> De Transardennaise® loopt nu een hele tijd flink omhoog over een erg rustig asfaltwegje, daarbij de beek Diglette volgend. Als de beek verdwijnt, stijgt het pad nog iets sterker om uiteindelijk boven 500 meter uit te komen op een kruising van boswegen aan een rustbank. Hier naar links het bos in. Af en toe wat opletten voor de markering, want het pad neemt van hier tot Nassogne flink wat scherpe wendingen en een eigenlijk pad is aanvankelijk niet altijd even goed zichtbaar.
> Het eerste gebouw van Nassogne dat je ziet is een vreselijk groot gedrocht. Een vloek in het landschap. Een stevige klim brengt je het bos uit. Bij de ingang van het dorp passeer je de camping van Nassogne. Voor een vijver met picknickbanken gaat het links verder over een asfaltwegje en minder dan 10 minuten later sta je in het centrum van Nassogne. Het dorp is net groot genoeg om alles te vinden wat je nodig hebt. Je komt langs een Spar-supermarkt, en er is een bakker, slager, bushalte en een VVV-kantoor.
Startpagina > Wandelen > Transardennaise®
> De Transardennaise® loopt hier de weg Nassonge – St-Hubert op, in noordelijke richting. Er is nogal wat snel verkeer op deze weg. Beter is het om even wit-rood van GR 14 te volgen, over een smal asfaltpaadje door een hoogstamboomgaard tot aan de ingang van het openluchtmuseum van Fourneau St Michel.
> Deze etappe is de langste, misschien ook wel de mooiste, ze loopt praktisch de hele tijd door de uitgestrekte bossen tussen Saint-Hubert en Nassogne. Goed halfweg deze tocht opent het landschap zich even voor één van de interessantste musea van de Ardennen: het openluchtmuseum van landelijk leven te Fourneau Saint-Michel. Dit is een uitstekend moment voor een lange middagpauze. Voorzie een paar uren om het uitgestrekte openluchtmuseum te bezoeken.
Als je deze tocht in het najaar loopt, raad ik je aan om zeker de informatie over wandelen door bos in de herfst te lezen. Ondanks de lange bospassage zit er toch ook nog een lange asfaltstrook tussen.
> Om verder te wandelen vanuit Saint-Hubert draai je je rug naar de basiliek en sla je rechts de Rue de la Fontaine in. Aan een rond punt gekomen (supermarkt) neem je (ongeveer aan de overkant) de Rue du Thiers. Sterke stijging, de Rue du Petit Fays in. Achter jou een mooi zicht op de indrukwekkende basiliek. Eens de weg (die ondertussen onverhard is geworden) het plateau bereikt loopt de Transardennaise® (nog steeds tesamen met GR 14) links verder door wei en veld om al snel het bos in te duiken.
> De volgende uren zullen volledig door bos lopen, eerst het Bos van Koning Albert, later het woud van Sint-Michael. Voorbij een wildhek, daarna over een bospad dat enkele malen van richting verandert. De Transardense route slingert zo een hele tijd over soms flink modderige paden.
> Op 530 meter heb je het hoogste punt van deze dagtocht bereikt. Hier staat een monument voor koning Albert I. Hij zou hier nog gerust hebben tijdens een wandeltocht in 1933, niet lang voor hij zijn fatale val maakte tijdens een rotswandbeklimming in Marche-les-Dames.
> Het pad gaat langs het monument in dezelfde richting verder langs een bosrand en een wat veenachtig landschap. We duiken het Forêt Saint-Michel in en beginnen aan een lange afdaling over een aanvankelijk zigzaggend geasfalteerd boswegje. Het asfaltwegje loopt wat rechter door de vallei van de Palogne.
> Op een open punt met een bareel moet je rechts, van het asfalt af. Eventueel kun je hier (illegaal) bivakkeren want er zijn niet veel mogelijkheden verderop. Je kunt hier ook een stuk van de Transardennaise® afsnijden door links de asfaltweg te volgen en zo na 1,5 km Fourneau St Michel te bereiken. Daardoor mis je wel een mooi wild stuk van de route.
Basiliek Saint-Hubert
Herdenkingsplaat Albert I
Pad door veenachtig landschap
Forêt Roi Albert
> Op de plek waar de Palogne in de Masblette stroomt, enter je definitief het Forêt de Saint-Michel waarvan je al een tijdje de grens volgde. Dit bos is mogelijk tussen 15 en 30 september afgesloten tussen 17 u en 9 u omdat het burlen van de herten hier zeer intens is. Het grassig pad loopt licht omhoog door een mooie omgeving, de wildstromende Masblette stroomopwaarts volgend.
> Onderweg kwam ik een jongen tegen die zowaar onderweg was met een ezel. Net voor een bocht in dit goed onderhouden pad maak je een kwartdraai links. Over een sterk stijgend donker pad in een vochtige omgeving, de intieme vallei van de Romarin door. Zo kom je in een hooggelegen, vlak stuk bos bij een asfaltweg. De bomen staan hier meer uit mekaar. Hier prikte ik discreet de tent om te bivakkeren. De nacht viel in en het was te laat om verder door te lopen naar Fourneau St-Michel.
> Bij het eerste daglicht was de tent alweer ingepakt, klaar om met veel goesting de Transardennaise® te vervolgen. Het pad daalt geleidelijk af naar Fourneau St Michel. Ooit was hier een smeltoven voor ijzerverwerking gevestigd. Met de locatie langs snelstromend water en veel bos (voor houtskool) was de smeltoven ideaal gelegen. Eerst kom je voorbij een grote vijver, vlakbij ligt het ijzermuseum en een museum gewijd aan de bloemenschilder Redouté. Hier is ook een infocentrum.
Traditionele Ardense woning Het Ardens trekpaard, levend monument
FOURNEAU-SAINT-MICHEL Openluchtmuseum
Steen-voor-steen reconstructie Traditionele Ardense woning
> Dit museum is voor Wallonië wat Bokrijk is voor Vlaanderen. In een mooi natuurkader probeert men, gegroepeerd per streek, een aantal traditionele gebouwen samen te brengen. De meeste gebouwen komen uit de streek van oorsprong en werden daar afgebroken om hier terug steen voor steen te worden opgebouwd naar de oorspronkelijke vorm. Andere gebouwen zijn dan weer geduldig gekopieerd. Het is zeker een bezoek waard. Voorzie een extra 2 uren om alles rustig te bekijken. Er is ook een cafetaria/taverne halfweg de tocht door het museum maar deze is echter op zeer beperkte uren en bepaalde periodes open. Het museum is blijkbaar altijd toegankelijk, ook als het officieel gesloten is.
> Als je het museum bezoekt kan je eventueel aan de noordelijke ingang de Transardennaise® terug oppikken. Je steekt daar gewoon de weg Nassogne – Saint Hubert over en vervolgt over een stijgend asfaltwegje. Goed om weten is ook dat de witrode markering van GR 14 in Fourneau St Michel de Transardense route verlaat om een apart traject te volgen. Vergeet dus de witrode 'hulpmarkering' voor de volgende kilometers.