Startpagina > Wandelen > Spoorlijn 163A
Updates (chronologisch van nieuw naar oud)
> Trekkings.be onthoudt zich uitdrukkelijk van verantwoordelijkheid voor wie gebruik maakt van officieel niet geautoriseerde passages.

Mail me indien de toestand ter plaatse weer zou zijn veranderd. Het is dankzij wandelaars als jullie dat ik hier de info zo update mogelijk kan houden.
> 2012 November:
Tunnel van St-Médard: "Nog steeds veel omgevallen bomen over lange afstand langs beide tunneluiteinden. Langs de oostelijke kant leek er geen doorkomen aan zodat we ook uit de bedding zijn geklauterd en omgelopen." (J.T.)
Tunnel Sainte-Cécile. Nieuwe stevige metalen afsluiting met daarbovenop 5 rijen prikkeldraad. J. T.: "Ondanks de vijf prikkeldraden die men nu boven de nieuwe afsluiting heeft geplaatst valt er voor de waaghalzen toch over de afsluiting te klimmen zonder deze te moeten open breken of beschadigen, hoewel er natuurlijk het risico bestaat dat je je bezeert als je je evenwicht verliest en op de prikkeldraad terecht zou komen.". (Foto's hierboven J.T.)
> 2012 Juli: Tunnel Linglé. In principe verboden toegang omdat ze privé is. Wil je de tunnel vermijden volg dan het 'sentier des pierres qui parlent', dat door onenigheid over officiële tunneltoegang is afgeleid sinds juni 12. In dit verslag lopen we wel door de tunnel maar wil je problemen vermijden volg dan 'het pad van de sprekende stenen' als volgt: Neem na de brug van Wilbauroche links parallel een stijgend oud mijnwerkerspad dat een eind hoger naar een kapel voor St Barbara loopt. Daar volg je verder het 'sentier des pierres qui parlent' om even later via de Rue du Boulois weer af te dalen naar de spoorlijn ter hoogte van de Pont de la Longue Roye. Ongeveer 2 km omleiding dus om de tunnel te vermijden.
> 2012 Juni: Bertrix. De passage op het einde van het spoorterrein van de spoorwegenateliers, waar je door overwoekering van duizendknoop moest, is haast onmogelijk geworden. Er is niet dadelijk een beter alternatief dan helemaal terugkeren tot de weg Bertrix - Orgeo. Door de werken op het terrein en het doodlopend pad raden we deze route dus niet langer aan. Start je tocht langs spoor 163a beter in de buurt van het dorp Orgeo, bereikbaar met bus 163a (niet tijdens het weekend) of te voet over de asfaltweg. (Info R.S.)
> 2012 Mei:
Tunnel Sainte-Cécile situatie onveranderd.
Tunnel St.-Médard: situatie is ongeveer dezelfde, moeilijke doorgang (gevallen bomen, wat onderwater) maar niet onmogelijk.
> 2012 April: Tunnel Sainte-Cécile situatie onveranderd.
> 2011 Oktober: Tunnel Sainte-Cécile situatie onveranderd.
> 2011 Mei : Tunnel Sainte-Cécile situatie onveranderd.
> 2011 Maart: Tunnel Sainte-Cécile situatie onveranderd.
> 2010 September:
Bertrix. Helaas zijn de laatste wagons die nog op spoorterrein van de ateliers stonden, begin september 2010 volledig ontmanteld en versneden tot schroot.
Tunnel Sainte-Cécile, afrastering is aan beide zijden opengebroken.
> 2010 Augustus: Tunnel Sainte-Cécile. Er is nu ook prikkeldraad boven de hekkens toegevoegd! (Foto's hierboven)
> Juli 2010:
Tunnel Saint-Médard: De zuidelijke toegang tot de tunnel van St Médard is moeilijker geworden door verdere overgroeiing en een flink aantal gevallen bomen. er staan geen afsluithekkens.
