©
Luc Selleslagh 2009 - 2024 Trekkings.be
>Er bestond een officiële wandelgids over Voettocht in Pajottenland. De routebeschrijving is gemaakt door Judo Engels en Marie-Claire Coenen, initiators van de VIP. De uitgave werd gecoördineerd door Guy Ballet uit Gooik. Het boekje is 105 bladzijden dik en bevat enkel tekst, geen foto's of kaarten. Wat vervelend dat er geen kaarten in staan, zo mis je naast de routebeschrijving en de padmarkering op het terrein ook een derde controlegids en een overzicht.
> De padbeschrijving was zeer correct en gedetailleerd geschreven. Uiteraard zijn er na meer dan 15 jaren wat veranderingen op het terrein: Bvb een grasweg die een andere bedekking heeft gekregen, een drankgelegenheid of winkel die inmiddels gesloten is...
> Handig zijn de vele tussenafstanden in de gids, in het pre-GPS-tijdperk nog met een curvimeter opgemeten! Hierdoor kan je perfect de afstand bepalen die je wil wandelen. Het deel met praktische informatie is sterk verouderd, zoals nummers van busverbindingen en overnachtingsmogelijkheden.
> Het wandelverslag hier op Trekkings.be is geschreven om je een indruk van de route te geven en we besteden aandacht aan alles wat er allemaal ligt 'rond gestrooid' in het boeiende Pajotse landschap. De tekst op de volgende pagina's is echter niet geschreven om daarmee je weg te vinden. Soms vermelden we wel een links-rechts beschrijving maar wat verder slaan we gewoon enkele paden over. Gebruik dus de gids van de VIP mocht je die nog ergens vinden. Daarin is wel in detail het technische trajectverloop beschreven en voor slechts enkele euro's heb je meteen je ticket tot 205 km Pajots wandelgenot. Het gidsje is inmiddels dus nog moeilijk te vinden, het wordt niet meer verkocht. Probeer eventueel een lokale bibliotheek.
Wandelinfo
Wandelgids
Padmarkering
GPS
Openbaar vervoer
Overnachten
Hoe je tocht over de VIP plannen?
Kruising met andere lange afstandspaden
1/ Voorzie je van voldoende tochtinfo over Voettocht in Pajottenland (oude gids of GPS-track) + een gedetailleerde kaart van de streek (bvb wandelknoooppuntenkaart) om waar nodig tijdelijk een alternatief traject te volgen.
2/ Bepaal hoe je de route wil wandelen. Persoonlijk ben ik er fan van om een lange afstandsroute in aaneensluitende etappes uit te lopen. Het Pajottenland is echter zo dik gezaaid aan dorpen, geschiedenis en bezienswaardigheden dat je na een paar dagen mogelijk al verzadigd bent aan indrukken. Pik er dus liever één of een paar etappes uit en vervolg de route weer een tijdje later.
3/ Praktische planning. Hoe wil je de etappes aaneenrijgen? Met de hulp van openbaar vervoer, met twee auto's of met één auto + linken met bus of trein? Overnachten in het Pajottenland of niet? Wat vind je een aangename dagafstand: 15,20,25 km? Probeer eventueel sommige etappes te plannen als er een bijzonder lokaal volksfeest is of als een museum open is of er een tentoonstelling is. Nogal wat toeristische bezienswaardigheden in het Pajottenland zijn enkel open tijdens het weekend.
> Wat voorbereidend werk te doen dus vooraleer je aan de VIP start. Hieronder geven we een onvolledig overzicht van combinaties wandelen + openbaar vervoer die je mogelijk wat kunnen helpen:
> Klaar om de hele route van Km 0 tot km 205 af te wandelen over 40 pagina's.
>
Treinstations langs of op redelijke wandelafstand van het traject:
Vooral plaatsen in het meest noordelijke en meest zuidelijke deel van Voettocht in Pajottenland zijn bereikbaar per trein. Het centrale deel van het Pajottenland (Lennik, Gooik, Pepingen,...) is niet rechtstreeks bereikbaar per trein.
Km
029,2: Lijn 50 (Brussel-Z-N - Gent Sint-Pieters): Station
Essene-Lombeek (op 1500 meter)
Km
037,2: Lijn 50 (Brussel-Z-N - Gent Sint-Pieters): Station
Ternat (op 500 meter)
Km
053,2: Lijn
60 (Brussel-Z - Lokeren): Station
Asse (op 150 m).
