Startpagina > Wandelen > Eifelsteig
> Het dorpje van zo'n 500 inwoners is vandaag vooral bekend doordat de bekende schrijver van Eifel-Krimi's, Michael Preute, er zijn pseudoniem van Jacques Berndorf aan ontleende. Een Eifel-Krimi is een misdaadroman waarvan de verhaallijn zich in de Eifel afspeelt. In de jaren '90 en '00 waren de Eifel-Krimi's van Jacques Berndorf enorm populair. Hij verkocht miljoenen boeken. Er zijn vandaag zelfs wandelpaden ontwikkeld rond het Eifel-Krimi-thema. We kwamen er zo al eentje tegen langs de etappe van gisteren.
> Voor de oude kerk links dus. Over een asfaltpaadje even dalen en dadelijk een weg op met dolomietbedekking. Kort daarna heb je bij een rustbank nog een mooi zicht over het oude kerkje van Berndorf. We lopen naar een heuvel toe. Links die heuvel passeren om er in wijzerzin rond te lopen tot je op een asfaltweg komt. Even links daar en dadelijk rechts (er mankeerde padbewegwijzering hier). Naar een bosje toe draaien en voor het bos links de bosrand volgen. Een tijd later kom je zo op een asfaltweg. Rechts-links daar naar nog een heuvel. Hier is een schuilhut en zijn er rustbanken in de buurt.
> Voor ons spreidt de stad Hillesheim zich uit, één van de grootste nederzettingen die we langs de Eifelsteig passeren. Je hebt er alle toeristische faciliteiten. Rechts van de schuilhut afdalen nu over een graspad dat snel naar Hillesheim loopt. Lager een spoorbrug onder en kort daarna rechts de Römerstrasse in naar het centrum.
> Een etappe vol vergezichten, we wandelen dus door meer open landschap dan de vorige dagen. Vanaf Kerpen wandelen we ook de Vulkaaneifel in. Voorbij het versterkte dorpje Kerpen lopen we rond de door steenontginning gedeeltelijk weggevreten kalkrug van de Weinberg. Berndorf is een dorp met 2 kerken. Een uurtje later lopen we Hillesheim binnen, één van de grotere dorpen op de Eifelsteig. Een prettig pad door een beekvallei leidt ons langs meer kleine dorpen. Nadat we voor het eerst de rivier Kyll kruisen, klimmen we naar de top van de Beilstein waar we worden beloond met een weids uitzicht. Dalen in een vallei om dan naar de Rother Kopf te klimmen. De rode steen vertelt ons dat we de noordelijke Eifel hebben verlaten. Typisch voor de zuidelijke Eifel is de rode zandsteen. Er volgt nog een meer geleidelijke klim verderop vooraleer we Gerolstein binnen lopen.
> Alle horeca en winkels in Hillesheim en Gerolstein. Niederehe (horeca), Kerpen (bakkerij). Camping bij het naderen van Gerolstein, de Eifelsteig loopt er langs. Tussen de camping en het oude centrum van Gerolstein kronkelt en klimt de Eifelsteig nogal. Voorzie genoeg tijd voor dat stukje (best enkele uren) om te genieten van de uitzichten en de geologische merkwaardigheden.
> Gerolstein is ideaal gelegen als je de hele Eifelsteig in 2 delen wil doen. Met de trein geraak je vanuit Gerolstein zowel in Keulen als in Trier. Het oude dorp en ook het commerciële hart van van Gerolstein liggen eigenlijk aan de zuidelijke dalzijde van de rivier Kyll.
> Eind oktober en de dagen beginnen nu kort te worden. Het plan vandaag is om wat door te stappen en in de loop van de namiddag aan te komen op de camping in Gerolstein. Zo kan ik nog een al mijn klederen wassen en hopelijk drogen op deze zonnige dag. Als ik nog tijd heb ga ik dan in Gerolstein de Eifelsteig volgen die daar stevig kronkelt rond de stad en door het Geopark.
