoto), is de grote vos zeer zeldzaam. In de Famenne zag ik een drietal exemplaren. Net zoals de kleine vos zit hij tussen de nectarjacht in graag eens te zonnen en dat doet hij bij voorkeur op warme stenen, zoals hier, midden op het GRP 577-wandelpad dat Sinsin uit loopt. Op het eerste zicht lijken beide vlinders sterk op elkaar maar kijk je nauwkeuriger dan zie je toch aanzienlijke verschillen; De grote vos is ook opvallend groter dan de kleine. Afhankelijk van de seizoensklimaten doet de grote vos het sommige jaren beter dan andere wat aantallen betreft maar het blijft toch een zeldzaamheid in België. In Vlaanderen komt al eens een solitaire zwerver voor, in de Famenne en in de Viroinvallei maak je het meeste kans om de grote vos waar te nemen.
Fritbus langs de N4 te Sinsin
Graspad door het valleitje van de Ruisseau de Dansin
Zonsopgang over een berijmde GRP 577 tussen Le Fourneau en Nettinne
Rozige zonsopgang over de weiden langs GRP 577 onderweg naar Le Fourneau
Valse kopergroenzwammen
Schistpad boven Moressée
Parelstuifzwammen en rodekoolzwammen (amethystzwam)