©
Luc Selleslagh 2007 - 2024 Trekkings.be
Wandelgidsen
> In de jaren '80 was
het dus mogelijk om GR14 te wandelen met 4 topogidsen die het hele traject
beschreven. Voor het Franse deel is het vandaag wat meer 'compliqué'. In plaats van de traditionele
routegidsen verschenen de voorbije jaren in Frankrijk wandelgidsen die per regio de wandelroutes
beschrijven of die kleine rondwandelingen (PR’s) beschrijven, vaak
gebruik makend van GR’s. Met deze gidsen is het mogelijk om een groot
stuk van de route bij elkaar te puzzelen, maar sommige delen zijn enkel
beschreven op wandelkaarten. Wat is er momenteel beschikbaar over GR14?
>
Het is wat een rommeltje om een routebeschrijving te vinden van de Franse delen van GR 14. Weing bruikbaars op papier. De beste oplossing momenteel is om je routeplanning te maken aan de hand van Geoportail, de online viewer van Franse topografische kaarten. Zoom in op de kaarten en de trajecten van oa GR 14 verschijnen.
Geoportail. Sommige delen zijn verkapt ook terug te vinden op papieren topografische kaarten van het
IGN. Update GR-trajecten volgen ook online soms met wat jaren vertraging.
>
Over het Waalse deel kunnen we kort zijn. Na enkele jaren zonder
topografische
gids verscheen in juli 2018 een uitstekende topografische gids over de vernieuwde
GR 14 door de Ardennen. Meteen het hele traject van net voor de Belgische grens (Sedan) tot eindpunt Monschau (in de Duitse Eifel). Alle informatie om je tocht van
Sedan
via
Malmedy tot
Monschau (270 km) succesvol af te
leggen vind je er in terug. Onmisbaar dus. De routebeschrijving in de gids is echter wel in één richting, van noord naar zuid, terwijl de bewegwijzering in twee richtingen loopt. De gids
'Sentiers d'Ardenne / De l'Eifel aux Ardennes françaises' is een uitgave van de vzw
Les Sentiers de Grande Randonnée.
GR14
door de Brie nabij Evry
|
Officiële markering GR 14 in Wallonië (ROS-systeem) |
|
|
|
|
Standaard-markering
(wit/rood). |
Richting- of padverandering.
(In dit voorbeeld afslag rechts) |
Variant traject, tijdelijke
afkoppeling van het hoofdpad. |
Andreaskruis: Verkeerd
pad. |
Enkele variaties op
het symbool voor een afslag (rechts) |
|
|
|
|
|
|
Officiële markering GR 14 in Frankrijk (ROS-systeem) |
|
|
|
|
Standaard-markering
(wit/rood). |
Richting- of padverandering.
(In dit voorbeeld afslag rechts) |
Aanlooproute * |
Kruis:
Verkeerd pad. |
* Dit teken wordt
in principe meestal gebruikt voor de aanduiding van een variant traject,
een tijdelijke afkoppeling van het hoofdpad. Op GR14 in Frankrijk bestaan
er behalve het traject hieronder geen variante trajecten op de hoofdroute
(vroeger wel). Er zijn wel zijn een aantal aanlooproutes die ofwel naar
een stad ofwel naar een trein- of metrostation leiden. |
Uitzondering: Variant
traject GR14 Saint-Pierremont - Noyers-Pont-Maugis (38 km) * |
|
|
|
- |
|
* Deze witblauwe markeringskleur
van het variante GR14-traject is inmiddels al vele jaren geen officieel erkende markeringswijze meer, deze bewegwijzering wordt niet onderhouden en is nog moeilijk te volgen. |
>
GR 14 is over het algemeen prima gemarkeerd in Frankrijk. Het zijn vrijwilligers
van de departementele GR-comités die de bewegwijzering verzorgen. Bij
de overgang van het éne naar het andere departement zie je dus soms
wel verschillen in de kwaliteit van de markering, maar algemeen gezien hebben
al die anonieme medewerkers prachtig werk verricht. Natuurlijk loop je wel
eens verkeerd omdat een teken ontbrak of omdat het niet zo duidelijk was.
De gouden regel is nog steeds om bij het ontbreken van bewegwijzering terug
te wandelen naar het laatste teken en van daar het padverloop nog eens bestuderen.
Zelf had ik onderweg geen onoverkomelijke moeilijkheden.
> Ook in de Waalse Ardennen hebben de vrijwilligers
van S.G.R. provincie Luxemburg en Luik uitstekend werk verricht. De routemarkering
is over het algemeen zeer goed.