> Bij het eerste licht heb ik de tent opgebroken en de Eifelsteig weer opgenomen net buiten Niederehe. Het pad komt weer bij de weg door het dal ter hoogte van een verlaten steengroeve. 50 meter de weg op en dan een kleine paadje rechts nemen dat stevig stijgt. Aan een V-splitsing rechts aanhouden. Al snel wordt het pad wat breder en loopt het uit in een veldweg. Op een kruispunt van veldwegen naar links over een met verschillende boomsoorten afgezoomd steenslagpad met zicht over de vallei links. Weer een V-splitsing waar we niet de dalende weg nemen maar rechtsvoor vervolgen om wat verder een graspad rechts te
nemen en wat hoger te gaan lopen. Links bij het volgende kruispuntje. We wandelen langs een gedenksteen voor professor-schilder Fritz von Wille (1860 - 1941). Von Wille werd bekend voor zijn klassieke landschapsschilderijen. Daarin werden vaak taferelen uit de toen verarmde Eifel als onderwerp gebruikt. Von Wille beleefde zijn beste schildersperiode eigenlijk voor hij in 1911 hier de burcht van Kerpen kocht. Hij woonde er met zijn familie zowat 30 jaar lang. Hij werd begraven hier achter het kasteel. De oude burcht heeft een geschiedenis die terug gaat tot minstens de 12de eeuw. Van de verdedigingsmuren uit die tijd is nog heel wat over. Doordat het nu een overheidsgebouw is kan je hier gedeeltelijk doorlopen.
> Bij nog een buste voor de schilder draaien we rechts het dorp alweer uit. Via een tunneltje lopen we onder een drukke weg en een asfaltwegje leidt ons door velden een heuvel op. Na 200 meer gaat het asfalt over in een graspad en we klimmen verder naar de rotsige kam aan de horizon. Net voor de top van de Weinberg gaan we rechts en verderop draaien we links door de oude steengroeve. Over een bospad lopen we dan verder langs de Weinberg om dan te dalen naar het volgende dorp, Berndorf. Met de eerste huizen in zicht gaan we links dalen over een steenslagpad. We nemen dan de weg die naar de kerk loopt. Eerst passeren we langs de nieuwe(re) kerk, daarna lopen we omhoog langs de kruisweg bij de oude kerk op de Kirmisberg.
> De Eifelsteig draait in Dohm ook even rond de kerk om weer naar de expresweg toe te lopen. We hebben de brug van die weg nodig om de Kyll over te steken. Aan de overzijde oversteken, naar rechts en dadelijk een pad links nemen dat omhoog loopt in een brede zigzag door mooi loofwoud. Het hoofdpad blijven volgen, hogerop een kleiner paadje nemen dat weer verbreedt en bij een 'Eifelblick' passeert bij een schuilhut en andere houten barakken op de Beilstein. een prachtig zicht over de hele streek ontvouwt zich.
> Van hier draai je naar het marktplein bij de kerk. Rechtdoor langs een diepe waterput, en de indrukwekkende 13de eeuwse stadswallen. Langs het zwembad en de sportterreinen van Hillesheim tot bij een infohut, zo wandelen we Hillesheim alweer uit. Vanaf hier laten we de harde ondergrond weer achter ons.
> Langs een recreatievijver stijgen we over asfalt tot een kruispunt bij het vakantiedorp. Hier gaat de Eifelsteig rechts richting camping. Als je om één of andere reden snel in het centrum van Gerolstein moet zijn dan kan je hier gewoon de dalende asfaltweg nemen. De Eifelsteig gaat dus rechts, langs Ferienhof Feldenhof. Niet veel verder ligt links de receptie voor de camping. De camping zelf ligt 50 meter verder rechts, wat verscholen. Nadat de tent recht staat en ik flink wat klederen heb gewassen resten er nog een paar uren daglicht om de geologische merkwaardigheden rond Gerolstein te exploreren. De beste wijze om dat te doen is ... door gewoon de Eifelsteig nog wat verder te volgen.
> Langs een vijver en nogal wat rustbanken lopen we over een dolomietpad door een dal dat na een tijdje versmalt. Onderweg enkele leuke rotsformaties van kalksteen. Uiteindelijk lopen we het dorpje Bolsdorf binnen. Er was hier in de vallei tot begin jaren '70 een smederij gevestigd. Voorbij de kerk met haar spitse toren links-recht even over een geasfalteerd fietspad tot kort voor een waterzuiveringsinstallatie. Rechts-links een veldweg richting een expresweg die we een tijd later passeren via een tunneltje. We komen meteen in het dorp Dohm.
> Even opletten hier op de Beilstein. Vind links naast één van de houten barakken op de site een stijgend paadje. We slingeren wat door beukenbos om bij de rand van het bos links te gaan en na 50 meter een graspad rechts te nemen dat midden door de velden loopt richting de Rother Kopf die in de verte voor ons ligt. Aan een kruispunt van veldwegen is geen padmarkering. Je loopt gewoon rechtdoor, ook op de volgende kruising. Op het einde van een haag, die het pad afzoomt, vervolg je rechts door veld om dan de eerste weg links te nemen en zo te dalen naar het dorpje Roth. Op de hoofdweg links en dadelijk weer rechts en langs een sportveld. Rechtdoor een paadje tot op een asfaltweg. Daar links en wat hogerop neem je bij padsplitsingen steeds het pad dat stijgt om zo uit te komen op de top van Rother Kopf. Boven heb je een onvermijdelijk mooie Eifeluitzicht.