Km
060,8: Lijn 50 (Brussel-Z-N - Gent Sint-Pieters): Station
Sint-Martens-Bodegem (op 300 m)
Km
080,0: Lijn 94 (Schaarbeek - Brussel - Moeskroen): Station
Halle (op 800 meter)
Km
080,0: Lijn 96 (Schaarbeek - Brussel - Quévy): Station
Halle (op 800 meter)
Km
080,0: Lijn 26 (Mechelen - Brussel - Halle): Station
Halle (op 800 meter)
Km
106,0: Lijn 123 (Edingen - Geraardsbergen): Station
Herne (op 1200meter)
Km
110,0: Lijn 123 (Edingen - Geraardsbergen): Station
Edingen (op 1200 meter)
Km
110,0: Lijn 94 (Schaarbeek - Brussel - Moeskroen): Station
Edingen (op 1200 meter)
Km
129,7: Lijn 123 (Edingen - Geraardsbergen): Station
Tollembeek (op 0 meter)
Km
132,2: Lijn 123 (Edingen - Geraardsbergen): Station
Galmaarden (op 0 meter)
Lijn 50a (Brussel-N - Oostende): Loopt door het Pajottenland maar treinen stoppen niet tussen Gent en Brussel.
Het is ook mogelijk een combinatie uit te stippelen via de grote treinstations die rond het Pajottenland liggen (vb Geraardsbergen, Brussel, Halle,...) + busvervoer naar het Pajottenland.
> Gebruik de
treinplanner van de NMBS.
> De voorbije jaren zijn er in het Pajottenland nogal wat mogelijkheden bij gekomen om te overnachten, vooral in het segment van de
'gastenkamers' en
'bed & breakfast'. De enige
camping van het Pajottenland - naturistencamping De Pajot in Tollembeek - sloot eind 2009. Er is wel nog camping Raspaljebos, op de rand van het Pajottenland gelegen, meer precies: Op de Bosberg tussen Galmaarden en Neigem. Voor eenvoudige bivakovernachting (zonder douche) kun je legaal terecht op
Bivakzone Nellekensbos, gelegen bij Neigembos en op een steenworp van de Woestijnkapel te Gooik.
> De voorbije jaren zijn er in het Pajottenland nogal wat mogelijkheden bij gekomen om te overnachten, vooral in het segment van de
'gastenkamers' en
'bed & breakfast'. De enige
camping van het Pajottenland - naturistencamping De Pajot in Tollembeek - sloot eind 2009. Er is wel nog camping Raspaljebos, op de rand van het Pajottenland gelegen, meer precies: Op de Bosberg tussen Galmaarden en Neigem. Voor eenvoudige bivakovernachting (zonder douche) kun je legaal terecht op
Bivakzone Nellekensbos, gelegen bij Neigembos en op een steenworp van de Woestijnkapel te Gooik.
> We geven hieronder geen accommodatielijst omdat die veel te onderhevig is aan veranderingen. Bovendien is het niet overal mogelijk om één nacht te blijven. Daarom contacteer je voor update info hieromtrent best de
toeristische organisaties van het Pajottenland:
> Gewestelijk Toerisme Pajottenland en Zennevallei:
VVV Markvallei, gevestigd in het baljuwhuis van Galmaarden.
VVV Halle, Markt Halle.
> Enkele gemeenten hebben een dienst toerisme als onderdeel van de aangeboden gemeentediensten of geïntegreerd in hun cultuuraanbod met vaak geen specifiek opgeleid personeel wat toerisme betreft:
Toerisme Lennik, gemeentehuis.
Toerisme Affligem.
Toerisme Gooik, De Oude Cam.
Toerisme Sint-Pieters-Leeuw, gemeentehuis.
Toerisme Dilbeek.
Asse: Onthaal gemeentehuis.
Gemeente Roosdaal.
Gemeente Pepingen.
Gemeente Herne.
Gemeente Bever.
Gemeente Ternat.
> Gebruik de
busplanner van De Lijn voor uren en plaatsen.
