> Gewoonlijk gebruik ik slechts 4 piketten om mijn tent vast te prikken. In IJsland gebruikte ik er 10, ook bij rustige wind. Wind kan nogal snel opsteken en even snel weer gaan liggen.
> Breng best een reparatiesetje voor je tent mee met oa een extra-tussenstuk voor een gebroken tentstok, naaigerief en klevende afplakstrips. De wind heeft ook zo zijn voordelen. Bijna altijd kon ik ’s morgens een droge tent opplooien. De wind waait eventuele dauw zo weg en je tent is na regen weer snel droog. Ik probeerde ook mijn tent zo op te zetten dat ze ’s morgens de zon op vangt zodat ze snel droog was. Wie slecht slaapt bij licht zal het niet makkelijk hebben in IJsland waar de zon in de zomer vaak weer om 3 uur ’s morgens van de partij is. Als je niet het binnenland intrekt zal je niet te maken krijgen met vriestemperaturen in de zomer, hoewel een warme slaapzak toch nodig is. Zorg ook dat je grondzeil nog stevig is omdat de ondergrond soms wat scherp is. Zelf gebruik ik een extra grondzeil omdat het oorspronkelijke nogal waterabsorberend was.
> Campings zijn ook uitstekende plaatsen om collega-fietsers te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. De campings zijn meestal niet druk en ik vond altijd plaats. Drukke campings zijn deze van Reykjavík, Akureyri, Egilsstaðir en Skaftafell. Vooral in het weekend kan het een stuk drukker zijn op de campings, als de IJslanders er op uit trekken met de campingcar. Het kan er dan ook soms flink lawaaierig aan toe gaan. Je voelt de drukte op de weg dan ook op vrijdag- en zondagavond.
> Indien er geen douche op de camping is heb je vaak de mogelijkheid om in de nabijheid een verwarmd zwembad te gebruiken met eventuele bubbelbaden. Zwembaden zijn een zegen in IJsland. Overal vind je ze. Ze zijn de ontspanningsruimtes bij uitstek voor de IJslanders en dit is dan ook de plek om met IJslanders te socialiseren. Vele zijn in openlucht en de watertemperatuur varieert van achteraan in de 20 tot 38°. De “hotpots” zijn meestal nog warmer. Zo kan je na een nachtje wildkamperen onderweg stoppen bij een zwembad om even uit te stomen in de hete baden . Hygiëne en zuiverheid zijn belangrijk in een zwembad. Grondig inzepen en douchen zijn een vereiste vooraleer je het bad induikt. Inkomprijzen voor een zwempartij variëren van 110 ISK tot 300 ISK.
> Kamperen is erg populair in IJsland ondanks de eerder koele weersomstandigheden. Dat heeft wellicht te maken met de duurte van andere overnachtingmiddelen. Er zijn heel veel campings. De kwaliteit van de campings varieert nogal. De meeste zijn eenvoudig ingericht, met enkel een blokje sanitair (toilet, lavabo en misschien douche). Op sommige campings zijn zelfs geen douches of enkel douches met koud water. De meeste campings zijn echter wel voorzien van warm water.
> Prijzen voor een campingovernachting zijn ook heel redelijk: Bijna steeds 500 ISK ( € 6) per overnachting meestal met douchegebruik inbegrepen. Af en toe werken de douches met muntstukken. Een keer betaalde ik 700 ISK, maar daar was gratis gebruik van een was- en droogmachine inbegrepen. Een andere keer betaalde ik slechts 400 ISK. Enkele campings hebben ook handige droogruimtes indien je uitgeregend bent.
> Als je wil testen hoe sterk je tent wel is dan is IJsland “the place to be”. Breng een goede tent mee die tegen een stootje kan. Bij het opzetten van de tent probeerde ik als het even kon om de tent wat beschut op te zetten.
