Startpagina > Wandelen > Eifelsteig
> 400 meter verder over de grote weg nemen we rechts een bospad dat aanvankelijk stevig door stijgt. Even is de stijging wat zachter tot we rechts weer harder stijgen over een nieuw paadje door beukenwoud. We dalen weer in een vallei en vervolgen over een pad parallel met een asfaltweg door de vallei. Scherpe bocht naar links en verderop dalen we door dennenbos naar een brugje om een beek over te steken. Even tijd voor een picknick, het is van hier 26 km naar Kordel.
> We blijven parallel lopen met de valleiweg en komen bij een woning. Even links en kort daarna rechts om 'het woningobstakel' te omzeilen. Het pad dat volgt is weer speciaal voor de Eifelsteig uit de helling gehouwen om de asfaltweg te kunnen vermijden.
> Een heel eind verder komen we langs het dorp Gladbach. We nemen tijdelijk een asfaltweg voor een paar honderd meter en gaan dan rechts een parallel bospad op. Een paar honderd meter verder lopen we rechts over een hol pad omhoog om een hoger pad naar links te nemen. Dit pad komt al snel in open landschap. Voor ons ligt het dorpje Greverath.
> We bereiken de weg L49, lopen die even op naar rechts en komen zo bij restaurant Weissenstein (was gesloten toen ik er passeerde). Daar gaan we links Greverath in. Door de dorpskern en daar rechts over een dalende asfaltweg die naar het kerkhof slingert en er net voor weer weg draait over zachtere verharding.
> Het paadje komt verder op de asfaltweg die Bruch doorkruist. Die weg op en langs 2 'peperbustorens', het weinige dat er nog is overgebleven van een 12de eeuwse burcht, nu wordt er luxe-accommodatie aangeboden. Opvallend in het dorp zijn ook de talloze sculpturen in rode zandsteen. Zo kom je ook langs een prachtig barok calvariekruis met datum 1703.
> Dit is zowat 'het vlakste deel' van de Eifelsteig. Op deze etappe zijn de hoogteverschillen echt wel beperkt. Het is zeker niet de meeste spectaculaire etappe maar we wandelen wel voor zowat 85 % over onverharde paden. Tijdens het eerste deel van deze tocht houden we het riviertje Salm steeds in de buurt. Vaak lopen we langs de beboste valleiwand van rode rotsen die zo typisch zijn voor de zuidelijke Eifel. De Eifelsteig worstelt wat met de snelweg Luik - Trier die de Eifel hier doorsnijdt ter hoogte van Landscheid maar wat later vervoegen we weer de Salm over een mooi traject naar het dorpje Bruch. Kort na Bruch verlaten we de Salmvallei om door een wisselend landschap van weiden en bossen langs de kleine dorpen Gladbach en Greverath te lopen. In de omgeving van het grotere dorp Zemmer lopen we door een open en licht golvend landschap om daarna over rechte, brede dreven richting Rodt te lopen.
> Als je onderweg inkopen moet doen dan kan je ter hoogte van Zemmer afwijken van de Eifelsteig. In het centrum van Zemmer is een supermarkt. Mogelijk zijn er ook inkoopmogelijkheden in Rodt maar ik heb daar geen bevestiging van. Kort bij Burg kom je langs Waldhotel Viktoria, dat is een hotel-restaurant. In Greverath kom je langs restaurant Weissenstein. Tussen Greverath en Zemmer kom je ter hoogte van de kruising met de weg L46 langs het Rothaus, een café-restaurant. Verder zijn er weinig horeca-gelegenheden onderweg. Er is geen camping.
> Bij Waldhotel Victoria kun je wellicht overdag iets drinken, maar zo vroeg op de dag is alles hier nog gesloten. Links voorbij het hotel, verder door de vallei van de Salm. Verderop gaan we in de Salmvallei een brugje over. Aan de andere oever nemen we een stijgend pad, draaien een heuvel rond en nemen bij een V-splitsing het stijgend pad rechts om wat later bij een volgende V-splitsing het dalende pad te nemen linksvoor. Via een steenslagweg draaien we in een paar bochten weer de vallei in. Stilaan komt ook het lawaai van een autosnelweg dichterbij.
> Het is een mistige herfstdag vandaag, rustig weer en eigenlijk prima om te wandelen. We stijgen dan een tijd om hogerop en een aantal bochten in het pad verder onder de autosnelweg te lopen. Dezelfde weg blijven volgen die naar de af-of oprit van de snelweg toeloopt. We draaien dan naar het dorp Landscheid toe. Bij het eerste huis van Landscheid gaan we links, we volgen hier een tijdje paden die op de rand van de dorpsverkaveling lopen. Het dorp zelf zat wat verborgen in de mist. Uiteindelijk draaien we weg van Landscheid door veld en na 100 meter rechts over een brede steenslagweg die naar het bos loopt.
> We stijgen eerst nog licht om dan weer te dalen, maar mist verstopt een groot deel van het landschap. We slingeren in brede bochten naar een zijvallei van de Salm waardoor de Kailbach vloeit. De stank die in de vallei mogelijk hangt is afkomstig van het waterzuiveringsstation dat we iets lager passeren. We zijn weer in de vallei van de Salm, passeren nog een oude steengroeve. Het pad wordt een singeltrack en het is hier weer heerlijk rustig wandelen in dit gemengd woud van beuk, eik, esdoorn, hazelaar en percelen dennen. We dalen verder door de mooie Salmvallei die weer verbreedt en stilaan naar Bruch toe loopt.