> Op belangrijke padkruisingen zijn soms wandelbomen aangebracht
om identificatie van het juiste traject te vergemakkelijken maar meestal wordt de bewegwijzering bij zo'n kruising versterkt met onopvallende wegwijzerplaatjes.
>
Is het mogelijk om de hele route zonder kaarten of gidsen te lopen door enkel
de witrode markering te volgen? In theorie misschien wel. Problemen kan je
hebben daar waar het pad voor langere tijd door open veld loopt, doordat tekens
aanbrengen daar niet evident is. Dit is met name het geval op enkele trajecten
door de Brie en ook tussen de Argonne en Sedan. Bovendien biedt een gids of kaart
je een goed overzicht over het wandelgebied en vertelt een gids je zoveel
meer. Door de gids aan te schaffen steun je ook de organisatie van tientallen vrijwilligers die bij het onderhoud van GR 14 zijn betrokken. De Waalse GR-organisatie geeft sinds juli 2016 ook
officiële GPS-tracks vrij via hun
website.
Padmarkering
|
GR1
Tour de Paris. Rondwandeling van meer dan 200 km in een brede cirkel
rond Parijs. |
|
GR5
Bergen-op-Zoom - Nice, kruising met GR14 te Stavelot |
|
GR2
Sentier de la Seine Wandelpad van Dijon, over Parijs tot Le Havre. De
Seine van bron tot monding. |
|
GR654
Namur - Vézelay, aanlooproute naar Santiago, over langere afstand
samenlopend met GR14 |
|
GR141
Pad door het woud van Montagne de Reims |
|
GR714
Lange link tussen GR7 en GR14, van Bar-le-Duc tot even voorbij Vittel |
|
GR14A
Pad tussen Parijs en Nogent l'Artaud, vnl door de vallei van de Marne
en over het aquaduct van Dhuys |
|
GR 16
Kruising met GR14 te
Bouillon |
|
GR 17
Riviervalleien van Lesse en Lomme. Te samen met GR 14 tussen Mirwart en Grupont. |
|
GRP 161
Tour du Pays de Bouillon en Ardenne. Rondwandeling door het Land van Bouillon over 186 km. |
|
GR14B
Argonne - Lac du Der over Saint-Dizier |
|
GR O (57)
Barchon (Luik) - Diekirch. Ourthevallei en Luxemburgse rivieren. |
|
GR11
Tour de l'Ile de France. (Niet te verwarren met de Spaanse GR11.) Rondwandeling
in een zeer grote cirkel rond Parijs. |
|
GRP571
Vallées et légendes. Rondwandeling door de Ardense riviervalleien
van Lienne, Salm en Amblève. Verslag |
|
GR11A
Villers-Cotterêts tot La Ferté-sous-Jouarre, via Château-Thierry
|
|
Via Arduinna Santiagoroute. Van Malmédy of Luik naar Vitry-le-François (Fr) over 400 km. Met GR 14 oa tussen Malmedy en Trois-Pont, La Roche, enz. Verslag |
|
GRP Traversée de Paris
GR14
linkend met het centrum van Parijs |
|
Rijn-Maaspad
Europees pad dat de valleien van Rijn en Maas verbindt over 700 km,
loopt lange tijd te samen met GR14 |
|
GRP des Morins
Rondwandeling door de valleien van de rivieren Petit en Grand Morin |
|
Transardennaise®
Het pad waarop GR14 door de Ardennen is gebaseerd. La Roche-en-Ardenne
- Bouillon 153 km. Verslag |
|
GRP Ceinture Verte de l'Iîle de France
|
|
Escapardenne Eislek Trail
Ardennenpad van Kautenbach naar La Roche over 106 km. Europees kwaliteitslabel. Verslag |
|
GR 129
Dwars door België. Brugge - Aarlen. Krusing met GR 14 ter hoogte van het dorpje Lesse. Verslag.
|
|
GR 151
Over 232 km in lus door de provincie Luxemburg. Kruising met GR 14 bij Grupont en te samen bij Journal en Champlon. |
|
Entre Lesse et Lomme
Tocht van 78 km door de grote wouden rond Libin. Verslag.
|
|
GR 573
Een van de oudste GR-paden in België. Valleien van Hoëgne en Vesder en over de Hoge Venen |
|
GR des Abbayes
Over GR-paden (waaronder GR 14) langs 3 trappistenabdijen.
|
|
GR 15
Dwarst net zoals GR 14 de Waalse Ardennen. Verslag. |
|
GR 56
Ronde van de Oostkantons, langer gemeenschappelijk traject met GR 14.
