Stykkishólmur: Ferry van schiereiland Snæfellsnes naar eiland Flatey
en verder naar Brjánslækur in de Westfjorden
Ólafsfjörður: weg 82,zicht over
Eyjafjörður net na een tunnel
Oostfjorden : Ringweg 1, einde asfalt (Malbik Endar)
Ringweg 1 langs de Vatnajökull-ijskap
Het rustigste stuk van de ringweg,
tussen Mývatn en Egilsstaðir
Snæfellsnes : Wegnr 574 nabij
Arnarstapi
Westfjorden : Erg rustige gravelweg nr 60
Oostfjorden : Slecht stuk van Ringweg 1
Houten kerkje langs weg 76 nabij Hofsós
> Enkele malen heb ik de fiets meegenomen op de boot
(Stykkishólmur –Flatey,Flatey – Brjánslækur,Þorlákshöfn-Heimaey
en Heimaey- Þorlákshöfn) Ik hoefde niet extra voor de
> Je kunt je fiets op de bus meenemen als je wil en
als er plaats is. Hij wordt dan achterop of bovenop vastgebonden, gaat in
de laadruimte of in de passagiersruimte zelf. Ik heb hier geen ervaring
mee maar nogal wat fietsers combineren bus en fiets, bvb voor het stuk ringweg
tussen Reykjavík en Akureyri. Dit is wel betalend maar niet zo duur.
> Op de ringweg in noordelijke richting werd enkele
jaren geleden een toltunnel geopend,de Hvalfjörður tunnel, hierdoor
werd de ringweg zo’n 40 km ingekort. Fietsers mogen er echter niet
door. Ofwel moet je dus de bus nemen
of rond het Hvalfjördur draaien, waar het rustig fietsen is.
> Er zijn weinig andere tunnels in IJsland. De tunnel
tussen Ólafsfjörður en Dalvík is meer dan 3 km lang
maar niet verboden voor fietsers. Ze is verlicht en er zijn uitwijkmogelijkheden
in de tunnel. Het is frisjes in de tunnel. Aan de kant van Dalvík
is er net na de tunnel een uitstekende picknickplaats met uitzicht over
het Eyjarfjörður.
> Hoe meer cijfers een wegnummer heeft hoe minder belangrijk
de weg wordt beschouwd, wat zo zijn gevolgen heeft qua onderhoudsbeurten.
Toch heb ik ook op goede driecijferwegen gefietst. Een wegnummer dat wordt
voorafgegaan door een F betekent dat het hier over een weg gaat in het binnenland
die mogelijk maar tijdelijk open is. Sommige van deze wegen zijn zelfs maar
> Dagelijks ben ik plaatsen gepasseerd waar wegenwerken
aan de gang waren. Vaak stukken van vele kilometers lang. Ook wordt er meer
en meer geasfalteerd. Maar zelfs de ringweg is nog niet helemaal geasfalteerd.
De wegnummers met de laagste cijfercombinatie hebben de meeste prioriteit
bij het onderhoud. Ringweg 1 op kop uiteraard. De onverharde stukken op
de ringweg zijn dan meestal ook van prima kwaliteit. Fietsen op pistes is
soms beter dan op asfalt, hoewel het meestal om uitzonderingen gaat. Het
einde van asfalt wordt 100 meter vooraf aangekondigd met borden “malbik
endar”.
> Als je fiets echt slijkerig vuil is of flink onder
zand en stof zit dan kan je eventueel onderweg even stoppen aan een tankstation.
Deze zijn meestal uitgerust met een gratis hogedrukreiniger, waardoor je
je fiets kan proper spuiten.
© Luc Selleslagh 2004 - 2024
> Door IJsland's barre klimaat vraagt het openhouden
van de wegen een grote inspanning. De lange winter met temperaturen die
rond het vriespunt draaien zorgt ervoor dat de wegenwerken gebeuren in de
korte zomerperiode, als ook de fietser op de baan is.
> Ik heb eens lange stukken aan een constante snelheid
van rond 30 km/u gefietst, maar als je bvb de pech hebt in de andere richting
te fietsen haal je misschien met moeite 10 km/u. Er is veel te zien aan
natuurlijke merkwaardigheden onderweg.