> Vele campings hebben aarden wallen waar je kunt achter staan of hagen die je toch iets uit de wind zetten. Toch loopt het soms anders. Zo had ik mijn tent op een dag opgezet op de camping van Heimaey (Vestmannaeyjar-eilanden). De camping is in een soort hoefijzer gelegen met langs 3 zijden hoge rotswanden. Ik was prima beschut tegen de wind door de rotswanden. ’s Nachts draaide de wind echter en waaide recht het “hoefijzer” in. Harde rukwinden trokken ongenadig aan mijn tent en ik was bang dat ze gewoon kapot ging vliegen. Gelukkig hield ze stand. Enkele nachten daarvoor (vertelde men me) bereikte de wind snelheden van meer dan 20 meter per seconde en vlogen er tenten kapot. Sommigen gingen dan maar in het sanitaire blok overnachten.
> Tijdens mijn verblijf in IJsland heb ik steeds gekampeerd. In tegenstelling tot wat men zou denken is IJsland een prima kampeerland. Een tent geeft je de vrijheid om overal te overnachten waar je wil, zonder je zorgen te moeten maken over (dure) onderdakaccommodatie.
> Dit zijn maar enkele van de meest opvallende vogels. IJsland is een paradijs voor vogelspotters. Neem een verrekijker mee. Zie ook www1.bos.nl/~dvuijk/znl-index.html
> Vervoer van de fiets op het vliegtuig:
Je kunt je fiets in een kartondoos verpakken. Deze dozen zal je waarschijnlijk niet vinden op de luchthaven, koop ze best op voorhand in je fietswinkel. Je kunt ook een fietszak of een veel duurdere fietsvalies kopen als je wil. Zelf heb ik mijn fiets niet verpakt. Op goed geluk heb ik hem zo maar ingecheckt. Niet elke maatschappij neemt een fiets onverpakt aan maar bij deze maatschappijen was het geen probleem. Het is natuurlijk wel wat riskanter voor schade maar het bespaart de rompslomp van sleuren met dozen. Eventueel kan je kwetsbare delen beschermen met bubbelplastiek of tape, hoewel ik ook dat niet heb gedaan. Bij onbeschermd vervoer kan je ook niet verwachten dat de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor eventuele schade. Het is nog steeds een levende mythe dat de lucht uit je banden moet. Tegenwoordig hebben ook bagagecompartimenten een geregelde luchtdruk. Toch vroeg men me dat wel te doen voor 3 van de 4 vliegreizen, dus heb ik het maar gedaan. Pedalen moeten er in principe worden afgenomen, ik heb dat niet gedaan omdat dat niet eenvoudig was bij mijn fiets. Bovendien zorgt de aanwezigheid van de pedalen voor extra bescherming van de derailleur, doordat de pedalen verder uitsteken dan de derailleur. Het stuur dient een kwart te worden gedraaid. Neem geen fietssleutels, schroevendraaiers enz… mee in je handbagage, want de kans ik groot dat ze aan de veiligheidscontrole worden afgenomen (scherpe punten). De kleine bonbonnetjes met geperste lucht die renners nogal gebruiken zijn helemaal verboden om te vervoeren, ook in de gewone bagage.
In Keflavík-luchthaven is geen plaats om je fietsdozen achter te laten voor de terugreis. Eventueel kan je ze meesleuren naar de camping van Keflavík, 5 km verder, er is daar wel mogelijkheid. Mijn fiets kwam telkens schadeloos aan. Meer tips en informatie op volgende link : www.bikeaccess.net/BikeAccess/
> De link met Stansted wordt vanuit België enkel verzorgd door Ryanair. Vertrek vanuit Charleroi. De lijn op OST werd begin 2004 afgeschaft. Low cost met de bekende beperkingen. Fiets € 25 per sector. Zorg voor genoeg aansluitingstijd in STN want Ryanair is niet verantwoordelijk voor gemiste connex. www.ryanair.com
> Wat ik betaalde :
Basistarief € 0,01 (heen) en € 2,5 (terug) . Totaal voor heen en terug met taksen, verzekering, Visakaartkosten en 2 x fietsvervoer was € 88,32. Ryanair mailde mij tijdig over een verandering in vertrekuur. Zonder extrakost mocht ik naar Charleroi terugvliegen ipv naar Oostende. De reis duurde 25 (Oostende) tot 45 minuten (Charleroi)
> Iceland Express startte met 1 vliegtuig: Een 737, gecharterd van Astraeus. Het hele jaar door vliegen ze elke dag ’s morgens tussen Keflavík en Kopenhagen en ’s namiddags tussen Kevlavík en London Stansted. In 2004 kwam er een dubbele rotatie, zowel op STN als op CPH. Ze vliegen volgens het low cost principe, dus boeken via Internet, geen gratis maaltijden en betalen voor alle extra’s. Aan boord kan je taxfree kopen, de prijs voor sigaretten is erg laag. Veranderingen van naam, vertrekdatum enz kosten extra. Vlucht missen = geld kwijt. Fietsvervoer kost £ 15 extra per sector. Aan de goedkoopste tarieven worden slechts heel weinig tickets verkocht, vooral voor het zomerseizoen is het dus kwestie van er vroeg bij te zijn. www.icelandexpress.com
> Wat ik betaalde:
Het basistarief was £ 38 enkele reis. Totaal voor heen en terug,met taksen, verzekering, Visakaartkosten en 2 x fietsvervoer was ongeveer £ 138 (ongeveer € 200). De vluchten verliepen perfect en de service was correct. De reis duurt 2u50min.