|
|
Weg des Gedenkens
Internationale wandelroute van 94 km rond de historische gebeurtenissen tijdens WO II. Verslag. |
|
Ahr-Vennweg
Komt samen met GR 14 te Monschau
|
|
Rhein Rureifelweg
Komt samen met GR 14 te Monschau |
|
Eifelsteig
Van Aken naar Trier via Monschau, waar ook GR 14 loopt. Verslag.
|
|
Ardennen-Eifel Rundweg
Internationaal pad door België, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk. Ook bekend als GR AE. Samenkomst met GR 14 te Monschau |
Andere
langeafstandspaden langs GR14
>
Onderweg over de lange tocht naar Malmedy kom je een aantal lange wandelpaden
die GR14 kruisen of er een tijd mee te samen lopen. Dit zijn de belangrijkste:
Jacht
> Frankrijk: Het jachtseizoen
loopt tussen ongeveer september en eind februari. Meestal wordt op een vaste
dag in de week gejaagd. Dat kan oplopen tot 4 dagen per week. Die dag(en)
wordt meestal bij de ingang van het woud aangekondigd. Ook bij jacht is
wandelen over GR14 door het jachtgebied bij wet
niet
verboden. Alles wordt er echter aan gedaan om de wandelaar te ontmoedigen
en uit de jachtzone te houden. Zo'n jacht- (of slacht-) partij gaat meestal
gepaard met veel vertoon van 4X4 monsters, lawaai, hondengeblaf en wapengezwaai.
Soms zijn er meer dan 100 jagers en drijvers bij betrokken. Nu toen ik het
Bois de Sommauthé geconfronteerd werd met jacht heb ik het recht
van doorgang eens aan de praktijk getest en dat viel niet mee.
Zie
etappe 29. Samengevat kan je stellen dat het dus niet verboden is over
GR door een jachtzone te trekken maar dat de ontmoediging en tegenwerking
zo sterk kan zijn dat het in de praktijk moeilijk is en je mogelijk over
langere afstand moet rond wandelen. Het is moeilijk om de data waarop wordt
gejaagd vooraf te verzamelen. Deze data worden bepaald door de lokale prefectuur.
Openbaar
vervoer langs GR14
> Île de France/Seine-et-Marne/Picardië
(Aisne):
De eerste 100 kilometer kan je gebruik maken van het Parijse voorstadsnet,
verbonden met het Parijse Gare de l'Est. Buslijnen- en uren uitpluizen is
een gecompliceerde zaak, maar het RER-treinnet is makkelijker. Er zijn zelfs
een aantal GR14-aanlooptrajecten gemarkeerd onderweg die je feilloos naar
het dichtst bijzijnde RER-station leiden. Zo loopt GR14 langs (of zijn er
gemarkeerde aftakkingen naar) de stations van Joinville, Saint-Maur-des-Fossés,
Sucy-en-Brie/Bonneuil, Boissy-St-Léger, Gretz-Armainvilliers, Mortcerf,
Faremoutiers, Pommeuse en Coulommiers. Voor de laatste 4 stations uit dit
rijtje moet je mogelijk overstappen in Tournan-en-Brie. Ten oosten van Coulommiers
en de vallei van de Grand Morin richting La Ferté-Gaucher liggen
nog wel sporen, maar er rijden al enkele jaren geen treinen meer. Er rijdt
een vervangbus van Transilien die oa Saint-Siméon bedient.
Transport
Île de France. Regio Bellot en Verdelot: Vanuit Coulommiers
Autobus
Darche-Gros. Verdelot of Bellot eventueel via La Ferté-sous-Jouarre:
Transport Marne-et-Morin. Nogent
l'Artaud, Château-Thierry en Dormans liggen op de treinlijn Parijs
- Reims. Er stoppen regelmatig treinen, maar er zijn er maar een paar per
dag die deze steden ook onderling verbinden. Er is bustransport tussen deze steden. Condé-en-Brie en Baulne-en-Brie
via Château-Thierry, bussen van RTA.
Gebruik een routeplanner-app zoals Moovit.
> Champagne-Ardenne/Meuse:
Treinstations Epernay, Ay, Avenay-Val-d'Or, Reims, Châlons-en-Champagne,
Vitry-le-François, Bar-le-Duc, Clermont-en-Argonne, Sedan.
SNCF.
De trein is hier maar beperkt bruikbaar voor dagtrajecten. Bus tussen Châlons-en-Champagne
en Vitry-en-Perthois, stopt oa in La-Chaussée-sur-Marne:
STDM.
