>
Gewoonlijk gebruik ik slechts 4 piketten om mijn tent vast te prikken. In
IJsland gebruikte ik er 10, ook bij rustige wind. Wind kan nogal snel opsteken
en even snel weer gaan liggen.
>
Breng best een reparatiesetje voor je tent
mee met oa een extra-tussenstuk voor een gebroken tentstok, naaigerief en
klevende afplakstrips. De wind heeft ook zo zijn voordelen. Bijna altijd kon
ik ’s morgens een droge tent opplooien. De wind waait eventuele dauw
zo weg en je tent is na regen weer snel droog. Ik probeerde ook mijn tent
zo op te zetten dat ze ’s morgens de zon op vangt zodat ze snel droog
was. Wie slecht slaapt bij licht zal het niet makkelijk
hebben in IJsland waar de zon in de
zomer vaak weer om 3 uur ’s morgens van de partij is. Als je niet het
binnenland intrekt zal je niet te maken krijgen met vriestemperaturen in de
zomer, hoewel een warme slaapzak toch nodig is. Zorg ook dat je grondzeil
nog stevig is omdat de ondergrond soms wat scherp is. Zelf gebruik ik een
extra grondzeil omdat het oorspronkelijke nogal waterabsorberend was.
>
Campings zijn ook uitstekende plaatsen om
collega-fietsers te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. De campings zijn
meestal niet druk en ik vond altijd plaats. Drukke campings zijn deze van
Reykjavík, Akureyri, Egilsstaðir en Skaftafell. Vooral in het weekend
kan het een stuk drukker zijn op de campings, als de IJslanders er op uit
trekken met de campingcar. Het kan er dan ook soms flink lawaaierig aan toe
gaan. Je voelt de drukte op de weg dan ook op vrijdag- en zondagavond.
>
Indien er geen douche op de
camping is heb je vaak de mogelijkheid om in de nabijheid een verwarmd zwembad
te gebruiken met eventuele bubbelbaden. Zwembaden zijn een zegen in IJsland.
Overal vind je ze. Ze zijn de ontspanningsruimtes bij uitstek voor de IJslanders
en dit is dan ook de plek om met IJslanders te socialiseren. Vele zijn in
openlucht en de watertemperatuur varieert van achteraan in de 20 tot 38°.
De “hotpots” zijn meestal nog warmer. Zo kan je na een nachtje
wildkamperen onderweg stoppen bij een zwembad om even uit te stomen in de
hete baden . Hygiëne en zuiverheid zijn belangrijk in een zwembad. Grondig
inzepen en douchen zijn een vereiste vooraleer je het bad induikt. Inkomprijzen
voor een zwempartij variëren van 110 ISK tot 300 ISK.
>
Kamperen is erg populair in IJsland ondanks
de eerder koele weersomstandigheden. Dat heeft wellicht te maken met de
duurte van andere overnachtingmiddelen. Er zijn heel veel campings. De kwaliteit
van de campings varieert nogal. De meeste zijn eenvoudig ingericht, met
enkel een blokje sanitair (toilet, lavabo en misschien douche). Op sommige
campings zijn zelfs geen douches of enkel douches met koud water. De meeste
campings zijn echter wel voorzien van warm water.
>
Prijzen voor een campingovernachting zijn
ook heel redelijk: Bijna steeds 500 ISK ( € 6) per overnachting meestal
met douchegebruik inbegrepen. Af en toe werken de douches met muntstukken.
Een keer betaalde ik 700 ISK, maar daar was gratis gebruik van een was-
en droogmachine inbegrepen. Een andere keer betaalde ik slechts 400 ISK.
Enkele campings hebben ook handige droogruimtes indien je uitgeregend bent.
>
Als je wil testen hoe sterk je tent wel is
dan is IJsland “the place to be”. Breng een goede tent mee die
tegen een stootje kan. Bij het opzetten van de tent probeerde ik als het even
kon om de tent wat beschut op te zetten.