> Om de lange fietsuren te breken waren de bootovertochten
een aangename afwisseling, enkele malen heb ik een korte trekking gemaakt,
in Reykjavik heb ik een dag rondgeslenterd en één maal heb
ik een dagexcursie met de bus gemaakt.
> Wie mijn “rittenschema” bekijkt zal misschien
opmerken dat ik bijna Myvatn en zijn vele bezienswaardigheden heb overgeslagen.
Toch heb ik zowat alles bezocht wat er daar te zien valt, IJsland was zo
opwindend dat ik soms 3 dagen in 2 perste. Dat kan ook door de lange lichturen.
Zo kwam ik bvb in de namiddag in Myvatn aan. Sightseeing in deze regio tot
1 uur ’s morgens (geen bustoeristen zo laat). ’s Morgens op
om 6 uur en meer sightseeing tot ’s middags om dan de tent op te breken
en verder te fietsen.
> IJsland zijn onstabiel weer bestraft nogal vlug te
strakke dagplanningen wat af te leggen kilometers betreft. Regen en vooral
wind kunnen alles in de war sturen.
Dag |
Route |
Wegnr en drukte |
Wegdek |
Km |
Km/u |
Tot km |
Slapen |
15 jun |
Luchthaven-Keflavík |
41 |
A |
5 |
0 |
5 |
Camping |
16 jun |
Reykjavík |
41 |
A |
74 |
14 |
79 |
Camping |
17 jun |
Reykjavík |
Stad |
A |
20 |
13 |
99 |
Camping |
18 jun |
Borgarnes via Botsnogur |
1 / 467 /1 |
A |
122 |
18 |
221 |
Camping |
19 jun |
Vegamót-Arnarstapi-Djúpalón |
54 / 574 |
A / P |
141 |
16,8 |
362 |
Vrij kamp |
20 jun |
Hellissandur-Ólafsvík-Stykkishólmur |
574 / 57 / 58 |
A / P |
113 |
15,5 |
475 |
Camping |
21 jun |
Flatey(boot)- Brjánslækur-Kerlingarfjörður |
62 / 60 |
P |
50 |
16,6 |
525 |
Vrij kamp |
22 jun |
Króksfjarðarnes -Laugar |
60 |
P / A |
135 |
14 |
660 |
Camping |
23 jun |
Búðardalur-Borðeyri -Brú-Laugarbakki |
60 / 59 / 68 / 1 |
P / A |
105 |
17,8 |
765 |
Camping |
24 jun |
Blönduós-Sauðárkrókur-Hofsós-Saurbær |
1/74/744/745/75/76/82 |
A / P |
201 |
17 |
966 |
Vrij kamp |
25 jun |
Ólafsfjördur-Dalvík-Akureyri |
82 / 1 |
P / A |
102 |
16 |
1068 |
Camping |
26 jun |
Akureyri (busexcursie Ásbyrgi/Dettifoss) |
- |
- |
0 |
0 |
1068 |
Camping |
27 jun |
Goðafoss-Mývatn-Vógar |
1 |
A / P |
124 |
15,6 |
1192 |
Camping |
28 jun |
Mývatn-Krafla-Hrossaborg-Víðidalur |
1 |
A / P |
85 |
14 |
1277 |
Vrij kamp |
29 jun |
Egilsstaðir |
1 |
P / A |
120 |
17 |
1397 |
Camping |
30 jun |
VálÞjófsstaður-Hengifoss-Egilsstaðir |
931 |
A / P |
93 |
16,4 |
1490 |
Camping |
01 jul |
Reyðarfjörður-Breiðdalsvík |
92 / 96 |
A / P |
136 |
16,4 |
1626 |
Camping |
02 jul |
Djúpivogur-Stafafell |
1 |
A / P |
144 |
17,3 |
1770 |
Camping |
03 jul |
Höfn-Jökulsárlón |
1 |
A |
113 |
18,6 |
1883 |
Vrij kamp |
04 jul |
Skaftafell |
1 |
A |
62 |
19 |
1945 |
Camping |
05 jul |
Skaftafell |
- |
- |
0 |
0 |
1945 |
Camping |
06 jul |
Kirkjubæjarklaustur-Vík |
1 |
A |
146 |
23 |
2091 |
Camping |
07 jul |
Skógar-Hvolsvöllur-Hella |
1 |
A |
115 |
21,2 |