Tussen Vitry-en-Perthois en Bar-le-Duc zijn weinig busmogelijkheden. Occasioneel
paseert er een bus van STDM of Les
Rapides de la Meuse in Blesme. In de Argonne zijn Louppy-sur-Chée
en Vaubécourt verbonden vanuit Bar-le-Duc met een bus van Les Rapides
de la Meuse. Meer noordelijk zijn er bussen van
RDTA.
Er passeren vanuit Sedan RDTA-bussen door Apremont, Grandpré, Bar-lès-Buzancy,
Saint-Pierremont, Oches, Chémery-sur-Bar, Mouzon Angecourt en Sedan.
De verbindingen zijn echter soms beperkt tot 2 X per week. Flixbus bedient ook een aantal steden die langs of in de buurt van GR 14 liggen: Parijs uiteraard mar ook Château-Thierrry, Châlons-en-Champagn, Reims en Sedan. Interessant is
de grensoverschrijdende RDTA-bus tussen Sedan en Bouillon op woensdag,
zaterdag en zondag 2 of 3 X per dag, maar opgelet, dit is een soort belbus, je moet vooraf reserveren. .
> Waalse Ardennen:
In vergelijking met Frankrijk heb je in Wallonië een keuze aan transport
ondanks langere passages door geïsoleerd bosgebied. Treinstations Paliseul,
Carlsbourg, Bertrix (+ bus voor Bouillon), Grupont, Poix (voor de regio
Saint-Hubert), Melreux en Marloie (+ bus voor La Roche-en-Ardenne), Trois-Ponts
(voor het noordelijk deel van GR14, eventueel + bus voor Lierneux, Stavelot
en Malmedy).
NMBS. Bussen van
TEC: Voor Bouillon via Paliseul Gare.
Vanuit Paliseul-Gare zijn ook Our en Opont (voor Naomé) bereikbaar
(lijn Poix - Paliseul, weinig bussen). Mirwart via Grupont (onregelmatig).
Vanuit Saint-Hubert rijden bussen langs Baconfoy (kort bij GR14), Tenneville,
Lavacherie en Champlon. Champlon en Tenneville zijn ook bereikbaar vanuit
La Roche-en-Ardenne. Noordelijk van La Roche rijdt er af en toe een bus
via Dochamps en/of Odeigne tot Manhay. Manhay ligt op 3 km van GR14, hier
stopt ook expresbus 1011 Luik - Aarlen. Lierneux is per bus ontsloten via
Vielsalm (niet op GR14) of Trois-Ponts. Tussen Trois-Ponts, Stavelot en
Malmedy is regelmatig busverkeer.
> Deze lijst is zeker niet volledig. Dit is maar een
algemeen overzicht. Zie ook de etappebeschrijvingen op de volgende pagina's
voor meer details en raadpleeg de transportsites voor update info en uurschema's.
Overnachten
onderweg
> Zelf heb ik deze tocht op verscheidene manieren afgelegd.
Een flink deel van GR14 heb ik doortrekkend afgelegd, waarbij ik vooral
vrij kampeerde. Voor de eerste 250 km heb ik mij gebaseerd op de campings
van Dormans en La Ferté-Gaucher, gebruik makend van openbaar vervoer
om ter bestemming te geraken. Voor de oostelijke Brie en de westelijke Champagne
heb ik het gewandelde traject steeds terug gefietst. Door de Champagne crayeuse
en de hele Argonne ben ik doortrekkend en vrij kamperend gewandeld. In de
Waalse Ardennen heb ik een deel doortrekkend gewandeld en een ander deel
in dagetappes zonder onderweg te overnachten.
>
Vrij kamperen. Doordat ik deze tocht voor
en na het zomerseizoen heb gelopen waren de campings onderweg vaak gesloten.
Daardoor heb ik nogal wat vrij gebivakkeerd: de tent discreet rechtzetten bij
het einde van een wandeldag net voor zonsondergang. Slapen en weer vertrekken
kort na zonsopgang de volgende morgen. Houtvuur maken of dingen doen die de
omgeving storen zijn daarbij uit den boze. Bivakkeren in Frankrijk is op veel plaatsen OK,
tenzij je op privé-grond staat. In Wallonië is bivakkeren bijna overal verboden. Het is in principe wel toegestaan om in de berm van een weg te bivakkeren.
>
Op de volgende pagina's is de hele tocht beschreven in 29 etappes.
