Startpagina > Wandelen > Eifelsteig
> Voor ons ligt Neroth en de Nerotherkopf die we straks zullen beklimmen. Net voor we de eerste huizen van Neroth bereiken, draaien we scherp rechts tesamen met de Karolinger Weg van het Eifelverein. Het oorspronkelijke plan was om de Eifelsteig dwars door het dorp te laten lopen, maar dat werd er in de eindfase toch uitgeknipt. In het dorpje (café, hotel) ligt het originele museum van de muizenval maar dit museum heeft slechts beperkte openingsuren. Verderop draaien we weer bijna 180° terug richting Neroth. Bij sportterreinen rechtdoor langs een bosrand. Een weg kruisen en rechtdoor over een graspad langs de bosrand. Het is genieten van het landschap hier en de Nerother Kopf die al wat korterbij is gekomen.
> Als je een stuk verder op een kruispunt van paden komt nog steeds rechtdoor en bij het volgende kruispunt schuin rechts omhoog. We klimmen wat naar de Kahlenberg. Tweede weg links nemen en we dalen verder door een beekvallei. Op een splitsing bij een bankje en een weide met meer rustbanken hou je rechtsvoor aan. Dalen in meer open landschap.
> In tegenstelling tot de vorige etappes lopen we vandaag vooral in O-W-richting. Stevig klimmen uit de vallei van de Kyll leidt ons na een tijd naar een hoogte van 614 m, in de buurt van de Dietzenley. Een zeer lange bospassage ook, het grootste deel van de morgen lopen we door loofwouden. Als het landschap zich opent ligt voor ons de Nerother Kopf. We beklimmen deze beboste heuvel. Korter bij Neunkirchen lopen we weer over brede bospaden om na dit dorp af te dalen naar het stadje Daun, het toeristisch centrum van de Vulkaaneifel. Er is een stevige stijging tussen Gerolstein en Dietzenley en ook om de Nerotherkopf te bedwingen, het tweede hoogste punt op de hele Eifelsteig (646 m), is het klimmen.
> In Gerolstein en Daun vind je alle soorten horeca, winkels en andere faciliteiten. Daartussen ligt enkel het dorpje Neroth (op een paar 100 meter van de Eifelsteig) Er is een café, hotel-restaurant en het merkwaardige museum van de muizenval (!). Even na Neunkirchen is een pension.
> Gerolstein heeft een treinstation met verbindingen naar zowel Keulen als Trier. Daun is verbonden met Gerolstein door een buslijn (rit van 1 uur).
> Waarom een eerste kapel hier in de 17de eeuw werd opgericht is wat onduidelijk. Enerzijds wordt de oorsprong gelinkt met een dodende blikseminslag in 1670 en anderzijds met een roofoverval hier in 1680 (zie ook lager de legende van het Grafenkreuz). Het huidige gebouwtje dateert van 1900 en is opgetrokken in lokale rode zandsteen. Het interieur is verzorgd en onderhouden.
> Links hier en niet veel verder wandelen we langs het Grafenkreuz. Aan het kruis hangt een legende vast die ook met de nabij gelegen kapel heeft te maken. Graaf en gravin von Gerolstein keerden op een dag in 1680 per koets terug van Oberkail naar hun Leeuwenburcht in Gerolstein. De gravin voelde onderweg dat er iets niet pluis was en insisteerde bij haar man om het laatste stukje naar hun kasteel te voet af te leggen, wat ze ook deden. Niet veel later hoorden ze schoten in het woud, afkomstig van struikrovers die de koets overvielen. Ze werden later gevat en opgehangen. Uit dankbaarheid liet de gravin hier dit kruis oprichten.
> We slingeren verder door het Gerolsteiner Stadtwald en volgen de goede padmarkering. Na een adempauze gaan we weer verder stijgen en eindigen uiteindelijk op een hoogte net rond 618 meter, het op twee na hoogste punt van de hele Eifelsteig. We zijn hier op de Dietzenley. Kortbij ligt een houten uitzichttoren en een picknickbank.
> We lopen een hele tijd verder door bos, vooral dalend nu. Een heel eind verder komen we langs een boswachtershuis (picknickbank) en vervolgen nog een tijd rechtdoor van aan dit huis. Ondanks mijn bedoeling stevig door te stappen nam ik toch de tijd om heel wat paddenstoelen te fotograferen.
> In het centrum klim je naar de oude stad, je passeert de winkelstraat van Gerolstein in het oude stadsdeel en tesamen met allerlei andere lange afstandspaden stijg je dan stevig door over een trappenpad boven Gerolstein. Nog even door een wijk en dan definitief het bos in. Bij een V-splitsing links aanhouden. Verder doorstijgen en omhoog in zigzags tot Heiligenstein. 30 meter hoger rechts ligt een schuilhut maar we vervolgen links hier. Een aangename lange boswandeling van enkele uren begint hier. Een eind verder komen we langs een grote boskapel (Büschkapelle).
> We dalen langs een weide naar een laag punt, we kruisen een asfaltweg en lopen langs een waterzuiveringsinstallatie om dan rechts nog even door de beekvallei te lopen. Dan begint een stevige klim, helemaal tot de top van de Nerother Kopf. We kunnen even op adem komen zowat halfweg over een bijna vlak stukje om dan al snel weer stevig door te stijgen door een prachtig beukenwoud tot de top.
> Onderweg kom ik hier iemand tegen van het Wanderinstitut. Ik vond al dat die man wat raar deed, met zijn fiets stopt hij constant. Ik dacht eerst dat hij een MTB-route volgt die hier loopt, maar hij verplaatst zicht gewoon met de fiets omdat hij niet graag bagage draagt op zijn rug. Het is een controleur van het fameuze Wanderinstitut van Dr. Rainer Brämer die hier aan de hand van een lijst met criteria elk detail van de Eifelsteig noteert. Bedoeling is de route te certificeren als 'Premiumweg'.
