Stykkishˇlmur: Ferry van schiereiland Snæfellsnes naar eiland Flatey en verder naar BrjßnslŠkur in de Westfjorden
Ëlafsfj÷r­ur: weg 82,zicht over
Eyjafjör­ur net na een tunnel
Oostfjorden : Ringweg 1, einde asfalt (Malbik Endar)
Oostfjorden : Ringweg 1
Ringweg 1 langs de Vatnajökull-ijskap
Het rustigste stuk van de ringweg,
tussen Mřvatn en Egilssta­ir
Snæfellsnes : Wegnr 574 nabij Arnarstapi
Westfjorden : Erg rustige gravelweg nr 60
Oostfjorden : Slecht stuk van Ringweg 1
Ringweg 1 nabij Akureyri
Houten kerkje langs weg 76 nabij Hofsˇs
> Enkele malen heb ik de fiets meegenomen op de boot (Stykkishólmur –Flatey,Flatey – Brjánslækur,Þorlákshöfn-Heimaey en Heimaey- Þorlákshöfn) Ik hoefde niet extra voor de
> Je kunt je fiets op de bus meenemen als je wil en als er plaats is. Hij wordt dan achterop of bovenop vastgebonden, gaat in de laadruimte of in de passagiersruimte zelf. Ik heb hier geen ervaring mee maar nogal wat fietsers combineren bus en fiets, bvb voor het stuk ringweg tussen Reykjavík en Akureyri. Dit is wel betalend maar niet zo duur.
Start > IJsland > Voorbereiding/Uitrusting/Fietsroute/Onderweg/Weer en wind /Foto's
> Op de ringweg in noordelijke richting werd enkele jaren geleden een toltunnel geopend,de Hvalfjörður tunnel, hierdoor werd de ringweg zo’n 40 km ingekort. Fietsers mogen er echter niet door. Ofwel moet je dus de bus nemen of rond het Hvalfjördur draaien, waar het rustig fietsen is.
> Er zijn weinig andere tunnels in IJsland. De tunnel tussen Ólafsfjörður en Dalvík is meer dan 3 km lang maar niet verboden voor fietsers. Ze is verlicht en er zijn uitwijkmogelijkheden in de tunnel. Het is frisjes in de tunnel. Aan de kant van Dalvík is er net na de tunnel een uitstekende picknickplaats met uitzicht over het Eyjarfjörður.
> Hoe meer cijfers een wegnummer heeft hoe minder belangrijk de weg wordt beschouwd, wat zo zijn gevolgen heeft qua onderhoudsbeurten. Toch heb ik ook op goede driecijferwegen gefietst. Een wegnummer dat wordt voorafgegaan door een F betekent dat het hier over een weg gaat in het binnenland die mogelijk maar tijdelijk open is. Sommige van deze wegen zijn zelfs maar
> Dagelijks ben ik plaatsen gepasseerd waar wegenwerken aan de gang waren. Vaak stukken van vele kilometers lang. Ook wordt er meer en meer geasfalteerd. Maar zelfs de ringweg is nog niet helemaal geasfalteerd. De wegnummers met de laagste cijfercombinatie hebben de meeste prioriteit bij het onderhoud. Ringweg 1 op kop uiteraard. De onverharde stukken op de ringweg zijn dan meestal ook van prima kwaliteit. Fietsen op pistes is soms beter dan op asfalt, hoewel het meestal om uitzonderingen gaat. Het einde van asfalt wordt 100 meter vooraf aangekondigd met borden “malbik endar”.
> Als je fiets echt slijkerig vuil is of flink onder zand en stof zit dan kan je eventueel onderweg even stoppen aan een tankstation. Deze zijn meestal uitgerust met een gratis hogedrukreiniger, waardoor je je fiets kan proper spuiten.
© Luc Selleslagh 2004 - 2015
> Door IJsland's barre klimaat vraagt het openhouden van de wegen een grote inspanning. De lange winter met temperaturen die rond het vriespunt draaien zorgt ervoor dat de wegenwerken gebeuren in de korte zomerperiode, als ook de fietser op de baan is.
> Ik heb eens lange stukken aan een constante snelheid van rond 30 km/u gefietst, maar als je bvb de pech hebt in de andere richting te fietsen haal je misschien met moeite 10 km/u. Er is veel te zien aan natuurlijke merkwaardigheden onderweg.
> Om de lange fietsuren te breken waren de bootovertochten een aangename afwisseling, enkele malen heb ik een korte trekking gemaakt, in Reykjavik heb ik een dag rondgeslenterd en één maal heb ik een dagexcursie met de bus gemaakt.
> Wie mijn “rittenschema” bekijkt zal misschien opmerken dat ik bijna Myvatn en zijn vele bezienswaardigheden heb overgeslagen. Toch heb ik zowat alles bezocht wat er daar te zien valt, IJsland was zo opwindend dat ik soms 3 dagen in 2 perste. Dat kan ook door de lange lichturen. Zo kwam ik bvb in de namiddag in Myvatn aan. Sightseeing in deze regio tot 1 uur ’s morgens (geen bustoeristen zo laat). ’s Morgens op om 6 uur en meer sightseeing tot ’s middags om dan de tent op te breken en verder te fietsen.
> IJsland zijn onstabiel weer bestraft nogal vlug te strakke dagplanningen wat af te leggen kilometers betreft. Regen en vooral wind kunnen alles in de war sturen.