>
Oktober is omwille van de herfstkleuren het ideale moment om over grote delen
van GR14 te wandelen, met name in de beboste Argonne en de Ardennen. GR14
wandelt door deze gebieden extensief door woud. Helaas is de maand oktober
bij uitstek ook een jachtmaand. Wandelen in deze periode over GR14 brengt
je bijna onvermijdelijk in contact met jagers en problemen.
> Wallonië: In de Waalse Ardennen is de
jacht strikter geregeld. Het seizoen voor drijfjacht op groot wild loopt tussen
1 oktober en 31 december. Niet elke dag wordt er gejaagd. Bossen worden tijdelijk
afgesloten voor 1 à 3 dagen. Aankondigingen gebeuren met gele borden
(adviesborden) of rode borden (officiële verbodsborden). Een belangrijk
verschil met Frankrijk is dus dat op de jachtdag de toegang voor wandelaars strikt verboden is. Controleer vooraf of er een
drijfjacht gepland is via de VVV's, gemeentediensten of
DNF.
Buiten deze 3 maanden kan er ook het hele jaar loerjacht of bersjacht plaatsvinden rond de schemeruren. Dit zorgt normaal niet voor hinder.
>
Onderdak: Gîte
d'etape en jeugdherberg. Er zijn een aantal goedkope overnachtingsmogelijkheden
onderweg, maar niet langs elke etappe zijn deze te vinden. Villeneuve-sur-Bellot
(2 km), Avenay (0 km), Châlons-en-Champagne (JH), Trémont-sur-Saulx
(0 km), Evres-en-Argonne (0 km), Mont-Dieu (2 km) Bouillon (JH, 1 km), Champlon
(JH, 3 km). De gîtes van CBTJ in Lesse en Arbrefontaine zijn enkel voor
groepen.
> Campings. Tijdens
het eerste deel van deze tocht, de Brie heb je zo goed als geen mogelijkheid
om een camping te vinden. Het is niet meteen de meest toeristische regio
van Frankrijk. Aantrekkingspool in de regio is Disneyland Parijs. Rond Disneyland
zijn een aantal comfortabele campings maar deze focussen vooral op families en de prijzen
zijn eerder hoog. Ze liggen niet binnen wandelafstand
langs GR14. Voordeel tijdens de eerste 100 km hier is dat je je dagetappe
makkelijk kan combineren met de trein. Als je niet bivakkeert in één
van de grote domeinbossen geeft de trein je de mogelijkheid om bvb in Parijs
of ergens anders te overnachten en je hoeft dan geen zware rugzak te torsen
onderweg, enkel een dagrugzak. Ten oosten van Coulommiers, waar combineren met openbaar vervoer
moeilijker wordt, zijn wel een paar kampeermogelijkheden: Camping in La Ferté
Gaucher (5 km), Verdelot (0 km), Nogent l'Artaud (0km), Château-Thierry
(5 km), Dormans (3,5 km). Tijdens de hele doortocht door de Champagne passeer
je weinig campings binnen wandelafstand. Châlons-en-Champagne (3 km),
Vitry-le-François (5 km). Argonne: Bar-le-Duc (2 km), Varennes-en-Argonne
(centrum), Grandpré (0 km), Buzancy (3 km), Sedan (0 km). Ardennen:
Bouillon (0 km), Tenneville (? km), St-Hubert (2 km), Tonny (1 km), La Roche-en-Ardenne (0 km), Dochamps (0 km),
Malempré (2 km), Lierneux (3 km), Arbrefontaine (2 km), Basse-Bodeux
(0 km), Stavelot-Challes (0 km), Malmedy (3 km). Variante GR14: Mouzon (1
km). De Waalse overheid brengt jaarlijks een gratis brochure uit met alle
campings, met telkens vermeld welk langeafstandspad in de buurt ligt. Voor
de Franse campings moet je de departementele toeristische diensten contacteren
voorupdate info of informatie inwinnen via kampeerwebsites.
Voor Frankrijk kan je ook de site van Serge en Annick Mouraret raadplegen:
Gîte d'étape et refuges.
Voor goedkope overnachting in Wallonië is er
Gilbert's List. Vaak passeer
je ook huizen waarop het symbool van 'gîtes de France'. Meestal gaat
het hier over accommodatie die per week of per weekend wordt verhuurd. Een
bord 'soirée étape' wijst er op dat je hier voor 1 kunt slapen,
met een avondmaaltijd inbegrepen.
Gîtes
de France. Voor hotels en andere upscale accommodatie surf het net of
contacteer de toeristische diensten.