2206 |
Camping |
08 jul |
Skálholt-Gullfoss-Geysir-Laugarvatn |
1/30/31/35/358/35/37 |
A / P |
129 |
18,5 |
2335 |
Camping |
09 jul |
Þingvellir-Hveragerði- Þhorlákshöfn |
365/36/1/38 |
A |
110 |
19,5 |
2445 |
Camping |
10 jul |
Heimaey (Vestmannaeyjar) (per boot) |
- |
A |
12 |
0 |
2457 |
Camping |
11 jul |
Þorlákshöfn (per boot) |
- |
A |
9 |
0 |
2466 |
Camping |
12 jul |
Grindavík |
38/42/427 |
P |
78 |
16 |
2544 |
Camping |
13 jul |
Blue Lagoon-Keflavík |
43/41 |
A |
23 |
21,1 |
2567 |
- |
> IJsland's wegennet bestaat uit een combinatie van asfaltwegen en aarden wegen. In vergelijking met andere westerse landen is er (algemeen gesproken) weinig drukte op de weg.
> Hoe verder van Reykjavík hoe rustiger ringweg
1 wordt. Nabij Reykjavík en zijn voorsteden is weg 1 haast een autosnelweg.
Het is niet verboden om er te fietsen en ik heb dat dan ook gedaan. De onaangepaste
wegen voor fietsers hier en de drukte maken het echter tot een onaangename
ervaring. Het is dan ook beter om in de buurt alternatieve rustigere wegen
te zoeken. De ringweg tot Selfoss (in Z richting) en Borgarnes (in N richting)
heeft een asfaltstrookje naast het rijvak, zodat je toch iets gescheiden
van het andere verkeer kan fietsen.
Het rustigste stuk van de ringweg (nr 1) ligt tussen Myvatn en Egilsstaðir.Er
passeert daar nog ongeveer 1 voertuig per 15 minuten. In de buurt van Akureyri
is de ringweg ook wat drukker.
> Nog een erg druk stuk is de verbinding Keflavík
- Reykjavík: Een oninteressante weg met erg veel verkeer. Gedeeltelijk
kan je deze weg vermijden door parallelwegen te nemen. Ook deze weg (nr
41) heeft een kleine asfaltstrook naast de rijvakken, eerder bedoeld als
pechstrook dan voor de fietsers, maar het geeft toch iets meer ruimte. Alternatief
voor weg 41 is de weg die via Blue Lagoon naar Grindavík loopt en
zo naar Þorlákshöfn. De onverharde weg tussen Grindavík
en Þorlákshöfn was trouwens erg slecht: Meestal grintweg
met enorm veel corrosie. Toch verkiezen veel fietsers deze weg. Ooit komt
hier wel eens asfalt, want de weg wordt veel gebruikt.
> Meestal wijkt het gemotoriseerde verkeer erg goed
uit, IJslanders vinden het maar raar om met de fiets rond te reizen. Je
ziet ook vaak 4-trackvoertuigen met erg dikke banden, ze maken evenveel
lawaai als een vrachtwagen. Bij tegenwind hoor je het achter komende verkeer
niet komen, daarom is een achteruitkijkspiegel wel handig. Langs de kuststroken
kunnen de vogels nogal voor animatie zorgen. Zie hierover verder in dit
verslag.
Legende
Wegdrukte-kleuren, Aantal auto's per uur:
|
erg rustig (max 1 auto ) |
Wegdek |
rustig (max
5 auto's) |
A = Verhard wegdek van
asfalt |
niet te druk
(max 10 auto's) |
druk (max 100
auto's) |
P = Aarden weg of grintbedekking |
erg druk (100
à 500 auto's) |