©
Luc Selleslagh 2011 - 2024 Trekkings.be
> Je kunt de hoofdlussen van het Müllerthal Trail nog uitbreiden met de zgn 'extra toeren' A, B en C. Of je kan de extra toeren ook volledig apart wandelen, zoals ik heb gedaan. Daarvan is extra toer C met slechts 9 km lengte de kortste.
Deze extra toeren plakken ahw aan de hoofdlussen, er is dus telkens een gemeenschappelijk traject van een paar kilometer met de hoofdroute, in dit geval is dat Route 2. De extra toeren zijn volledig bewegwijzerd met een iets afwijkende markering: Een zalmkleurig M-symbool ipv een donkerrood.
>
Bildchen. Volgens de legende werden 3 broers op deze plek getroffen door de bliksem op 30 mei 1731. Twee van de drie broers overleefden de inslag niet. De derde plaatste uit dankbaarheid voor zijn overleven een Mariabeeldje in de holle stam van de eik. Ieder jaar op 15 augustus is hier een Mariaprocessie naar de eik vanuit Altrier.
> Hoe oud de eik echt is kan je moeilijk inschatten. Tussen 500 en 1000 jaar oud. Hij heeft uiteraard een beschermde status. De stamomtrek is bijna 7 m. In de omgeving van Bildchen en Altrier zijn in de jaren '00 archeologische opgravingen verricht. Altrier heeft een oude oorsprong als Romeinse vicus langs een secundaire Romeinse heerweg.
Fietspad onder de N 11 Luxemburg - Echternach
Bildchen
Tussen Bildchen en Hersberg
Bloedweizwam
Vogelnestje
Tunnel van Bech
Kerk van Altrier
> Extra Toer C neemt je vanuit Altrier bij de superdikke eik 'Bildchen' mee een donker en rotsig valleitje in. Voorbij een strook open landbouwgrond loop je door bossen naar het dorpje Bech. Na de camping daar duik je een voormalige spoortunnel in en loop je verder over de verharde spoorbedding richting Altrier. Een makkelijke en vrij vlakke wandeling. Ik volg Extra Tour C in wijzerzin.
> Langs een rustbank draaien we weer bos in over een vlak slingerend pad. Bij het einde rechts de geasfalteerde loop van een oude spoorbedding op. Deze loopt kort daarna via een tunneltje onder de autoweg N11. Vermoedelijk kruiste de trein hier vroeger gewoon de autoweg op niveau en werd de tunnel speciaal voor het huidige fietspad aangelegd. We komen in bos. Vlak na een eerste bocht veel vogelnestjes (orchideeën) onmiddellijk langs het pad.
> Bij Bildchen dadelijk links bos en diepte in door een donker dennenbosje. Links aanhouden en langs zandsteenformaties boven de vallei van een beek. Wat lager loopt Route 2 van het Müllerthal Trail. De Extra Tour C loopt parallel maar hoger. Verderop komt alles bijeen (wegwijzers).
> We volgen dan de loop van de Steebach stroomopwaarts. Aan het hoofd van dit donker valleitje wordt de vallei smaller en we komen plots in open veld. Links, even een graspad op dat verder naar rechts draait, overgaat in asfalt en bij de autoweg CR137 komt. Kort links-rechts (opletten voor snelle auto's).
> Vertrokken in Altrier om noordelijk richting Hersberg te lopen. Na de inferieure kruising met de drukke N11 kom je tussen voorbij een enorm dikke eik, mogelijk de oudste boom van Het Groot Hertogdom Luxemburg.
> Een eind verder plots links, over de weg CR137, nogmaals de voormalige spoorlijn kruisen en via een open plek in het bos afdalen naar het voormalig treinstation van Besch. Het stationsgebouw is nu onderdeel van een camping. We nemen hier weer de geasfalteerde spoorbedding op in zuidelijke richting. Na een brug over een asfaltweg volgt een leuke passage door een prachtige spoortunnel. Ze is mooi verlicht.
>
Le Charly. De spoorlijn staat bekend als 'le Charly' (naar de voornaam van de minister van openbare werken uit die tijd) en verbond de steden Luxemburg en Echternach. Eigenlijk een buurtspoorlijn die over smalspoor liep. De lijn werd met veel officieel vertoon ingehuldigd in 1904 te Luxemburg. Ze heeft precies een halve eeuw dienst gedaan. Eén van de voordelen van het smalspoor was dat het in de stad Luxemburg dwars door en over de boulevards liep, zoals een tramspoor. Met 46 km lengte was het niet enkel de belangrijkste smalspoorlijn van het Groot Hertogdom maar ook de langste. Vandaag is de spoorlijn een populair recreatief fietspad geworden.
> Verder over het treinspoor, onderweg mooi zicht over de omgeving rond het dorp Zittig. Kruising van een asfaltweg bij het voormalige treinstation van Zittig (café) en nog een eindje verder over het voormalige smalspoor. Meer mooie uitzichten tot bij het oude station van Hemstal (café). Hier verlaten we de spoorbedding om naar rechts te lopen.
> Bij een V-splitsing links aanhouden. 50 meter verder alweer links om door een holle weg krachtig te stijgen. Net voor je de top bereikt, is rechts een bron en picknickbank (Waschbourg). Boven loop je over een graspad door struweel. Bij een oud zandstenen kruis bereik je weer de kerk van Altrier (bushalte).