> Afdalen van de Nerother Kopf. Bij de rand van het bos rechtdoor over een graspad door weiden en naar een bosje toe. Rond dat bos draaien en langzaam verder dalen langs meer bos. Ook hier weerom ongeschonden uitzichten over een rustig landschap. Zware wolken boven 'de Kopfen' maar er valt gelukkig geen regen uit. Verder afdalen door bos naar een beekvallei. Scherp naar rechts en een hele tijd die beekvallei volgen tot we in de buurt komen van het dorp Neunkirchen.
> Bovenaan ligt de afgesloten Mühlsteinhöhle, een grot in deze oude vulkaankegel waaruit vroeger molenstenen werden uitgehouwen, vandaar de naam. De vlakbij gelegen burchtruïne Freundenkoppe is 14de eeuws. Nerother Kopf is eigenlijk een oude vulkaan met een dubbele pijp. De lagere vulkaanberg werd als steengroeve benut. Er zijn infoborden en een pickcnickbank (hoe kan het ook anders?).
> De controleur is nog maar net door of ik kom hier zowaar de auteur tegen van het Conrad Stein Verlag gidsje over de Eifelsteig, Ingrid Retterath. De charmante vrouw is de route aan het controleren voor een nieuwe druk van de gids, hoewel die van 2008 is. De nieuwere is inmiddels verschenen in 2010.
> In Neunkirchen de Nachtegallenstrasse links in en voor de kerk van Neunkirchen wegdraaien. Naar de hoofdweg, deze oversteken en langs de Neunkircher Mühle. De bewoners waren net met vakantie, anders had ik er misschien wel willen overnachten, het leek me eenvoudig sympathiek ondanks wat lawaai van de weg in de buurt.
> We lopen dus verder door over het asfaltwegje, niet helemaal tot de hoofdweg maar kort daarna links over een plankenpaadje. Een wegwijzer vertelt dat het nog 4,3 km is tot Daun. Ik hoop een wildkampeerplek te vinden vlak voor Daun. Na de planken rechts en net voor de grote weg links een bospad op draaien. Opgelet: Automatische piloot afzetten want zowat 100 meter verder lopen we rechts een zigzagpad op dat snel stijgt. We komen op een breder pad, stijgen verder en zo komen we langs de rand van een weide niet ver van een buitenwijk van Daun. Naar rechts draaien tot aan een picknicktafel en daar rechts afdalen naar Daun.
> Kort bij de Lidl niet onmiddellijk naar de supermarkt lopen maar nog even parallel de grote weg volgen iets hoger om verderop deze weg over te steken bij verkeerslichten. Aan de overkant over een parking van een school lopen om een steenslagweg te nemen die achter een huis loopt en verderop even door bos. Ondertussen vond ik maar geen goeie bivakkeerplek en ik ben nu toch wel echt kort bij Daun.
> Zo kom je bij een ander scholencomplex. Hier neem je een pad bedekt met houtsnippers om dan recht af te dalen naar het centrum van Daun. Het was nu echt wel donker en het begon wat te miezeren. Toch maar besloten om eens een hotel te nemen. Na wat rondslenteren zag ik de toeristische dienst. Die was natuurlijk gesloten zo na 18 u maar er stond wel een computerscherm waarop je overnachting kon zoeken. En zo heb ik dan naar hotel Müller gebeld te Daun-Gemünden. Ze hadden nog een single vrij. Naar daar gewandeld langs de Eifelsteig. Die loopt eerst even door de winkelstraat van Daun, gaat dan rechts door een paar straten en vervolgt dan zuidelijk om nog even door bos te lopen (het was in het pikkedonker meer wandelen op de tast...). Dan door het Kurpark in de lengte en zo kwam ik in de Lieserstrasse. Deze naar rechts genomen tot in Gemünden en dadelijk hotel Müller gevonden. Leuk eens op hotel gaan na een week kamperen en bivakkeren. Heb mezelf dan maar volledig verwend door er ook nog een driegangenmenu bij te nemen.
Büschkapelle
Laatste zicht over Gerolstein voor we langere tijd bos induiken
Grafenkreuz. Het kruis werd beschadigd tijdens WO II, enkel de sokkel en het onderste deel
met datum 1680 zijn nog origineel.
Kruis voor late oorlogslachtoffers Marlene en Peter Pantenburg (7 en 9 jaar).
De kinderen kwamen om het leven hier in 1954 door een oude oorlogsbom
die ontplofte. Het kruis werd hernieuwd in september 2009.
De Büschkapelle binnenin
Onderweg door het Stadtwald
Gestreept nestzwammetje
Grote stinkzwam
Uitzichttoren Dietzenley
Spechtinktzwammen
Geweizwammetje
Aankomst in Daun 'by night'
> Hmm, het is bij één halfzonnig dagje gebleven, vandaag is de hemel alweer zwanger van regen, het begon al te miezeren net toen ik mijn tent ging opbreken. Ditmaal kies ik de snelle weg om af te dalen naar het centrum van Gerolstein, over de asfaltweg dus. Nog snel wat inkopen gedaan en even langs een bakkerij voor een croissant en koffie. Gerolstein is niet oninteressant maar het mist wel wat het karakter van een Blankenheim of Monschau. Het moeten ook niet altijd 'Bokrijkgevels' zijn. Vooral het geologisch landschap rond Gerolstein is boeiend.
Zwaar weer boven Neunkirchen
Zicht op de Nerotherkopf,
tweede hoogste punt op de Eifelsteig.