GR AE / GR 15 -151 - 16
ARDENNEN-EIFEL-RUNDWEG
GR AE
Startpagina > Wandelen > Ardennen-Eifelpad > Etappes
> Een bijzondere dag. De eerste maal dat ik ga langeafstandswandelen in Duitsland. Bovendien is het eindpunt ook al bijzonder: Bitburg, waar ik onverwacht terechtkwam nadat ik op het einde van een Luxemburgse AE-etappe een niercrisis had gekregen twee maanden eerder.
> Ondanks een lange 34 kilometer heb ik goede hoop om deze dag wel het eindpunt te halen, aangezien ik vermoed dat de paden niet zo kronkelen. Ik zal wel in Bitburg moeten geraken want om vlotter te wandelen laat ik de tent achter op de camping in Echternacherbrück en ik moet dan maar vanuit Bitburg met een bus zien terug te geraken. Spannend want ik weet niet wanneer de laatste bus gaat vanuit Bitburg. Als dat niet lukt kan ik misschien proberen om nog een nachtje in het ziekenhuis van Bitburg te versieren...
Het pad is helemaal in het begin niet te vinden. Onmiddellijk na de grensbrug in Echternacherbrück naar links en dan dadelijk naar rechts over eens stijgend asfaltwegje. Dan een trappenrij en verder omhoog over een breed en goed belopen pad tot een antennemast.
> Met een lichte rugzak op pad, even voor 8 ben ik weg. Het is prima wandelweer, 20° en wat bewolkt, af en toe zon. Al vlug een splitsing tussen HWW5 en HWW6. Hier moet ik de Willibrordusweg verder volgen, HWW5. Even op asfalt en dan begint de omgeving echt mooi te worden, we zijn precies terug weer in Klein-Zwitserland.
> Wat verder de ingang van de Teufelsschlucht. Schitterend hier. Het Ardennen-Eifelpad (of de Ardennen-Eifel-Rundweg zoals hij hier heet) kronkelt in diepe kloven. Soms is de doorgang maar een halve meter breed. Wat verder moet je door een soort natuurlijke tunnel die maar een goeie meter hoog is. Prachtige rotsen. Ook meer wandelaars hier. De markering door de Teufelsschlucht is goed.
> Opvallend ook is dat hier zowat elke 3 km een schuilhut is. Het pad loopt over een overdekte brug over de Prüm waar deze in stroomversnellingen door het bos stroomt. Even zoeken naar de markering, een echt AE-teken kom je hier niet tegen, je moet maar vertrouwen op de markering van het leenpad, de Willibrordusweg, HWW5; gemarkeerd met een zwarte driehoek. Aan een parking loopt het pad verder over een langzaam stijgende bosweg. Verscheidene kilometers bos volgen. Langs een Sint-Joriskruis uit 1748, vlakbij de strategisch gelegen ruïnes van de Prümerburg. Even door een woonwijk met veel hondengeblaf en dan weer door bos.
Teufelsschlucht
Erosie door vocht, Teufelsschlucht
> Een picknicktafel komt er precies aan rond het middaguur. Een familie Antwerpenaren had net op hetzelfde moment hetzelfde hongergevoel en we delen de tafel dus. Picknick met Antwerpenaren midden in de Eifelse bossen. Ik had er beter mijn gedachten bij gehouden want wat verder sla ik een verkeerde bosweg in. Het duurt even voor ik dat door heb en weer de juiste richting uit wandel. Daardoor mis ik een 17de eeuws Hubertuskreuz, ik wandel er even voor terug om te gaan kijken. Eindelijk het bos uit. Over een rustige veldweg overladen met zon. Die veldweg draait rond een bosje en stilaan wordt de markering slecht of onbestaande. Gelukkig heb ik degelijk kaartmateriaal bij.
Meer gedetailleerde beschrijving: Afdalen naar de Schleibach. De beek over en dan over een weg die weer omhoog draait. Een asfaltweg op en dan bijna onmiddellijk naar rechts (geen markering) over een grassig breed pad. Deze volgen tot hij een scherpe U-bocht maakt. In deze bocht rechtdoor tot een jong dennenbosje. Opletten om het pad naar links niet te missen. Aangeduid door een blauwe ‘D’. Deze ‘D’ volgen en 10 seconden later voor een huis scherp naar rechts een draaiend pad nemen dat op een asfaltweg uitkomt. ‘D’ volgen naar rechts en verder rechtdoor tot aan de eerste huizen van Oberweis.