>Als je naar IJsland vliegt moet je vanuit Vlaanderen sowieso via een buitenlandse luchthaven vliegen. Jarenlang had de nationale luchtvaartmaatschappij Icelandair bijna het monopolie op vluchten naar en van IJsland, met dure vluchten. www.icelandair.com
Vanuit Duitsland heb je nog een occasionele charter en daarmee heb je het zowat gehad.
> Sinds februari 2003 is er echter een nieuwe maatschappij bijgekomen: Iceland Express. Het was in feite een superaanbieding van Iceland Express die me op het idee bracht om naar IJsland te vertrekken.

> Groenten en fruit liggen soms wat weg te rotten. Voor ze hier in de rekken belanden, hebben ze vaak al een lange reis achter de rug uit Europa. Controleer dus de versheid van deze produkten.
> Onderweg zijn de tankstations vaak volledig uitgerust met een snackbar, winkel, enz… Een basismaaltijd in zo’n snackbar (bvb hamburger met frieten en groenten) kost tussen € 11 en 14. voor koffie +taart betaalde ik € 8(incl free refills) De IJslandse keuken is niet direkt wereldberoemd. Een typische IJslandse snack is gedroogde vis, die tussendoor wordt gegeten.
> In een land met zo’n pure natuur is het water zowat overal zonder probleem drinkbaar.In sommige gebieden is wel amper vloeibaar water te vinden omwille van de poreuze ondergrond, vooral in gebieden met zand of gestolde lavastromen.
© Luc Selleslagh 2004 - 2015
Heimaey (Vestmannaeyjar-eilanden), de camping. Bij een aardbeving in 2000 kwam er nogal wat rotspuin naar beneden gedonderd.
Reykjavík : Hallgrímskirkja, basaltimitatie
Gulfoss : Water in IJsland :
Plenty, zuiver en 't is gratis
Heimaey (Vestmannaeyjar-eilanden), pakhuizen voor vis
Jökulsárlón
Vík, kerkje onder lage wolken
Jökulsárgljúfur nationaal park, basaltrotsen van Hljóđaklettar
Skaftafell nationaal park : mossen
Boerderij langs weg 76 nabij Hofsós
> Voor grotere souvenirs zoals wollen puls kan je in speciale”taxfree winkels” terecht, de tax zelf kan je op het einde van je reis terugkrijgen in de luchthaven.
> Van alcohol ben ik afgebleven aangezien het zo duur is. In de supermarkt vind je bier met erg laag alcoholgehalte. Voor echt bier of sterke drank moet je naar een drankwinkel van de overheid of in een bar. Sigaretten vindt je wel in de supermarkt maar ze staan niet zomaar tentoon. Vraag er naar aan de kassa, of beter, breng ze mee van buiten IJsland. Om alcohol en sigaretten te kopen moet je 18 jaar zijn.