> De
belangrijkste buslijnen en bushaltes worden vermeld in de topogids van de VIP. Helaas is deze informatie snel onderhevig aan veroudering. Hieronder een (onvolledig) lijstje van bushaltes. We listen hier vooral haltes in of nabij het centrum van dorpen langs Voettocht in Pajottenland. Tenzij anders vermeld worden volgende haltes in principe zowel op week- als weekenddagen bediend:
Km 000,0: Lennik centrum, Halte Sint-Kwintens-Lennik Marktplein
Km 009,6: Roosdaal, Halte Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek Kerk
Km 016,2: Roosdaal centrum, Halte Pamel Kerk
Km 020,6: Roosdaal, Halte Strijtem Kerk
Km 023,4: Roosdaal, Halte Borchtlombeek Kerk
Km 029,8: Ternat, Halte Sint-Katharina-Lombeek Kerk (op 500 meter)
Km 033,2: Ternat, Halte Wambeek Kerk
Km 037,6: Ternat centrum, Halte Ternat Markt
Km 039,6: Ternat-Vitseroel kruising Brusselstraat, Halte Ternat Vitseroel
Km 043,4: Asse café De Koekoek Edingsesteenweg, Halte Asse Zavellos
Km 051,9: Asse centrum, Halte Asse Gemeenteplein
Km 052,8: Asse treinstation, Halte Asse Station
Km 058,8: Dilbeek, Halte Sint-Ulriks-Kapelle Kerk
Km 061,8: Dilbeek, Halte Sint-Martens-Bodegem Centrum
Km 066,7: Dilbeek, Halte Sint-Anna-Pede Kerk
Km 070,2: Sint-Pieters-Leeuw Postweg Kapel OLV Ter Nood, Halte Vlezenbeek Kapelleke
Km 074,6: Sint-Pieters-Leeuw centrum, Halte Sint-Pieters-Leeuw Kerk
km 079,5: Halle, Halte Halle Brusselpoort
Km 080,0: Halle centrum, Halte Halle Park (op 450 m van basiliek via Basiliekstraat)
Km 080,8: Halle, Halte Halle Ninoofsepoort (einde Z. Bernardastraat 200 m rechts)
Km 084,8: Pepingen, Halte Beert kerk (zondag enkel belbus)
Km 089,5: Pepingen centrum, Halte Pepingen Kerk
Km 092,5: Pepingen, Halte Pepingen Kestergat
Km 098,1: Pepingen, Halte Heikruis Kerk (zondag enkel belbus)
Km 100,0: Pepingen Heikruis, Halte Herfelingen Terlinden (zondag enkel belbus)
Km 106,2: Herne centrum, Halte Heldenplein (zondag enkel belbus)
km 123,4: Bever centrum, Halte gemeentehuis (zondag enkel belbus)
Km 132,2: Galmaarden station, Halte Galmaarden Station (zondag enkel belbus)
Km 136,2: Galmaarden centrum, Halte Galmaarden Markt (zondag belbus Halte Nieuwstraat)
Km 149,8: Galmaarden, Halte Vollezele Kerk (zondag enkel belbus)
Km 157,5: Herne, Halte Herfelingen Centrum (zondag enkel belbus)
Km 162,7: Gooik, Halte Oetingen Kerk (zondag enkel belbus)
Km 165,8: Gooik Strijland, Halte Gooik Weg naar Lieferinge (op 100 m)
Km 173,2: Gooik centrum, Halte Gooik Koekoekstraat
Km 174,8: Gooik, Halte Leerbeek stelplaats (op 200 m)
Km 182,1: Gooik, Halte Kester plaats (zondag enkel belbus)
Km 183,7: Gooik, Halte Leerbeek Kwabeek
Km 189,8: Pepingen, Halte Elingen Kerk
Km 192,2: Sint-Pieters-Leeuw, Halte Oudenaken Kerk
Km 193,1: Sint-Pieters-Leeuw, Halte Sint-Laureins-Berchem
Km 194,9: Lennik, Halte Gaasbeek Onderstraat
Km 198,3: Dilbeek, Halte Schepdaal Sint-Gertrudis-Pede
Km 200,0: Dilbeek, Halte Schepdaal Markt (op 400 meter)
Km 203,8: Lennik, Halte Sint-Martens-Lennik Dorp
Km 205,0: Lennik centrum, Halte Sint-Kwintens-Lennik Marktplein
|
Markering Voettocht in Pajottenland |
|
|
|
Standaardmarkering
(lichtblauw /geel). |
Richting- of pad-verandering.
(In dit vb afslag naar rechts) |
Andreaskruis: Verkeerd
pad. |
|
|
|
|
GR 512 Trans-Vlaams-Brabant
Met wit/rode verf gemarkeerd pad van Grote Routepaden. GR 512 loopt in oost-westelijke richting dwars door de provincie Vlaams-Brabant helemaal van Diest tot Geraardsbergen (O-Vl) over 175 km. In lijn wordt ook het Pajottenland doorkruist over enkele tientallen kilometers. |
|
Streek-GR Groene Gordel
Geel/rood bewegwijzerd pad van ongeveer 145 km dat in een grote lus rond Brussel loopt in Vlaams-Brabant. Pad van de Toerisme Vlaams-Brabant, uitgetekend en onderhouden door Grote Routepaden. Loopt vaak in het spoor van de VIP waar de route door het Pajottenland trekt. Verslag. |
|
Via Brabançonne / Via Brabantica
Pad richting Santiago de Compostela, linkt Bergen-op-Zoom via Antwerpe, Mechelen en Brussel met Halle. Raakt aan de VIP bij de basiliek van Halle. |
Voettocht in Pajottenland over de Moeillestraat te Lennik
Voettocht in Pajottenland tussen Vollezele en Herfelingen
Voettocht in Pajottenland langs
spoorlijn 123 tussen
Tollembeek en Galmaarden
>
Het systeem van bewegwijzering is vergelijkbaar met dat van een Grote Routepad (GR). Groot verschil is de kleurencombinatie van een lichtblauwe en een gele streep. Net zoals een GR is de VIP in 2 richtingen bewegwijzerd. Het aanbrengen van de tekens is discreter en verzorgder gebeurd dan de bewegwijzering van GR 512, die eveneens door het Pajottenland loopt. Dat is zeer bewust gebeurd om esthetische en milieuvriendelijke redenen.
