Startpagina > Wandelen > Streek-GR Vlaamse Ardennen
> Klaar voor een laatste stevig rondje Vlaamse Ardennen met nog een aantal korte maar stevige hellingen en beekvalleien. Vertrekken doe ik bij de kerk van Maarke-Kerkem, in noordelijke richting welteverstaan.
> De geelrode tekens van Streek-GR Vlaamse Ardennen leiden me rechts van de 18de eeuwse Sint-Eligiuskerk een draaiend weggetje op. Even later lopen we over een met betonplaten betegeld traag wegje door de vallei van de Maarkebeek. Verderop in de vallei loopt de route in de wijk Kabuize langs een verkavelingmix van oude en met vaak weinig smaak opgetrokken nieuwere huizen.
> We draaien links de Varentberg op. Wil je gebruik maken van Bivakzone Wereldboom, verlaat dan de GR door in de Varentstraat het eerste kasseipaadje rechts te nemen. Hogerop neem je een kasseiweg rechts.
> Terug op de GR: enkele honderden meters voor de top (waarop brouwerij Roman ligt) draaien we links (Noenendal) om even wat te dalen, snel gevolgd door een volgende korte maar nijdige stijging en boven draaien we links. We zijn nu op de Boigneberg. Daarna gaat het verder over veldweggetjes en modderpaadjes naar de Sint-Vincentiuskapel, gelegen op de Kapelleberg. Een aangename plek voor een eerste rustpauze (rustbank).
> Over de Vlaamse Ardennendreef dalen we af naar Leupegem in de Scheldevallei. Een steegje met arbeiderswoningen leidt ons naar de hoofdstraat door Leupegem. Die nemen we naar links om de treinsporen over te steken en nog voor de kerk gaan we bij de GR-wandelboom rechts. Voilà de tocht zit er eigenlijk op. Rest nog het stukje tussen Leupegem en Oudenaarde opnieuw te wandelen om het af te ronden. Dan zit de tocht er pas echt helemaal op.
Volkscafé De Lustigen Boer
> We starten de laatste etappe over Streek-GR Vlaamse Ardennen te Maarke-Kerkem, in het sterk heuvelend hart van de Vlaamse Ardennen. Met de Varent en de Boigneberg pakken we dadelijk enkele stevige, korte hellingen mee. Via de historische Sint-Vincentiuskapel en de Eikenberg dalen we in de vallei van de Maarke. Het heuvelend landschap rondom is talloze malen vereeuwigd op schildersdoeken. Na een wandelingetje langs de Maarke klimmen we naar het plateau van de Ommeloze Boom om dan af te dalen naar de Scheldevallei bij Leupegem. De twee kilometer eindtraject tussen Leupegem en Oudenaarde kennen we al van de startetappe. Met slechts 14 kilometer afstand hebben we nog alle tijd om na 157 km trekking over Streek-GR Vlaamse Ardennen, neer te ploffen op een terrasje rond de markt van Oudenaarde.
> Verderop klimmen we rechts de vallei uit over een onverhard en door waterschuring verruwd pad. Langs wilgen stijgen we verder naar het plateau van de Ommeloze Boom. We wandelen langs staties van een kruisweg over de Achterberg en links in de verte zien we al het Koppenbergbos, waar ergens tussen het bosrandgroen onze bivakplek voor vannacht moet liggen. Geniet van de laatste uitzichten onderweg, een paar rustbanken nodigen daartoe uit.
> We komen langs de Ladeuzemolen. Deze watermolen op de Maarke werd wellicht gebouwd rond 1500 in opdracht van de heren van het (verdwenen) Ladeuzekasteel. Hij diende vooral als graan- en olieslagmolen. Kijk even om de hoek om het gerestaureerde waterrad te zien.
> Een rechts-links uitwijking brengt ons op een pad van betonplaten langs de Maarkebeek. Onderweg fotografeer ik nog donkere ooievaarsbek, een bloemensoort die ik nog niet kende maar die zich hier op een paar plekken in de Vlaamse Ardennen lijkt thuis te voelen. Wellicht ooit uitgezaaid, een zogenaamde stinsenplant, oorspronkelijk Zuid-Europees. Misschien bloeit hij hier al 100 of 200 jaren, toonvoorbeeld van perfecte inburgering ahw.