>
Vele campings hebben aarden wallen waar je
kunt achter staan of hagen die je toch iets uit de wind zetten. Toch loopt
het soms anders. Zo had ik mijn tent op een dag opgezet op de camping van
Heimaey (Vestmannaeyjar-eilanden). De camping is in een soort hoefijzer gelegen
met langs 3 zijden hoge rotswanden. Ik was prima beschut tegen de wind door
de rotswanden. ’s Nachts draaide de wind echter en waaide recht het
“hoefijzer” in. Harde rukwinden trokken ongenadig aan mijn tent
en ik was bang dat ze gewoon kapot ging vliegen. Gelukkig hield ze stand.
Enkele nachten daarvoor (vertelde men me) bereikte de wind snelheden van meer
dan 20 meter per seconde en vlogen er tenten kapot. Sommigen gingen dan maar
in het sanitaire blok overnachten.
> Tijdens mijn verblijf in IJsland heb ik steeds gekampeerd.
In tegenstelling tot wat men zou denken is IJsland een prima kampeerland.
Een tent geeft je de vrijheid om overal te overnachten waar je wil, zonder
je zorgen te moeten maken over (dure) onderdakaccommodatie.
>
Vervoer van de fiets op het vliegtuig:
Je kunt je fiets in een kartondoos verpakken. Deze dozen zal je waarschijnlijk
niet vinden op de luchthaven, koop ze best op voorhand in je fietswinkel.
Je kunt ook een fietszak of een veel duurdere fietsvalies kopen als je wil.
Zelf heb ik mijn fiets niet verpakt. Op goed geluk heb ik hem zo maar ingecheckt.
Niet elke maatschappij neemt een fiets onverpakt aan maar bij deze maatschappijen
was het geen probleem. Het is natuurlijk wel wat riskanter voor schade maar
het bespaart de rompslomp van sleuren met dozen. Eventueel kan je kwetsbare
delen beschermen met bubbelplastiek of tape, hoewel ik ook dat niet heb gedaan.
Bij onbeschermd vervoer kan je ook niet verwachten dat de luchtvaartmaatschappij
verantwoordelijk is voor eventuele schade. Het is nog steeds een levende mythe
dat de lucht uit je banden moet. Tegenwoordig hebben ook bagagecompartimenten
een geregelde luchtdruk. Toch vroeg men me dat wel te doen voor 3 van de 4
vliegreizen, dus heb ik het maar gedaan. Pedalen moeten er in principe worden
afgenomen, ik heb dat niet gedaan omdat dat niet eenvoudig was bij mijn fiets.
Bovendien zorgt de aanwezigheid van de pedalen voor extra bescherming van
de derailleur, doordat de pedalen verder uitsteken dan de derailleur. Het
stuur dient een kwart te worden gedraaid. Neem geen fietssleutels, schroevendraaiers
enz… mee in je handbagage, want de kans ik groot dat ze aan de veiligheidscontrole
worden afgenomen (scherpe punten). De kleine bonbonnetjes met geperste lucht
die renners nogal gebruiken zijn helemaal verboden om te vervoeren, ook in
de gewone bagage.
In Keflavík-luchthaven is geen plaats om je fietsdozen achter te laten
voor de terugreis. Eventueel kan je ze meesleuren naar de camping van Keflavík,
5 km verder, er is daar wel mogelijkheid. Mijn fiets kwam telkens schadeloos
aan. Meer tips en informatie op volgende link :
www.bikeaccess.net/BikeAccess/
> De link met Stansted wordt vanuit België enkel
verzorgd door
Ryanair.
Vertrek vanuit Charleroi. De lijn op OST werd begin 2004 afgeschaft. Low
cost met de bekende beperkingen. Fiets € 25 per sector. Zorg voor genoeg
aansluitingstijd in STN want Ryanair is niet verantwoordelijk voor gemiste
connex.
www.ryanair.com
> Wat ik betaalde :
Basistarief € 0,01 (heen) en € 2,5 (terug) . Totaal voor heen
en terug met taksen, verzekering, Visakaartkosten en 2 x fietsvervoer was
€ 88,32. Ryanair mailde mij tijdig over een verandering in vertrekuur.
Zonder extrakost mocht ik naar Charleroi terugvliegen ipv naar Oostende.