Tunnel Saint-Cécile weer afgesloten met hekkens en prikkeldraad aan beide zijden, ditmaal met een steviger hek dat het wellicht iets langer volhoudt dan de vorige (nadar)-hekkens. Door de tunnel zelf kan je dus momenteel helaas niet meer passeren en er is geen eenvoudig en snel alternatief om de passage te omzeilen.
> 2009: Einde van het treintijdperk op de spoorlijn tussen Carignan en Messempré. Het treinverkeer wordt afgeschaft, de sporen zullen later worden ontmanteld.
> 2018 Juni: Bertrix. De oude ateliers en werkplaatsen van de spoorwegen zijn grotendeels afgebroken in 2017 om plaats te maken voor een nieuwe industriezone en woongebied.
Tunnel Linglé: Wijziging situatie. Sinds begin 2018 is de tunnel afgesloten met een hoog hek aan de kant van Linglé-Mortehan! Aan de kant van Herbeumont is er een slagboom en er ligt een omgevallen boom maar de tunnelingang aan die zijde is vlot mogelijk. (Zie foto hierboven)
> 2017 Oktober: Tunnel Sainte-Cécile situatie onveranderd.
> 2017 April: Tunnel Sainte-Cécile situatie onveranderd.
Tunnel Saint-Médard situatie onveranderd.
> 2016 Juli: Tunnel Sainte-Cécile situatie onveranderd.
De toegankelijkheid tot de tunnel van St Médard verslechtert verder. Maak aan de Herbeumont-zijde eventueel gebruik van de koorden ter hoogte van de tunnelingang om daar pas af te dalen in de bedding. "We hebben verschillende tactieken geprobeerd (vuilzakken over de voeten, schoenen uit). Beste optie blijft: waterschoenen of sandalen aandoen!. We waren hier dus op voorzien. Maar dit keer geen water. Enkel een hoop modder waar je tot op je knieën inzakt. Je voelt ook dat er veel bakstenen onderaan zitten en het is echt uitzoeken waar je je voeten placeert. De kikkervisjes die ondertussen rond je benen zwemmen maken het nog leuker." (Info E.)
> 2016 Mei: Tunnel Sainte-Cécile situatie onveranderd.
Tunnel Saint-Médard situatie onveranderd.
Tunnel Linglé: Situatie onveranderd. Officieel niet toegankelijk maar in de praktijk gaat iedereen door deze tunnel.
> 2015 November: Tunnel Sainte-Cécile situatie onveranderd.
> 2013 September: Tunnel Linglé. "Je kunt er helemaal door, er is een wandelpad afgebakend met houten paaltjes en plastic lint. Eigenaardig is wel dat er in de richting van Linglé reflectoren op de paaltjes hangen, in de richting van Herbeumont niet...? (Verklaring: richting van een trailrunningparcours). Opgelet: voorbij de helft in de richting van Linglé is er nog steeds een put! Hij is kleiner dan vroeger maar niet volledig dicht?! En ligt bovendien op het wandelpad tussen de paaltjes!" (Info T.V.)
> 2013 Juli: Tunnel Linglé. De toeristische dienst van de gemeente Herbeumont bevestigt dat het nog steeds niet is toegelaten is om door de tunnel te passeren zonder toestemming van de eigenaar en dat dus de omleiding van de officiële wandeling nog steeds van toepassing is.
> 2013 Juni: Tunnel Sainte-Cécile: de prikkeldraden boven beide tunnelafsluitingen zijn doorgeknipt.