Dag Route Wegnr en drukte Wegdek Km Km/u Tot km Slapen
15 jun Luchthaven-KeflavÝk 41 A 5 0 5 Camping
16 jun Reykjavík 41 A 74 14 79 Camping
17 jun Reykjavík Stad A 20 13 99 Camping
18 jun Borgarnes via Botsnogur 1 / 467 /1 A 122 18 221 Camping
19 jun Vegamót-Arnarstapi-Djúpalón 54 / 574 A / P 141 16,8 362 Vrij kamp
20 jun Hellissandur-Ólafsvík-Stykkishólmur 574 / 57 / 58 A / P 113 15,5 475 Camping
21 jun Flatey(boot)- Brjánslækur-Kerlingarfjörður 62 / 60 P 50 16,6 525 Vrij kamp
22 jun Króksfjarðarnes -Laugar 60 P / A 135 14 660 Camping
23 jun Búðardalur-Borðeyri -Brú-Laugarbakki 60 / 59 / 68 / 1 P / A 105 17,8 765 Camping
24 jun Blönduós-Sauðárkrókur-Hofsós-Saurbær 1/74/744/745/75/76/82 A / P 201 17 966 Vrij kamp
25 jun Ólafsfjördur-Dalvík-Akureyri 82 / 1 P / A 102 16 1068 Camping
26 jun Akureyri (busexcursie Ásbyrgi/Dettifoss) - - 0 0 1068 Camping
27 jun Goðafoss-Mývatn-Vógar 1 A / P 124 15,6 1192 Camping
28 jun Mývatn-Krafla-Hrossaborg-Víðidalur 1 A / P 85 14 1277 Vrij kamp
29 jun Egilsstaðir 1 P / A 120 17 1397 Camping
30 jun VálÞjófsstaður-Hengifoss-Egilsstaðir 931 A / P 93 16,4 1490 Camping
01 jul Reyðarfjörður-Breiðdalsvík 92 / 96 A / P 136 16,4 1626 Camping
02 jul Djúpivogur-Stafafell 1 A / P 144 17,3 1770 Camping
03 jul Höfn-Jökulsárlón 1 A 113 18,6 1883 Vrij kamp
04 jul Skaftafell 1 A 62 19 1945 Camping
05 jul Skaftafell - - 0 0 1945 Camping
06 jul Kirkjubæjarklaustur-Vík 1 A 146 23 2091 Camping
07 jul Skógar-Hvolsvöllur-Hella 1 A 115 21,2 2206 Camping
08 jul Skálholt-Gullfoss-Geysir-Laugarvatn 1/30/31/35/358/35/37 A / P 129 18,5 2335 Camping
09 jul Þingvellir-Hveragerði- Þhorlákshöfn 365/36/1/38 A 110 19,5 2445 Camping
10 jul Heimaey (Vestmannaeyjar) (per boot) - A 12 0 2457 Camping
11 jul Þorlákshöfn (per boot) - A 9 0 2466 Camping
12 jul Grindavík 38/42/427 P 78 16 2544 Camping
13 jul Blue Lagoon-Keflavík 43/41 A 23 21,1 2567 -
> IJsland's wegennet bestaat uit een combinatie van asfaltwegen en aarden wegen. In vergelijking met andere westerse landen is er (algemeen gesproken) weinig drukte op de weg.
> Hoe verder van Reykjavík hoe rustiger ringweg 1 wordt. Nabij Reykjavík en zijn voorsteden is weg 1 haast een autosnelweg. Het is niet verboden om er te fietsen en ik heb dat dan ook gedaan. De onaangepaste wegen voor fietsers hier en de drukte maken het echter tot een onaangename ervaring. Het is dan ook beter om in de buurt alternatieve rustigere wegen te zoeken. De ringweg tot Selfoss (in Z richting) en Borgarnes (in N richting) heeft een asfaltstrookje naast het rijvak, zodat je toch iets gescheiden van het andere verkeer kan fietsen.
Het rustigste stuk van de ringweg (nr 1) ligt tussen Myvatn en Egilsstaðir.Er passeert daar nog ongeveer 1 voertuig per 15 minuten. In de buurt van Akureyri is de ringweg ook wat drukker.
> Nog een erg druk stuk is de verbinding Keflavík - Reykjavík: Een oninteressante weg met erg veel verkeer. Gedeeltelijk kan je deze weg vermijden door parallelwegen te nemen. Ook deze weg (nr 41) heeft een kleine asfaltstrook naast de rijvakken, eerder bedoeld als pechstrook dan voor de fietsers, maar het geeft toch iets meer ruimte. Alternatief voor weg 41 is de weg die via Blue Lagoon naar Grindavík loopt en zo naar Þorlákshöfn. De onverharde weg tussen Grindavík en Þorlákshöfn was trouwens erg slecht: Meestal grintweg met enorm veel corrosie. Toch verkiezen veel fietsers deze weg. Ooit komt hier wel eens asfalt, want de weg wordt veel gebruikt.
> Meestal wijkt het gemotoriseerde verkeer erg goed uit, IJslanders vinden het maar raar om met de fiets rond te reizen. Je ziet ook vaak 4-trackvoertuigen met erg dikke banden, ze maken evenveel lawaai als een vrachtwagen. Bij tegenwind hoor je het achter komende verkeer niet komen, daarom is een achteruitkijkspiegel wel handig. Langs de kuststroken kunnen de vogels nogal voor animatie zorgen. Zie hierover verder in dit verslag.
Legende
Wegdrukte-kleuren, Aantal auto's per uur:
erg rustig (max 1 auto )
Wegdek
rustig (max 5 auto's)
A = Verhard wegdek van asfalt
niet te druk (max 10 auto's)
druk (max 100 auto's)
P = Aarden weg of grintbedekking
erg druk (100 à 500 auto's)