> Onder de Sint-Vincentiuskapel gaat het rechts verder. We lopen de volgende kilometers over een combinatie van verharde veld- en verbindingswegen door open of halfopen landschap verder. Links in de verte zien we de hooggelegen Bossenaremolen, waar we 150 kilometer later langs zullen wandelen! Even later lopen we over de flank van de Eikenberg en gaan wat verder kort rechts de kasseien op waar ook de renners van de Ronde van Vlaanderen over dokkeren. Al snel kiezen we links echter voor een ander straatje, dat een paar bochten maakt.
> Over de oorsprong van deze oude bedevaartskapel tasten historici wat in het duister. Afgaande op de bouwelementen kan worden vastgesteld dat er al zeker sinds de 12de of 13de eeuw hier een kapel is. Behalve enkele romaanse kenmerken, zoals een boogvormig toegangspoortje, is ook het basisgrondplan romaans.
> Later werden er allerlei wijzigingen aangebracht. Doordat sinds de jaren '80 het pleisterwerk van de gevels werd gehaald, kun je nog sporen van deze oudere bouwelementen ontdekken. Het is ook niet zo zeker dat dit al duizend jaar een bedevaartkapel is, mogelijk heeft ze ook gediend als kerk, al zijn er ook niet echt bewijzen van erkenning als parochiekerk.
> De Spaanse martelaar Sint-Vincentius wordt hier vereerd, patroonheilige van heel wat ambachten en aangeroepen tegen onder andere buikpijn, zweren, koorts en andere ziekten. Als de kapel open is kun je nog wassen ex-voto's bekijken van lichaamsdelen waarvoor Sint-Vincentius' magische krachten werden ingeroepen. In de maand januari vond er rond de feestdag van Vincentius een noveen plaats en werden er geutelingen gebakken (op hout gebakken kaneelpannekoeken, een specialiteit van de Vlaamse Ardennen).
> Van de religieuze rol die de kapel vervulde blijft er sinds enkele decennia haast niks meer over.
> Op een gevel van een van de huizen bij de kapel zie je nog een oud bordje hangen van het Adiaan Brouwerpad. Het herinnert aan een van de oudste recreatieve wandelpaden in Vlaanderen (bestond al voor WO II).
In de jaren '00 werd de padnaam, gewijd aan de 17de eeuwse schilder Adriaen Brouwer, door toerisme Oost-Vlaanderen ongelukkig gewijzigd in "Bierbrouwer wandelroute". We zullen over Streek-GR Vlaamse Ardennen delen van dit recreatieve wandelpad volgen.
> Tegenover een hoeve nemen we een smal en wat ingesneden buurtpad. Op het einde links-rechts en we zetten de daling in naar de vallei van de Maarke over een bijzonder aardig oud pad langs bronnen. Onderweg zie ik ook weer paarse schubwortel. Ik had de merkwaardige plant, die zo typisch is voor de Vlaamse Ardennen, ook de vorige dagen al verschillende keren waargenomen.
Maarke-Kerkem, kerk Sint-Elooi
Sint-Vincentiuskapel Maarke-Kerkem
Vlaamse Ardennen, gezien vanop de Achterberg
> In de vallei van de Maarkebeek gaan we rechts over de kassei tot bij de GR-wandelwijzer. Hier steken we niet de Maarke over via de nieuwe betonbrug (GR 129 doet dat wel). We blijven de Maarke volgen. Deze zijbeek van de Schelde gaf haar naam aan de gemeente Maarkedal.
> De Maarke vloeit uit heel wat bronnen en beekjes. De hoogst gelegen bron ligt rond 115 meter hoogte in het Waalse La Houppe (d'Hoppe). De ingesneden Maarkebeek is mede verantwoordelijk voor de landschapsboetsering hier en dus ook voor ons sterk heuvelend wandeltraject. Bij zware regenval kan de Maarkebeek al eens stevig uit haar bedding treden, zoals in 2010, toen in Leupegem 110 woningen onder water liepen.
Maarkebeek
Leupegem arbeiderswoningen
Donkere ooievaarsbek
Omgeving Ladeuzemolen Maarkedal
Romaanse stijlkenmerken
> Hoewel de kernen van de dorpen Maarke en Kerkem enkele kilometers uit elkaar liggen, werden ze al in 1820 gefusioneerd tot Maarke-Kerkem. We staan hier eigenlijk in Maarke dus. Vandaag behoort Maarke-Kerkem tot de gemeente Maarkedal, die heel wat kleine dorpen en gehuchten omvat en waarvan de administratieve kern in Etikhove ligt (waar we niet passeren).
Vlaamse Ardennen in de omgeving van de Sint-Vincentiuskapel
Ex-voto's
Vallei van de Maarkebeek

Streek-GR Vlaamse Ardennen (157 km)