Deel Pont de Gribomont tot en met tunnel St.-Médard: "Na de Pont de Gribomont liepen wij ook links naast de bedding die zich dieper en dieper ingroef. Langs deze kant afdalen naar de noordelijke zijde van de tunnel van Saint-Médard is echt onmogelijk. Loop dus tot aan het veld, keer +- 50 meter terug langs de andere kant en daal daar af. Afdaling langs de steile wand (over losse blaren en humus) is inderdaad moeilijk (zeker met een zware rugzak). Stippel voor jezelf een route uit met voldoende bomen om je aan vast te klampen. Beneden bereik je in het zompige moeras de noordoostzijde van de tunnel. De tunnel zelf is goed begaanbaar. Linkerzijde bleek de beste. Op het eind staat inderdaad een serieuze plas water. Je zakt zeker tot over je enkels weg in het slib. Als je uit de tunnel komt, is aan de rechterkant een klimtouw naar boven gespannen. Het leek ons zeer moeilijk om in de bedding te blijven gaan (omgevallen bomen / overgroeiiing). We klommen dus naar boven langs het touw en gingen opnieuw verder langs de linkerzijde (met de bedding aan onze rechterzijde). Na een 200-tal meter veld kom je in een stuk bos. Dit stuk duurt behoorlijk lang. Op een bepaalde plek in het bos (ongeveer op het hoogste punt) vind je veel witte steen (marmer/graniet? Het leek me alleszins geen leisteen/schist). Hou in het bos de bedding steeds rechts van jou (diep ingegraven). Uiteindelijk beland je op de Rue du Babinay." (Info P.G.)
Tunnel Linglé: barelen staan geopend, verbodsborden zijn afwezig en bewegwijzering wandelroute loopt door de tunnel. Tunnel Linglé opnieuw officieel toegankelijk? "Bareel aan de noordzijde van de tunnel van Linglé staat open. Voor en in de tunnel liggen dranghekken op de grond. Tunnel is makkelijk begaanbaar. Bareel aan de zuidkant is verwijderd. Een deel is stukgeplooid en ligt op de grond." (Info P.G.)
> 2013 Mei: Tunnel Sainte-Cécile situatie onveranderd.
Tunnel Saint-Médard situatie onveranderd: "Tot 40 cm water aan westelijke tunnelingang. Noordelijke zijde quasi ondoordringbaar. De steile tunnelwand op tussen bramen en netels." (Info SvC)
> 2020 Zomer: Het traject Carignan - Messempré wordt geëgaliseerd met steenslag en dolomiet en wordt daarna geasfalteerd (foto's hierboven).
> 2020 Lente: De treinsporen en -bils op het Franse deel Carignan - Messempré worden weggenomen.
> 2021 Maart : Restauratie viaduct Conques van één brugboog en aanleg nieuw brugdek aan volle gang. Omwille van corona lopen de werken vertraging op. Passage is niet toegelaten (foto hierboven).
> 2020 September: Viaduct Conques - Herbeumont. In het kader van de aanleg van het fietsproject 'Ardenne Cyclo' krijgt het historische viaduct een aangepast wegdek en nieuwe beveiliging. De werken zijn al even aan de gang en daardoor is het viaduct ontoegankelijk. Tegelijk worden ook ter hoogte van de camping enkele kritieke bakstenen peilerwanden aangepakt. De werken zullen al minstens tot eind 2020 duren. Wandel rond via de autobrug.
Het traject Carignan - Messempré is toegankelijk op het nieuwe fietspad.
> 2022 Januari: Heropening viaduct Conques met nieuw wegdek en nieuwe afsluiting.
> 2023 September: De situatie aan de tunnelingangen en in de tunnel van Conques is onveranderd (foto's hierboven). Idem voor de tunnel van Saint-Médard.
> 2023 Lente : De borstwering aan de noordzijde van de (privé)-tunnel van Linglé (dus het deel boven de noordelijke tunnelingang) is volledig ingestort! Momenteel hindert dat de doorgang door de tunnel echter niet. Niet zichtbaar op de foto maar achter de instorting van stenen is nog steeds een opening in de afrastering. (Met dank voor de melding door YF (Maljoyeuse.be)
> 2019 Januari: Tunnel Sainte-Cécile situatie onveranderd. Tunnel Saint-Médard situatie onveranderd.
Tunnel Linglé. In de afrastering aan de noordzijde is een opening gemaakt die passage mogelijk maakt (foto hierboven). De zuidzijde is niet afgesloten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rail tracking: Spoor 163A (35 km)