De reis duurde 25 (Oostende) tot 45 minuten (Charleroi)
>
Iceland Express startte met
1 vliegtuig: Een 737, gecharterd van Astraeus. Het hele jaar door vliegen
ze elke dag ’s morgens tussen Keflavík en Kopenhagen en ’s
namiddags tussen Kevlavík en London Stansted. In 2004 kwam er een dubbele
rotatie, zowel op STN als op CPH. Ze vliegen volgens het low cost principe,
dus boeken via Internet, geen gratis maaltijden en betalen voor alle extra’s.
Aan boord kan je taxfree kopen, de prijs voor sigaretten is erg laag. Veranderingen
van naam, vertrekdatum enz kosten extra. Vlucht missen = geld kwijt. Fietsvervoer
kost £ 15 extra per sector. Aan de goedkoopste tarieven worden slechts
heel weinig tickets verkocht, vooral voor het zomerseizoen is het dus kwestie
van er vroeg bij te zijn.
www.icelandexpress.com
> Wat ik betaalde:
Het basistarief was £ 38 enkele reis. Totaal voor heen en terug,met
taksen, verzekering, Visakaartkosten en 2 x fietsvervoer was ongeveer £
138 (ongeveer € 200). De vluchten verliepen perfect en de service was
correct. De reis duurt 2u50min.
>Als je naar IJsland vliegt moet
je vanuit Vlaanderen sowieso via een buitenlandse luchthaven vliegen. Jarenlang
had de nationale luchtvaartmaatschappij Icelandair bijna het monopolie op
vluchten naar en van IJsland, met dure vluchten. www.icelandair.com
Vanuit Duitsland heb je nog een occasionele charter en daarmee heb je het
zowat gehad.
> Sinds februari 2003 is er echter een nieuwe maatschappij
bijgekomen: Iceland Express. Het was in feite een superaanbieding van Iceland
Express die me op het idee bracht om naar IJsland te vertrekken.
>
Groenten en fruit liggen soms wat weg te rotten. Voor ze hier in de rekken
belanden, hebben ze vaak al een lange reis achter de rug uit Europa. Controleer
dus de versheid van deze produkten.
>
Onderweg zijn de tankstations
vaak volledig uitgerust met een snackbar, winkel, enz… Een basismaaltijd
in zo’n snackbar (bvb hamburger met frieten en groenten) kost tussen
€ 11 en 14. voor koffie +taart betaalde ik € 8(incl free refills)
De IJslandse keuken is niet direkt wereldberoemd. Een typische IJslandse snack
is gedroogde vis, die tussendoor wordt gegeten.
>
In een land met zo’n pure natuur is het water zowat overal zonder probleem
drinkbaar.In sommige gebieden is wel amper vloeibaar water te vinden omwille
van de poreuze ondergrond, vooral in gebieden met zand of gestolde lavastromen.
© Luc Selleslagh 2004 - 2024
Heimaey (Vestmannaeyjar-eilanden), de camping. Bij een aardbeving in
2000 kwam er nogal wat rotspuin naar beneden gedonderd.
Reykjavík : Hallgrímskirkja, basaltimitatie
Gulfoss : Water in IJsland :
Plenty,
zuiver en 't is gratis
Heimaey (Vestmannaeyjar-eilanden), pakhuizen voor vis
Vík, kerkje onder lage wolken
Jökulsárgljúfur nationaal park, basaltrotsen van Hljóđaklettar
Skaftafell nationaal park : mossen
Boerderij langs weg 76 nabij Hofsós
>
Voor grotere souvenirs zoals
wollen puls kan je in speciale”taxfree winkels” terecht, de tax
zelf kan je op het einde van je reis terugkrijgen in de luchthaven.
>
Van alcohol ben ik afgebleven
aangezien het zo duur is. In de supermarkt vind je bier met erg laag alcoholgehalte.
Voor echt bier of sterke drank moet je naar een drankwinkel van de overheid
of in een bar. Sigaretten vindt je wel in de supermarkt maar ze staan niet
zomaar tentoon. Vraag er naar aan de kassa, of beter, breng ze mee van buiten
IJsland. Om alcohol en sigaretten te kopen moet je 18 jaar zijn.
>
Sommige supermarkten hebben erg lange openingsuren, vooral in de grotere dorpen
of langs de drukkere delen van de ringweg. Soms tot 22 of 23 uur open. Het
is er zelden aanschuiven aan de kassa. IJslanders betalen erg veel met kredietkaarten.