> Bij een padsplitsing wordt het dubbele teken dat een richtingverandering aankondigt, meestal niet op het kruispunt aangebracht maar een eindje ervoor, pakweg 20 à 50 meter. Zo ook voor het normale teken bij kruisende paden, je vindt dat meestal niet op de eerste paal na de kruising maar vaak op de tweede of derde, bedoeld als bevestiging dat je goed loopt. Fantasiemarkeringen, zoals vaak bij GR-markering is ook afwezig bij de VIP-markering.
> Het traject van de VIP kun je ook implementeren op je GPS, of andere digitale toepassing. Het gaat hier echter niet om een officiële
GPS-track. Met dank aan Paul Maes. Vergeet niet rekening te houden met op een paar plaatsen niet langer toegankelijke passages.
>
Duidelijk is dat de padmarkeerders, Marie-Claire Coenen en Judo Engels al ervaring hadden om lange paden te markeren, die hebben ze jarenlang opgedaan bij de Waalse GR-vereniging. Het moet een titanenwerk geweest zijn om met slechts 2 personen de hele 205 km te schilderen en te onderhouden en dan nog in de 2 richtingen! Dit verklaart ook de
uniformiteit van de markering over het hele traject. Tussen 1996 en 2009 brachten Judo Engels en Marie-Claire Coenen zo'n 5 nieuwe verflaagjes aan. Stickers werden werden weer vervangen als ze te veel afgebleekt waren door de zon of niet meer hechtten.
> Regelmatige controle is nodig om schade door vandalisme op te vangen, vandalisme dat soms ook uit onverwachte hoek komt, zoals van de Provincie Brabant die al dan niet kwaadwillig zeshoekige toeristische bordjes over de markeringen liet aanbrengen op sommige plaatsen. Judo en Marie-Claire zijn niet zomaar wild op palen en borden gaan schilderen. Vooraleer tekens op electriciteitspalen aan te brengen werd toestemming verkregen. Zo ook werd eerst de schriftelijke toestemming gevraagd en gekregen voor padmarkering in alle gemeenten waar de VIP loopt en werd contact genomen met privé-eigenaars waar mogelijk.
> Zoals eerder vermeld moest de VIP het rooien zonder subsidies, omdat de voorzitter van Pajottenland+, burgemeester Michel Doomst van Gooik, zijn beloftes tot subsidiëring (langs het Pajots Genootschap om) weer had ingetrokken. De middelen om verf, borstels en zelfklevers te betalen kwamen uit de schaarse verkoopsinkomsten van de wandelgidsen.
> De eigen ervaring op de VIP: met dat wandelgidsje in de hand als dubbel controlemiddel had ik onderweg geen enkel probleem om de blauwgele streepjes vlot te volgen maar... dat is inmiddels ook al wat jaren geleden...
> Zoals eerder geschreven, wordt de padmarkering sinds 2009
niet langer onderhouden. Na meer dan 10 jaren is het dus niet meer mogelijk om nog op markeringen te kunnen betrouwen. Veel tekens zijn verdwenen als gevolg van nieuwe verkaveling, vervanging electriciteitspalen of gewoon door het natuurlijke proces van slijt of afbleking.
> Problemen met het trajectverloop door spoorlijnaanpassingen:
De VIP kruist tussen Tollembeek en Galmaarden enkele malen spoorlijn 123. Ten gevolge van het opheffen van enkele overwegen daar kan je de originele route niet meer volgen. Zie de pagina over Galmaarden voor alternatieven. Idem voor passages te Sint-Katharina-Lombeek en Wambeek onder en boven de spoorlijn 50 Gent - Brussel als gevolg van ingrijpende aanpassingen voor de creatie van het Gewestelijk Express Netwerk (GEN). Zie de pagina over
Sint-Katharina-Lombeek voor detailinfo.
Bushokje De Lijn
op zijn Pajots (Bekkerzeel)