> Bij de eerste huizen van Bruch wisselen we nog even van oever en lopen over een geasfalteerd wegje door de vallei tot aan de voet van de hooggelegen kerk van Bruch. Rustbanken en water hier maar geen winkels of cafés. Weer de Salm over en dadelijk links over een paadje dat langs de watermolen waar je ook nog de aandrijfmechaniek binnnenin kan bekijken.
> Voorlaatste etappe, ik hoop vandaag zo kort mogelijk bij Kordel te geraken om dan de laatste dag comfortabel op tijd Trier in te trekken. Snel de natte tent opgebroken en om 7u30, bij het eerste licht op pad. Weer de Salmvallei ingedoken voor een wild wandelpad langs rotsige valleiwanden. We lopen even de toegangsweg op van een waterpompstation en komen zo op de geasfalteerde L34. 50 meter naar links om dan de weg naar het 'Waldhotel Victoria' te nemen. Langs een bord dat meldt dat we de 50ste breedtegraad oversteken.
> Weer op de Eifelsteig heb ik het kiezelpad verder gevolgd. Langs sportterreinen naar bos toe waar het verandert in een graspad. Waar je de grote weg bereikt, ga je rechts het bos in over een kaarsrechte dreef. Mooi bos waar je bijna een uur zal door lopen. Onderweg zijn wat infoborden. Op een belangrijk kruispunt van bospaden (vroegere verbindingswegen naar molens in de valleien) lopen we nog even rechtdoor en dan wat verder naar links.
> Het pad verbreedt wat. Rechts aanhouden, licht stijgen door beukenwoud en zo kom je het bos uit vlak bij café-restaurant Rothaus. Ben er even een Zwiebelsuppe gaan eten en een koffie om wat op te warmen en de fut er weer wat in te jagen.
> Aan het Rothaus (eigenlijk is het meer 'roos huis') rechts-links achter het gebouw om een onverharde weg te volgen die parallel loopt met de asfaltweg naar Orenhofen. De veldweg gaat over in een pad, 500 meter na Rothaus naar links, richting Zemmer. Niet op automatische piloot wandelen want verderop loop je even rechts om dadelijk links weer parallel te vervolgen tot voorbij de eerste huizen van Zemmer. Je gaat dan een wijkstraat links op en dan rechts een met grind verhard pad dat opzij van Zemmer loopt door een landschap met verspreid staand wat fruitbomen.
> Iets later ben ik van de Eifelsteig af gegaan om af te dalen naar het centrum van Zemmer (500 meter) om er inkopen te doen. In het centrum is een superette waar je alles vindt.
> We komen langs een oud kruis en een paardendrinkplaats. Verder rechtdoor en het landschap opent zich stilletjesaan. Verderop staat een uitzichttoren. Even op de uitzichttoren geklommen maar eigenlijk moet ik dringend naar een kampeerplek zoeken want de avond valt. Bovenop was eigenlijk niet veel meer te zien aangezien er mist begon op te zetten.
> Terug op begane grond, voor de uitzichttoren rechts over asfalt langs sportvelden tot bij een grotere weg. Even links daar en dadelijk rechts. We zijn vlakbij het dorp Roth. Achter een wijk lopen we over een graspad en bij een grote weg rechts. Niet de eerste weg links hier maar kort daarna een nogal onopvallend ruiterpaadje links op. We kruisen een kleine asfaltweg die we naar rechts volgen (padmarkering was niet duidelijk hier). Dus NIET verder dit graspad dalend volgen.
> Aangezien het nu wel echt heel donker aan het worden was heb ik hier de Eifelsteig verlaten voor vandaag om rechtdoor een kampeerplek te vinden. Tegen een bosje aan vond ik een redelijk vlak stuk voor een laatste nachtje bivakkeren. Geen everzwijnen of herten in de buurt, enkel een groepje jonge stieren in een weide die nieuwsgierig kwamen kijken.
Onder de snelweg Luik - Trier bij Landscheid
Rechte brede bospaden voorbij Zemmer
Roth uitzichttoren
Bruch, sculpturendorpje
> We komen zo weer in bos en lopen nu lange tijd in dezelfde richting over dit breed bospad. Licht dalend aanvankelijk, verderop weer licht stijgend. Na een goeie kilometer gaan we rechts-links om een parallel pad te volgen aan de andere beekoever. Het wandelen loopt niet zo vlot vandaag, na bijna 2 weken doet de vermoeidheid zich misschien wat voelen.
> De vallei volgen tot aan het hoofd, waar je een picknicktafel en ligbanken hebt. Nog even rechtdoor en dan schuinlinks een weg op die is verhard met dolomiet. 500 meter verder ga je links over nog zo'n dolomietweg en verder rechts over een kleiner pad dat wat dicht gegroeid kan zijn.
Door bos voorbij Greverath
Kerk Bruch
Café-restaurant Rothaus
Eenzame tipi in een mistig landschap kort bij Bruch