Een supermarkt is vooral in de meer afgelegen gebieden een ontmoetingsplaats
voor de lokale bevolking.
Soms is er een een soort koffiebar waar je
gratis of tegen redelijke betaling een koffie of andere warme drank kan gebruiken.
Eén keer betalen en daarna drink je zoveel koppen als je wil. Handig
om even op te drogen tijdens een regenrit.
>
Shoppen in de supermarkt is duur. Sommige
budgetreizigers sleuren zoveel mogelijk gedroogd voedsel mee van thuis en
koken zelf. Voor zij die dagenlang uit de bewoonde wereld zijn is dit misschien
nodig. Tijdens mijn reis was dat niet echt nodig, ik kocht gewoon ter plaatse.
>
De goedkoopste supermarktketen is Bónus. Wie bij het “roze varken”
winkelt bespaart stevig. Bónus is vrij nieuw. Tot voor enkele jaren
waren er slechts enkele Bónus winkels in de Reykjavík –regio,
maar nu kom je toch ook enkele vestigingen tegen in andere regio’s.
Bónus is nog steeds duurder dan ons prijsniveau maar enkele basisprodukten
van het huismerk (bvb fruitsap, brood) benaderen het prijsniveau van wat je
hier in Delhaize zou betalen. Bónus heeft in vergelijking met andere
supermarkten wel kortere openingsuren. In de andere supermarkten betaal je
ruwweg
50% tot 150 % meer dan in Vlaanderen.BTW op de basisprodukten (zoals melk,
brood, yoghourt, fruit,…) is 14 %, op de meeste andere produkten (bvb
koekjes en snoep) is dat 24,5 %.
>
Enkele prijsvoorbeelden bij
shopping in een
supermarkt (11-11, Hagkaup,Strax,…). Prijzen bij
Bónus liggen ongeveer 20 % lager.Zie het shoppinglijstje hiernaast.
>
IJsland is duur. Weinigen die dat zullen tegenspreken. Toch is het mogelijk
om IJsland op een redelijk budgetvriendelijke manier te bezoeken.
>
Wie fietst spaart al een pak geld uit. Huurwagens
zijn ronduit duur. Zonder huurwagen ben je aangewezen op busvervoer als je
je niet wil beperken tot één regio in IJsland. Bustransport
beperkt je vrijheid en kost toch flink wat. Interessant zijn wellicht de verschillende
formules van buspassen voor de niet-fietsers die een flink stuk van IJsland
willen zien. Verder zijn er heel wat excursiemogelijkheden, georganiseerd
door de busmaatschappijen of door touroperators ter plaatse. Eenmaal heb ik
een dergelijke excursie geboekt. Voor 6600 Kr een hele dag sightseeing van
8 uur ’s morgens tot 21 uur ’s avonds. Dat was een trip vanuit
Akureyri naar Dettifoss met talrijke stops onderweg.
>
Alle reisgidsen raden aan meer fotofilm mee te brengen dan je van plan bent
te verbruiken. Het klopt in mijn geval. In geen ander land nam ik zoveel foto’s
als in fotogeniek IJsland! Als je ter plaatse meer films nodig hebt weet dan
dat je een veelvoud betaalt van de prijs in Vlaanderen.
>
Is er dan echt niks goedkoop in IJsland? Toch wel. Campings zijn erg schappelijk
geprijsd. Telefoneren naar Vlaanderen is ook goedkoop vanuit een openbare
cel. Tot zowat alle nationale parken en natuurlijke bezienswaardigheden heb
je gratis toegang in IJsland.
Koers maart 2005 : € 1 = ISK (Island Kronur)
79
>
Update jan 07. De info hiernaast is ondertussen
verouderd. Het aanbod van direkte vluchten van Iceland Express is sterk uitgebreid.
Zo kan je nu ook vanuit Frankfurt Hahn en vanuit Eindhoven vliegen. Icelandair heeft plannen om vanaf juni 2010 een rechtstreekse verbinding te openen Zaventem - Keflavik.
! Info over prijzen hieronder is niet meer update na de financiële crisis
van 2008.!