> Op de top van de Rother Kopf naar links vervolgen over nog een 'Eifelblick' en over een schitterend cornichepad met meer prachtige uitzichten. Je komt uit op een asfaltweg, naar rechts, een andere asfaltweg kruisen en eerste graspad naar links nemen. Dit pad kan nogal 'vettig' zijn bij nat weer. Het komt uit op een ander graspad. Naar rechts, wat dalen en stijgen en dan het eerste graspad naar links. Deze paden zijn gedeeltelijk wellicht speciaal aangelegd voor de Eifelsteig. We lopen naar de 'Rote Hecke' toe maar voor je aan de voet van die kam komt ga je rechts over een graspad door veld. Bij een volgende kruising links over een donker grindpad.
> Al snel beginnen we nu te dalen. Opgelet om een paadje niet te missen links dat sterker gaat dalen. We komen verder op asfalt. Aan een gebouw links over een dalend pad en na 200 meter opnieuw rechts over een graspad dat recht de helling afdaalt en op een veldweg uitkomt. Naar links hier, het Freizeitzentrum van Gerolstein komt in zicht.
> Net na de camping dus links een grasveld over naar een rotsig uitsteeksel, de Auberg. Bovenop is een schitterend uitzicht uiteraard over de Kyllvallei en Gerolstein. Het pad loopt dan rond de Auberg en daalt dan in zigzags naar een wijk toe. Een paar straten oversteken. Als je wil inkorten kan je hier alweer rechtstreeks afdalen naar het centrum van Gerolstein, maar het gekronkel dat nu volgt op de Eifelsteig is zeker de moeite waard.
> We stijgen aan de overkant van de weg stevig naar de Munterley. Langs indrukwekkende kalksteenformaties lopen we hogerop langs steile rotswanden. Neem je tijd voor dit deel van het pad. Je komt uiteindelijk bij een schuilhut met alweer een schitterend uitzichtpunt. We gaan daarna een grassige open vlakte over, stijgen wat door beukenbos om dan langs de Buchenlochhöhle te passeren.
> De volgende geologische merkwaardigheid is de Papenkaule, een soort ingestorte vulkaankegel, vergelijkbaar met de maren die we overmorgen zullen passeren. We lopen er rond om wat verder bij een volgende uitzichtpunt een schuilhut te passeren. Kort links een asfaltwegje op om dan over een open graspad wat te dalen en weer te stijgen.
> Hier ontmoeten we het Maas-Rijnpad dat van Andernach door de Eifel naar Luxemburg loopt en de Waalse Ardennen helemaal dwarst. We lopen hier trouwens ook al 2 km tesamen met de historische Vulkaanweg (bordjes met een V) waarvan je hier en daar nog de oorspronkelijke markering met basaltstenen tegenkomt als padmarkering. Dit is één van de oudste recreatieve wandelpaden van Europa. Met deze lange paden draaien we naar rechts het bos in.
> We zigzaggen in snel tempo heel wat lager om eens in de vallei via een brug de Kyll over te steken en rechts te gaan. We lopen hier over de drukke hoofdweg door de vallei. Een paar honderd meter verder loopt de Eifelsteig schuinlinks omhoog naar oud-Gerolstein. Hier verlaat ik het pad om rechtdoor te lopen langs de fabriek van het beroemde Gerolstein bubbelwater. Vooraleer de Eifelsteig de vallei van de Kyll gaat uitklimmen verlaat ik het pad. Voor vandaag is het genoeg geweest. Het is nog 1,5 km stijgend terug naar de camping waar ongetwijfeld een verkwikkende nachtrust wacht.
Onderweg tussen Niederehe en Kerpen
Picknickplaats kort voor Berndorf, geplaatst begin 2009
Onderweg naar Berndorf
Valleipad van Hillesheim naar Bolsdorf
De oude, mooi gerestaureerde kerk van Berndorf
Meer net voor Gerolstein in zicht komt
Uitzicht op de Rotherkopf, de rechtse rug is die van Ingrid Retterath, auteur van het outdoorgidsje over de Eifelsteig
> Voorbij het 'Denkmal' van Fritz von Wille lopen we rond het kasteel van Kerpen en dalen dan langs de kerk tot het centrum van Kerpen. Langs een bakkerij komen we in de Fritz von Willestrasse.