> Sommige supermarkten hebben erg lange openingsuren, vooral in de grotere dorpen of langs de drukkere delen van de ringweg. Soms tot 22 of 23 uur open. Het is er zelden aanschuiven aan de kassa. IJslanders betalen erg veel met kredietkaarten. Een supermarkt is vooral in de meer afgelegen gebieden een ontmoetingsplaats voor de lokale bevolking. Soms is er een een soort koffiebar waar je gratis of tegen redelijke betaling een koffie of andere warme drank kan gebruiken. Eén keer betalen en daarna drink je zoveel koppen als je wil. Handig om even op te drogen tijdens een regenrit.
> Shoppen in de supermarkt is duur. Sommige budgetreizigers sleuren zoveel mogelijk gedroogd voedsel mee van thuis en koken zelf. Voor zij die dagenlang uit de bewoonde wereld zijn is dit misschien nodig. Tijdens mijn reis was dat niet echt nodig, ik kocht gewoon ter plaatse.
> De goedkoopste supermarktketen is Bónus. Wie bij het “roze varken” winkelt bespaart stevig. Bónus is vrij nieuw. Tot voor enkele jaren waren er slechts enkele Bónus winkels in de Reykjavík –regio, maar nu kom je toch ook enkele vestigingen tegen in andere regio’s. Bónus is nog steeds duurder dan ons prijsniveau maar enkele basisprodukten van het huismerk (bvb fruitsap, brood) benaderen het prijsniveau van wat je hier in Delhaize zou betalen. Bónus heeft in vergelijking met andere supermarkten wel kortere openingsuren. In de andere supermarkten betaal je ruwweg
50% tot 150 % meer dan in Vlaanderen.BTW op de basisprodukten (zoals melk, brood, yoghourt, fruit,…) is 14 %, op de meeste andere produkten (bvb koekjes en snoep) is dat 24,5 %.
> Enkele prijsvoorbeelden bij shopping in een
supermarkt (11-11, Hagkaup,Strax,…). Prijzen bij
Bónus liggen ongeveer 20 % lager.Zie het shoppinglijstje hiernaast.
> IJsland is duur. Weinigen die dat zullen tegenspreken. Toch is het mogelijk om IJsland op een redelijk budgetvriendelijke manier te bezoeken.
> Wie fietst spaart al een pak geld uit. Huurwagens zijn ronduit duur. Zonder huurwagen ben je aangewezen op busvervoer als je je niet wil beperken tot één regio in IJsland. Bustransport beperkt je vrijheid en kost toch flink wat. Interessant zijn wellicht de verschillende formules van buspassen voor de niet-fietsers die een flink stuk van IJsland willen zien. Verder zijn er heel wat excursiemogelijkheden, georganiseerd door de busmaatschappijen of door touroperators ter plaatse. Eenmaal heb ik een dergelijke excursie geboekt. Voor 6600 Kr een hele dag sightseeing van 8 uur ’s morgens tot 21 uur ’s avonds. Dat was een trip vanuit Akureyri naar Dettifoss met talrijke stops onderweg.
> Alle reisgidsen raden aan meer fotofilm mee te brengen dan je van plan bent te verbruiken. Het klopt in mijn geval. In geen ander land nam ik zoveel foto’s als in fotogeniek IJsland! Als je ter plaatse meer films nodig hebt weet dan dat je een veelvoud betaalt van de prijs in Vlaanderen.
> Is er dan echt niks goedkoop in IJsland? Toch wel. Campings zijn erg schappelijk geprijsd. Telefoneren naar Vlaanderen is ook goedkoop vanuit een openbare cel. Tot zowat alle nationale parken en natuurlijke bezienswaardigheden heb je gratis toegang in IJsland.
Koers maart 2005 : € 1 = ISK (Island Kronur) 79
Start > IJsland > Voorbereiding/Uitrusting/Fietsroute/Onderweg/Weer en wind /Foto's
> Update jan 07. De info hiernaast is ondertussen verouderd. Het aanbod van direkte vluchten van Iceland Express is sterk uitgebreid. Zo kan je nu ook vanuit Frankfurt Hahn en vanuit Eindhoven vliegen. Icelandair heeft plannen om vanaf juni 2010 een rechtstreekse verbinding te openen Zaventem - Keflavik.
! Info over prijzen hieronder is niet meer update na de financiële crisis van 2008.!