> Bij de eerste huizen van Oberweis is er weer markering. Aan de hoofdweg (ingang camping, eethuis) even rechts en dan het parallelwegje nemen. Aan de V-splitsing 800 meter verder links nemen, tot in Brecht langs de Prüm. Het is uitkijken naar de kruising van HWW5 met HWW16. Hier moet HWW16, de Mosel-Ourweg worden genomen. Afstanden zijn te vinden op de verlichtingspalen. Het Maas-Rijnpad staat hier gemarkeerd maar van het Ardennen-Eifelpad is de markering totaal afwezig. Gelukkig is HWW16 weer redelijk goed gemarkeerd.

> Asfalt stijgend uit Brecht. In feite een oninteressant traject tot Bitburg, dit is misschien wel het minst interessante wandelstuk op het hele Ardennen-Eifelpad. Aan een druk kruispunt naar links en dan een bosje door. Bij het uitkomen van dit bos verdwijnt de markering weer.
Overdekte wandelbrug over de Prüm
Meer gedetailleerde beschrijving: Even naar links over deze vreselijk drukke weg en 300 meter verder een parallelle kleine asfaltweg nemen, rechts van de grote weg. Dan eerste asfaltweg naar rechts en afdalen naar Stahl. Riviertje Nims over en meedraaien naar links, door het dorp. Makkelijkst is dan om lokale Wanderweg 11 (groen bord) te volgen. Nog even door een bosje met schuilhut en dan de snelweg over. Aan de andere kant gewoon rechtdoor tot een druk kruispunt waar verscheidene wegen samenkomen. Dit is de zuidelijke rand van Bitburg. Naar links hier over de hoofdstraat door de stad. Aan verkeerslichten rechtdoor de verkeersvrije straat in en even later naar rechts Dan weer naar links. Langs het toerismekantoor en licht naar beneden. Aan de andere kant van de volgende verkeerslichten is het busstation van Bitburg.
> Aangekomen in Bitburg om 18u20 en ik had geluk. Om 18u35 ging de laatste bus naar Echternach. Een dag die schitterend begonnen was met de doortocht door de Teufelsschlucht, maar de daaropvolgende lange stroken asfalt, slechte markering en eerder oninteressant landschap maakten dit tot één van de mindere etappes.
Omgeving Dockendorf
Omgeving Wolfsfelderberg
Sint-Hubertuskruis
Eifel Krimi
> Wordt het wandelen soms wat eentonig? Is het puffen onder een loden zomerzon op heet asfalt? Dan is het misschien de hoogste tijd om je eens in de graskant te gooien en in de schaduw van een dikke beuk een Eifel-Krimi te lezen. Dit soort misdaadromans is immens populair in de Eifel en ondertussen ook in heel Duitsland. Grotendeels verantwoordelijk voor dit heimatgenre van detectiveromans is auteur Jacques Berndorf (pseudo van de journalist Michael Preute). Sinds 1989 publiceert hij zijn bestsellers waarvan de titels steevast beginnen met het woord 'Eifel'. Eifel-Gold, Eifel-Sturm, Eifel-Jagd,... als het zich maar in de Eifel afspeelt. Zijn succes werd gevolgd door tientallen andere schrijvers. Maar het succesverhaal van de Eifel-Krimi stopt hier niet. Er zijn ondertussen Krimi-festivals, Krimi-reisgidsen en zowaar een Krimi-wandelpad! Loop in Bitburg eens een boekenwinkel binnen en laat je adviseren door de verkoper. Pik er een Eifel-Krimi uit met een stevig verhaal dat zich afspeelt op plekken langs het Ardennen-Eifelpad. Je zal nooit hebben vermoed dat er in de rustige Eifelnatuur zo wordt gemoord, gestolen, gelogen en bedrogen...

Martelange > Liefrange / Liefrange > Wilwerwiltz / Wilwerwiltz > Gemünd / Gemünd > Vianden / Vianden > Beaufort / Beaufort > Echternacherbrück / Echternacherbrück > Bitburg / Bitburg > Kyllburg / Kyllburg > Brockscheid / Brockscheid > Nürburg / Nürburg > Freilingen / Freilingen > Schleiden / Schleiden > Woffelsbach / Woffelsbach > Monschau / 7 Etappen Monschau tot Martelange: Zie GR 15 / Martelange > Marbehan / Marbehan > Chiny / Orval > Florenville **variante** / Etappen tussen Florenville en Vresse-sur-Semois: Zie GR 16 / Naux > Haulmé / Haulmé > Montcornet-en-Ardenne
Ardennen - Eifel Pad (793 km)